Samfund

Flere flyver: - Vi har forkælet flytrafikken i Danmark

I Sverige har en afgift på flypassagerer betydet, at færre flyver. Danmark er ét af kun fire lande i EU helt uden afgifter og moms på flyrejser.

Folketingsvalget Grundlovsdag er blevet omtalt som et ”klimavalg”.

Men hvis man vil tolke det som et udtryk for, at danskerne også har lyst til at rejse CO2-neutralt, skal man ikke kigge på de danske lufthavne.

Her blev der sidste år sat passagerrekord.

Næsten 36,4 millioner gange enten landede eller lettede passagerer fra én af de større danske lufthavne i 2018. Og det var niende år i træk med en stigning, viser tal fra Trafikstyrelsen ifølge Danmarks Statistik.

Med flere end 30 millioner passagerer sidste år var Københavns Lufthavn i Kastrup klart landets mest travle. 3,5 millioner passagerer enten fløj til eller fra lufthavnen i Billund.

Modsatrettede klimaambitioner

Ifølge adjunkt, Charlotte Louise Jensen, kan vi have mange mål som mennesker, og de kan godt være modsatrettede.

Men hvorfor flyver vi mere end nogensinde før, når så mange af os samtidig gerne vil gøre noget godt for miljøet?

Ifølge Charlotte Louise Jensen er der flere årsager. Hun er adjunkt ved Center for Design, Innovation og Bæredygtig Omstilling på Aalborg Universitet og forsker blandt andet i misforholdet mellem vores klimaambitioner og vores adfærd i hverdagen.

Hun vurderer, at der ikke er nogen, der sætter sig ind i et fly for at gøre skade på klimaet.

- Men vi kan have mange mål som menneske, og de kan godt være modsatrettede. Vi kan godt sige, at vi gerne vil være klimabevidste, men det er stadigvæk ret abstrakt for os, og vi ved ikke rigtigt, hvordan vi skal være det, siger Charlotte Louise Jensen.

Skulle skifte tog seks gange

Derudover handler det meget om tilgængelighed og praktik, siger hun.

Hun har for eksempel selv undersøgt, om hun kunne tage toget til Barcelona i Spanien i stedet for at flyve. Men det vil tage meget længere tid, og hun ville skulle skifte tog seks gange undervejs.

- Det handler meget om, at der skal være adgang til andre måder at rejse på. Det skal være tilgængeligt og praktisk. Hvis det giver mening i vores hverdagsliv, kan vi bedre tilvælge det, siger Charlotte Louise Jensen.

Man kan sige, at vi gerne vil strække os og være fleksible for at være gode ved klimaet. Men kun op til et vist punkt, lyder det opsummerende.

Ryanair på CO2-liste

Med et erklæret mål fra den socialdemokratiske regering om, at udledningen af drivhusgasser skal være 70 procent mindre i 2030, end den var i 1990, er der god grund til at kigge på flytrafikken.

Tal fra EU’s CO2-kvote-system viste tidligere på året, at flyselskabet Ryanair var én af de største udledere af CO2 i hele Europa. Ryanair, der selv siger, at de har branchens laveste CO2-udslip målt på kilometer fløjet, blev kun overgået af ni brunkulkraftværker på listen fra EU.

- Drivhusgasser er generelt et problem, og flytrafikken er den eneste sektor, hvor udledningen ikke er faldende. Tværtimod er den steget med 25 procent over de sidste seks-syv år. Det er et reelt problem, siger Mikael Skou Andersen.

Han er professor ved Institut for miljøvidenskab på Aarhus Universitet og fremhæver Sverige som et sted, hvor de har formået at vende udviklingen.

Afgift får færre til at flyve

I Sverige snakker man om ’flyskam’: Den dårlige samvittighed, mange oplever, når de sætter sig til rette i et flysæde, selv om de godt ved, at det er skidt for miljøet.

Men udover ’flyskammen’ og den generelle klimadebat har man i Sverige indført en mindre afgift for flypassagerer. Det skulle give svenskerne incitament til at flyve mindre, og samtidig kunne afgiftskronerne bruges på at understøtte klimapolitikken, siger Mikael Skou Andersen.

Ifølge en rapport fra den svenske Transportstyrelsen har afgiften været med til at sænke antallet af flypassagerer i de første seks måneder, afgiften har eksisteret.

Som ordningen er skruet sammen i øjeblikket, er det passagererne, der skal betale flyafgiften. Men på sigt skal det ændres, så afgifterne i stedet følger udledningen af drivhusgasser. Det skal få flyselskaberne til at investere i grønnere brændstoffer.

Som reglerne er i dag, er der hverken en specifik flyafgift eller moms på danske flybilletter. Sådan er det kun i tre andre EU-lande, fortæller Mikael Skou Andersen. Udover Danmark er det Cypern, Malta og Irland.

- Vi har forkælet flytrafikken i Danmark meget, men det stammer nok fra før, vi fik broforbindelserne. Der kunne godt være grund til at gentænke det, siger Mikael Skou Andersen.