SAS-strejke udløser ikke kompensation til svenske passagerer - sagen uafklaret i Danmark

16x9
De danske myndigheder vil ikke tage stillingen til sagen på nuværende tidspunkt. Foto: Steffen Ortmann / Scanpix

Svensk forbrugerombudsmand afviser kompensation til rejsende efter SAS-aflysninger under strejke.

Fra 26. april til 2. maj strejkede SAS' piloter i forbindelse med en strid om den kommende overenskomst. Omkring 4000 afgange blev aflyst.

Men SAS kan i første omgang ånde lettet op, mens de svenske flyrejsende må se langt efter at få kompensation for de fly, der blev aflyst som følge af strejken blandt selskabets piloter.

Den svenske forbrugerombudsmand har torsdag afvist rejsendes krav om kompensation. Det står i en afgørelse på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

- SAS er ikke forpligtet til at betale erstatning. Virksomheden har dokumenteret, at strejken var en ekstraordinær begivenhed, der var uden for selskabets kontrol, siger ombudsmand Marcus Isgren.

Han siger desuden, at SAS har også bevist, at de har truffet en række foranstaltninger for at undgå strejken og for at begrænse konsekvenserne af strejken.

Sagsøgt i Danmark

Selskabet Airhelp, der hjælper rejsende med at søge kompensation mod en andel af kompensationen, har tidligere på ugen meldt sig klar til at trække SAS i Danmark og Sverige for EU-Domstolen.

Ifølge Airhelp kunne SAS ende med en regning på 1,6 milliarder kroner, hvis alle 370.000 rejsende, som blev påvirket af strejken, skulle have de maksimale 600 euro - knap 4500 kroner - i kompensation.

Det er netop EU-regler, der giver rejsende ret til kompensation, medmindre der er tale om en ekstraordinær begivenhed. Her melder den svenske forbrugerombudsmand sig altså på SAS's side.

I Danmark vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der tager sig af klagesager i forbindelse med flyrejser, endnu ikke forholde sig til, om danske flypassagerer kan få kompensation på baggrund af strejken, før en principiel sag er blevet afgjort i retten.