DF kræver ordning med el-løbehjul ændret 'før det tager fuldstændig overhånd'

Trafikminister Benny Engelbrecht (S) afviser ændringer før forsøgsordningen med el-løbehjul skal evalueres i januar 2020.

Blot et halvt år efter en forsøgsordning, der tillader el-løbehjul på cykelstier i Danmark, trådte i kraft, kræver Dansk Folkeparti og flere organisationer nu lovændringer. De mener el-løbehjulene skaber utryghed.

- Det er et problem. Det tror jeg, de fleste, der har bevæget sig rundt i Aarhus eller København, har oplevet. De skaber utryghed. Man er nødt til at gribe ind og lave en regulering af det, før det tager fuldstændig overhånd, siger Morten Messerschmidt, miljøordfører og fungerende politisk ordfører hos Dansk Folkeparti.

- Der må gribes ind inden det tager overhånd, mener DF's miljøordfører Morten Messerschmidt.

TV 2 kunne i går fortælle, at 14 personer natten til lørdag blev anholdt og sigtet for spirituskørsel på el-løbehjul i København. De seneste weekender er der rejst i alt 52 sigtelser for spiritus-kørsel på el-løbehjul i København.

Regler for brug af el-løbehjul

  • Du skal være fyldt 15 år.
  • Børn under 15 år må kun køre på el-løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen, som har kontrol over barnets kørsel.
  • Der må kun være én person på el-løbehjulet. Du må altså ikke have andre passagerer med.
  • Du skal følge cykelreglerne, og du skal køre på cykelstien, hvis der er sådan en på vejen. Du må ikke køre på gågade eller fortovet.
  • Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for euforiserende stoffer. 

Dansk Folkepartis krav bakkes op af Rådet for Sikker Trafik og Cyklistforbundet.

- Det er uholdbart, at cykelstierne skal rumme køretøjer med vidt forskellige bevægelsesmønstre og hastigheder, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet til Jyllands-Posten.

Det kan nemlig skabe fare, mener Rådet for Sikker Trafik.

- Det forhold, at man har tilladt køretøjer, som kører langt hurtigere, skaber konflikter og ulykker, siger Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, til avisen.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl mener som udgangspunkt forsøgsordningen skal have lov at køre.

Åben for ændringer

Kristian Pihl Lorentzen, trafikfordfører hos Venstre, er åben for at ændre reglerne i forhold til antallet af el-løbehjul.

- Måske skal vi have strammet op på reglerne. Der er jo ingen, der ønsker 3-4000 af dem i København, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Men som udgangspunkt vil han afvente den evaluering af forsøgsordningen, som efter planen afsluttes i januar næste år.

- De er jo opfundet, og vi kan ikke afskaffe dem. Nu lader vi forsøget køre, men hvis der er et problem, skal vi selvfølgelig gribe ind med det samme, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Kristian Heegard, fungerende politisk ordfører hos de Radikale, vil afvente evaluering af forsøg med el-løbehjul.

Heller ikke Kristian Heegaard, fungerende politisk ordfører hos de Radikale, ønsker at gribe ind nu.

- Man skal se det som en del af samfundsudviklingen. Der kommer nye transportformer, og der er jo, som vi kan se, børnesygdomme. Der er nok nogle ting, man lige skal have kigget på, siger Kristian Heegaard.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil også afvente evalueringen af forsøgsordningen. Han har ikke ønsket at stille op til interview, men har sendt TV 2 en skriftlig kommentar.

- Et bredt flertal i Folketinget har bakket op om at sætte forsøgsordninger med små motoriserede køretøjer i gang. Forsøgsordningerne skal evalueres efter et år, og det arbejde forventes færdigt i januar 2020. Jeg afventer derfor resultaterne af de igangværende evalueringer, skriver Benny Engelbrecht til TV 2.