Samfund

El-løbehjul forstyrrer gadefejerne – må ud af fejebilen 70 gange om dagen for at fjerne dem

Løbehjul i bybilledet. Her fra firmaet Voi.

Nu vil Københavns Kommune og Transportministeriet stramme reglerne, så løbehjulene ikke står i vejen.

Det er ikke kun butiksejere og fodgængere, der er generede af de elektriske løbehjul.

El-løbehjul, der er smidt rundt på fortove og gader i København, er også til stor gene for det mandskab, der hver dag fjerner cigaretskodder, papir, knuste flasker og meget andet affald.

Det skriver Fagbladet 3F.

NCC Vejservice har syv fejebiler kørende i det indre København fra klokken fem om morgenen til et stykke over middag. Og René Møller, som er entrepriseleder for NCC, vurderer, at fejechaufførerne op mod 70 gange om dagen er tvunget til at stige ud af fejebilen for at fjerne løbehjul, der står i vejen.

- Den har været gal, lige siden vejret blev godt, og det bliver værre og værre, siger René Møller til Fagbladet 3F.

Skærpede regler på vej

Også driftsmedarbejderne i Københavns Kommune, der står for at holde hovedstadens fortove og gader rene, oplever gener i det daglige.

- El-løbehjulene står ofte i vejen på fortovene og er svære og besværlige at komme udenom, siger enhedschef Mikkel Halbye Mindegaard fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Men nu skal skærpede regler rydde op i de henkastede el-løbehjul. Politikerne i Københavns Kommune har således vedtaget nye regler, som betyder, at el-løbehjul og udlejningscykler kun kan lejes ud og afleveres de steder, som kommunen har givet tilladelse til.

For eksempel på ”stationer” rundt i byen ligesom med el-cykler.

Transportministeriet strammer op

Men de nye krav løser ikke alle problemerne. For den såkaldte vejlov giver kun kommunen begrænsede muligheder for at gribe ind, hvis reglerne ikke bliver fulgt.

Det er Transportministeriet dog ved at se på, siger Mikkel Halbye Mindegaard fra Københavns Kommune:

- Transportministeriet er i gang med at vurdere, hvordan det kan gøres nemmere at håndhæve reglerne. Det vil kræve en tilføjelse til Vejloven, så den også tager højde for el-løbehjul. Det ser vi frem til, siger han.

I det hele taget har de elektriske løbehjul været genstand for stor debat.

TV 2 har tidligere beskrevet, hvordan butiksejere er generet af, at løbehjulene står parkeret op ad deres facader, at flere kører hurtigere end de tilladte 20 kilometer i timen, at nogen kører på dem med for høje promiller, og at de skaber usikkerhed i trafikken.

Reglerne for at køre på e-løbehjul

Voi kalder reglerne "fine"

En af de nuværende løbehjulsleverandører, svenske Voi, kalder København Kommunes retningslinjer "fine", men har forbehold:

- De tager desværre ikke hensyn til efterspørgslen på el-løbehjul, og de giver ikke mulighed for, at brugerne kan få fat i et løbehjul eller parkere det, når de har behov for det, siger Kristina Nilsson, kommunikationschef hos VOI og fortsætter:

- Hos VOI er vi selvfølgelig helt klar over, at vi skal definere de vilkår, vi driver forretning under sammen med kommunen. Men det er ærgerligt, hvis retningslinjerne ender med helt at fjerne konceptet i lettilgængelig, grøn transport, som løbehjulene, siger Kristina Nilsson.

Også i Aarhus, Odense og Vejle kører løbehjulene.