Jysk by har vundet kampen mod butiksdød

16x9
En retroprofil med renoverede facader har været med til at skabe liv i bymidten i Aabenraa. Foto: TV 2

I Aabenraa bliver der færre tomme butikslokaler. Det skyldes blandt andet en milliondyr byudvikling med fokus på retrostil.

Det er en kamp for overlevelse for butikker i mange mindre byer rundt om i landet.

Siden finanskrisen har mere end hver tiende butik i Danmark måttet drejet nøglen om. Det svarer til, at knap 4000 arbejdssteder er forsvundet, viser beregninger fra 2018 baseret på tal fra Danmarks statistik.

Men i den sønderjyske by Aabenraa er de begyndt at arbejde mod udviklingen, og der er nu liv efter butiksdøden.

I 2016 var der 21 tomme butikslokaler i byen. Det tal er nu halveret - og der er tre nye butikker på vej.

Optimisme tilbage i byen

Udviklingen skyldes blandt andet, at kommunen i 2017 satte 18 millioner af til at udvikle en ny profil til gågaden med fokus på retrostil, kvalitet og kreativitet. Og spørger man borgmesteren i byen, Thomas Andresen (V), har projektet båret frugt.

- Der er kommet en optimisme i byen. Mit afsæt for en god gågade er, at man kan købe julegaver til hele familien. Og det kan man her, siger han.

Ifølge ham har projektet givet et "håb for fremtiden" i byen, som også lokker flere og flere til at leje sig ind i de tomme butikslokaler.

Forskønnelse af byrummet - som her i Aabenraa - er en god vej til at gøre op med butiksdød, lyder det fra Dansk Erhverv.
Forskønnelse af byrummet - som her i Aabenraa - er en god vej til at gøre op med butiksdød, lyder det fra Dansk Erhverv. Foto: TV 2

Oplevelseskrav til butikker

Byudvikling er da også den rigtige vej at gå, hvis der skal gøres op med butiksdøden, siger Per Thye Rasmussen, der er chefkonsulent for Regional Erhvervsudvikling ved Dansk Erhverv.

I en digital tidsalder, hvor det meste kan hentes hjem med et par klik på nettet, skal de fysiske butikker kunne levere noget ekstra.

- Vi vil have en oplevelse og nærmest kende vinstokken, som vinen kommer fra, eller geden, som har givet mælk til osten. Forbrugeren søger fortællingen bag varen og den vejledning, de kan få i en butik.

Flotte facader betyder også meget for, at de handlende føler sig tilpas i byen og vælger den fysiske handel til, lyder det fra Per Thye Rasmussen.

Derfor er Aabenraas retroudtryk ifølge chefkonsulenten en rigtig god idé. Det er nemlig både sjovt og trygt for forbrugeren, når butikkerne bringer tankerne tilbage til svundne tider.

Gavlmaleriet blev lanceret ved en fernisering i byen med stort fremmøde i Aabenraa, fortæller byens borgmester.
Gavlmaleriet blev lanceret ved en fernisering i byen med stort fremmøde i Aabenraa, fortæller byens borgmester. Foto: TV 2

Dansk Erhverv: - Frygt ikke nethandlen

Selvom nethandlen buldrer derudaf, er det dog ikke en udelukkende dårlig ting for de gode, gamle fysiske butikker - tværtimod bør de lade sig inspirere af den online konkurrent, lyder det fra Per Thye Rasmussen. Eksempelvis ved at blive bedre til at efterkomme forbrugernes ønsker.

Det er dog ikke kun butikkerne og kommunen, der kan gøre en forskel. Som forbruger, er der ifølge chefkonsulenten også ting, man som byboer kan gøre for at give hjertemassage til butikslivet rundt i landet.

En god start er selv at begynde at handle lokalt, lyder opfordringen.