Danske Bank politianmeldt i sag om aftalegebyr

16x9
Danske Bank. Foto: Jacob Gronholt-pedersen / Ritzau Scanpix

Danske Bank bliver politianmeldt af Finanstilsynet.

Finanstilsynet politianmelder Danske Bank for sagen om investeringsproduktet Flexinvest Fri. Det oplyser tilsynet på sin hjemmeside.

Udover politianmeldelsen får Danske Bank fem påbud fra Finanstilsynet - herunder, at banken skal gennemgå alle aftaler med kunder, der har købt Flexinvest Fri, for at sikre, at aftalerne lever op til kundernes formål. Desuden skal banken rette op på den mangelfulde kommunikation til hver enkelt Flexinvest Fri-kunde, der har haft et forventet negativt nettoafkast.

Sag kan svække tilliden til det finansielle system

Danske Bank hævede i juli 2017 gebyrer for bankens kunder af investeringsstrategierne Flexinvest Fri.

På det tidspunkt var banken detaljeret advaret om, at det ville betyde, at titusindvis af kunder måtte forvente at få et negativt afkast. Altså ende med at betale flere penge på deres investering, end de tjente.

Som bank skal man varetage kundens interesse. Og derfor har Finanstilsynet slået ned på bankens gebyrstigninger, da de ikke var i kundens, men i bankens interesse.

I en pressemeddelelse skriver Finanstilsynet:

- Det er efter Finanstilsynets opfattelse en meget alvorlig overtrædelse af de forbrugerbeskyttende regler, der gælder på området. En overtrædelse, som også kan være med til at svække tilliden til det finansielle system.

Erhvervsminister: Vi skal kunne stole på vores bank

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) skriver i en udtalelse, at han "ser med stor alvor" på sagen om Danske Banks investeringsprodukt Flexinvest Fri.

- Sagen her skader ikke kun Danske Bank, men risikerer at svække tilliden til hele den finansielle sektor. Og det er alvorligt, for vi skal allesammen kunne stole på vores bank, siger ministeren.

Topchef erkender fejl

Danske Banks topchef, Chris Vogelzang, erkender, at banken har handlet forkert i sagen om Flexinvest Fri.

- Vores kunder skal kunne stole på, at vi har deres interesser på sinde, og at vi leverer retvisende og fyldestgørende information og rådgivning til dem. Det har vi ikke levet op til i denne sag, skriver Chris Vogelzang i en udtalelse.