Råd advarer om svindel med sommerhuse: - Det er grove sager

Svindlen med udlejning foregår især på Facebook, lyder advarslen. Få fem gode råd til at undgå snyd nederst i artiklen.

En række familier har oplevet at blive snydt og bedraget af en sommerhusejer. Ejeren havde lejet samme Hornbæk-adresse ud i samme tidsrum til en fortjeneste på mange hundredtusinder kroner - og blev denne uge anmeldt til politiet.

Onsdag kom endnu en sag om mulig svindel frem. 50 personer har anmeldt en kvinde fra Sjælland for svindel i forbindelse med udlejning af campingvogne.

Det får nu Forbrugerrådet TÆNK til at sende en advarsel.

Vicedirektør Vagn Jelsøe fortæller, at man ikke normalt ser den slags svindel i Danmark. Det sker oftere, at danskere lejer et hus i udlandet, som så ikke findes.

- Det er grove sager. Og det understreger behovet for at advare mod, at man handler med nogen, man ikke kender, siger Vagn Jelsøe og fortsætter:

- Hold dig til dem, du kender, eller til professionelle formidlere, hvor du kan tjekke på brugeranmeldelsessider, om de er ordentlige firmaer.

Han insisterede på, at pengene var brugt

En af de lejere, der havde lejet sommerhuset i Hornbæk, er Peter Berg. Han skulle have holdt sin sommerferie i huset, men kort før afgang aflyste udlejeren af sommerhuset.

På Facebook opdagede han, at mange andre havde samme oplevelse med samme sommerhus.

- Så tænkte jeg bare: "Shit, shit, shit. Nu har jeg mistet min penge, det er en svindler det her," siger han og fortsætter:

- Jeg har været for dum. Jeg lejer aldrig af private igen.

Samme sommerhus har Steffen Mejdahl også forsøgt at leje. Han har som den eneste fået sine penge tilbage.

- Jeg kørte fra Vestjylland til Hornbæk sammen med en kammerat, der skulle have lejet den anden halvdel af dobbelthuset. Vi syntes jo ikke, han bare skulle have lov at tage røven på os. Han tog det meget stille og roligt, fortæller Steffen Mejdahl til TV 2.

- Vi fortalte, at vi ville gå til politiet. Så fik vi først 4700 kroner, men der manglede stadig 4000 kroner. Han insisterede på, at pengene var brugt. Vi kørte så ned i byen for at spise, og da vi kom tilbage, havde han så pludselig fundet pengene, fortæller Steffen Mejdahl, der forsøge at leje huset tilbage i marts.

Farligt at handle på de sociale medier

Forbrugerrådet TÆNK's vicedirektør Vagn Jelsøe fortæller, at man hos dem i stigende grad ser svindel på de sociale medier. Derfor advarer han specifikt mod, at man handler med privatpersoner over for eksempel Facebook.

Både i sagerne med sommerhuset og med campingvognen har udlejer og lejer fundet hinanden på Facebook.

 Vagn Jelsøe guider til at undgå svindel i din sommerferie.
Vagn Jelsøe guider til at undgå svindel i din sommerferie. Foto: TV 2

- Bedragerne søger ind på de sociale medier, for det gør vi jo alle sammen. Jo mere vi færdes på de sociale medier, jo mere vil det også være et sted, hvor svindlerne kommer hen, siger han.

Han understreger, at det er langt sikrere at søge væk fra de sociale medier og fremmede privatpersoner og derimod leje hos kendte firmaer.

- Hvis du handler med en virksomhed, har du visse rettigheder. Når du handler med private igennem et Facebook-opslag, er du sådan set på Herrens mark, siger han.

Vagn Jelsøes råd for at undgå svindel:

  1. Undgå at bruge Facebook til at handle, medmindre du kender vedkommende.
  2. Brug de professionelle formidlere, når du skal leje et sommerhus eller lignende.
  3. Hvis du insisterer på at handle med fremmede over for eksempel Facebook, så se efter, om profilen er nyoprettet. Det er i så fald et dårligt tegn.
  4. Man skal aldrig betale med kontooverførsler til mennesker, man ikke kender. Muligheden for at få penge tilbage er forsvundet ved kontooverførsel.
  5. MobilePay er en smule bedre end kontooverførsel, da man her ved, hvem man overfører til. Man kan kun oprette en Mobilepay-konto med NemID.