Samfund

Regeringen varsler opgør med nationale tests

Ifølge ministeren på området vil et nyt evalueringssystem stå klar fra skoleåret 2020/2021.

Det skal være slut med nationale tests i de mindste klasser i folkeskolen.

Sådan lyder det fra Børne- og Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der i et interview med Politiken lægger op til, at et nyt pædagogisk redskab i stedet skal vurdere, hvad elever kan.

Til TV 2 uddyber ministeren, at der nu vil blive sat gang i et grundigt arbejde, så elever i folkeskolen stadig vil blive evalueret tilstrækkeligt.

- Vi vil afskaffe de nationale tests i de mindste klasser, og det vi så vil, det er at vi vil nytænke de nationale tests i øvrigt, siger hun.

- Der har vist sig at være ret store udfordringer med de nationale tests. Og i den forbindelse lægger vi op til, at der bliver sat et grundigt stykke arbejde i gang, så vi ikke bare afskaffer de nationale tests, men faktisk har et pædagogisk værktøj at sætte i stedet for.

Forståelsespapir lagde op til forandringer

Afskaffelsens af de nationale tests var en del af det forståelsespapir, som S, SF, de radikale og Enhedslisten fremlagde efter regeringsforhandlingerne tidligere på året.

Her stod der, at den ny regering blandt andet ønsker at afskaffe de nationale test i de mindste klasser "og generelt nytænke anvendelsen af test."

Men det er altså ikke kun i de mindste klasser, Børne- og Undervisningsministeren nu varsler forandringer. Også i udskolingen vil der blive sadlet om i de omstridte nationale tests, som i mere end et årti har delt vandene blandt lærere, politikere og eksperter.

Ifølge Politiken vil de nationale tests blive gennemført for dette skoleår, men allerede fra skoleåret 2020 til 2021 skal der ifølge ministeren gerne være et nyt system klar.

V: - Zig-zag kurs for folkeskolen

Afskaffelsen af de nationale tests sender dog folkeskolen ud på en slingrekurs, lyder kritikken fra Venstres uddannelsespolitiske ordfører, Ellen Trane Nørby.

Hun mener, regeringen i stedet for at forkaste de nationale tests i de mindste klasser, hellere bør vente på den evaluering af testene, som hendes forhenværende regering satte i gang.

- Jeg synes ministeren laver en zig-zagkurs for folkeskolen, hvor hun siger, at nu vil hun forkaste de nationale test, men hun har ikke noget bud på, hvad der skal sættes i stedet, siger hun til TV 2.

- Det er simpelthen ikke den sikkerhed, som eleverne, forældrene og lærerne skal have, lyder det fra Ellen Trane Nørby. Hun mener, det er nødvendigt med tests, der kan opfange, hvilke elever der har det svært.

Uenighed om testenes validitet

Indfasningen af de nationale tests i dansk og matematik begyndte i 2006, da en rapport fra OECD kritiserede den danske folkeskoles mangelfulde evaluering af eleverne.

Årene efter blev de første tests foretaget på udvalgte skoler. Da testene blev rullet ud over hele landet i 2010 affødte det kritik fra lærere og forældre, der havde dårlige oplevelser med både teknik og indholdet i testene.

I april i år fremlagde to forskere fra Dansk Pædagogisk Institut ved Aarhus Universitet så en kritisk gennemgang af brugen af tests fra 2006 frem til i år. Deres konklusion lød blandt andet, at testene ikke formåede at placere eleverne på det læseniveau, de retteligt havde.

- Vi bør stoppe med at bruge testene nu og her og undersøge alle nationale test. Man kan ikke være bekendt at teste børn og sige, at der skal foregå noget vigtigt - og så give dem et forkert resultat, sagde Svend Kreiner, en af forskerne bag rapporten, til Politiken.

Kritikken fik ikke daværende undervisningsminister, Merete Riisager (LA), til at afskaffe testene, som hun var fortaler for, selvom hun medgav, at de efter ti år kunne trænge til en opdatering.