Medarbejdere i teleselskab havde adgang til følsomme oplysninger

Det er uklart, hvor mange medarbejdere, der havde adgang til oplysningerne.

I fem år har et antal medarbejdere i et teleselskab haft adgang til følsomme teleoplysninger i politisager, uden at de har været sikkerhedsgodkendt, oplyser Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Politiet oplyser, at adgangen har eksisteret siden 2014, og at de vurderer, at det drejer sig om cirka 600 kunders følsomme oplysninger.

Teleselskabet oplyser ifølge politiet, at det er uklart, hvor mange medarbejdere, som ikke var sikkerhedsgodkendte, der har haft adgang til oplysningerne.

- Det er afgørende, at vi er sikre på, at det personale hos teleselskaberne, som får kendskab til politiets aktuelle efterforskninger, lever op til kravene til sikkerhedsgodkendelse. Derfor indskærper vi nu for hele branchen, at de skal efterleve de gældende regler på området, siger rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg.

Vil undersøge, om man skal handle anderledes

Til TV 2 siger han, at han ærgrer sig over, at der er gået fem år, før det blev opdaget.

- Vi skal kigge på, om der er nogle ting, vi skal gøre anderledes, og hvem det er, der skal tjekke hvad, siger han.

Jens Henrik Højbjerg fortæller, at sagerne som ikke-sikkerhedsgodkendte personer har haft potentiel adgang til, eksempelvis kan være efterforskning af straffesager, hvor politiet har brug for at aflytte telefoner, der kan indeholde personfølsomme oplysninger.

- I sig selv er det en lovovertrædelse, når man ikke har sørget for, at det kun er sikkerhedsgodkendte personale, der har adgang til oplysningerne, siger han.

Kræver ren straffeattest

En sikkerhedsgodkendelse er en vurdering af en persons egnethed til at kunne håndtere fortrolige oplysninger.

Ud over en ren straffeattest kræver det ifølge Rigspolitiets hjemmeside, at man vurderes til at udvise en særlig omhu, dømmekraft og loyalitet.

Når politiet i efterforskningen af sager, for eksempel aflytter telefoner, sker det med hjælp fra teleselskaberne.

Loven kræver, at de ansatte i teleselskaberne, som bistår politiet i sådanne sager, er sikkerhedsgodkendte. Og det er teleselskabernes ansvar at sørge for det.

Rigspolitiet oplyser ikke, hvilket teleselskab der er tale om.

Brancheforening: En systemfejl

Hos brancheforeningen Teleindustrien i Danmark oplyser direktør Jakob Willer, at der ifølge hans oplysninger alene er tale om en systemfejl, hvor medarbejdere har haft en adgang, de ikke skulle have haft.

- Der er ikke noget, der tyder på, at denne her adgang på nogen måde har været brugt eller misbrugt, siger Jakob Willer til Ritzau.

Han medgiver dog, at det er alvorligt, at der har været et sikkerhedsbrud. I den forbindelse fremhæver han, at teleselskabet selv har opdaget fejlen og indberettet den til myndighederne.

- Den indberetning synes jeg, illustrerer, at det er nogle regler, som selskaberne er meget opmærksomme på og tager alvorligt, lyder det fra Jakob Willer.