Samfund

Kødfrie produkter er populære som aldrig før: - Vi har ændret en smule i vores kostkultur

Over de seneste fire år er der sket et fald i danskernes forbrug af fersk kød. Det er der især tre årsager til, mener vegetarforening.

Siden 2011 er kødfrie produkter blevet langt mere populære.

Faktisk er der sket en tredobling i salget af såkaldte ’vegi-varer’ i perioden, viser tal fra supermarkedskæden Coop.

Vegi-varer er produkter, der ikke indeholder kød, og som i en eller anden grad er forarbejdet. Det kan være linsebøffer, plantefars eller kyllingerstatningen Pipfri, der er baseret på ærter. I opgørelsen indgår ikke friske grøntsager og lignende.

Mest populært i storbyerne

Ifølge Lars Aarup, analysechef i Coop, er udbredelsen af de kødfrie alternativer størst omkring København, Aarhus og i Nordsjælland.

Tendensen er mindst i Sønderjylland, langs Jyllands vestkyst og op til Skagen.

Den geografiske fordeling kan de genkende i Dansk Vegetarisk Forening, fortæller generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl. Blandt foreningens cirka 3700 medlemmer er storbyerne overrepræsenteret. Derudover har køn og uddannelsesniveau betydning, fortæller han.

Flere kvinder end mænd vælger kødfrie alternativer, ligesom plantebaseret kost er mere udbredt hos højtuddannede.

Tre årsager

Ifølge Rune-Christoffer Dragsdahl er der særligt tre årsager til, at danskere spiser mindre kød eller helt vælger det fra: Overvejelser om dyreetik, ønsket om bedre sundhed og hensyn til klimaet. Særligt den sidste forklaring fylder i disse år, siger han.

Uanset hvad årsagen er, glæder Dansk Vegetar Forening sig over, at flere danskere skruer ned for kødforbruget. Også selv om folk kun gør det i perioder eller måske bare vælger kødfrie alternativer én dag om ugen.

Vegetarer, veganere og fleksitarer

  • Vegetarer: Lever af planteføde. Spiser ingen former for kød, fjerkræ, fisk, skaldyr eller biprodukter fra slagtning af dyr, men kan godt spise animalske produkter som æg, mælk, ost og smør.
  • Veganere: Spiser ingen animalske produkter, hverken kød, æg, smør eller andet, der stammer fra et dyr.
  • Fleksitar: Er vegetar på deltid.

- Der er en kerne af vegetarer og veganere i den her udvikling, men det er, fordi man har fået alle de her fleksitarer med, at man pludselig har et meget stort antal danskere, der spiser mere grønt. Det er dem, der virkelig rykker noget ude i supermarkederne og på restauranterne, siger Rune-Christoffer Dragsdahl.

Coop sælger mindre kød

Samme oplevelse har de hos Coop, fortæller analysechef Lars Aarup. Siden 2015 er salget af fersk kød faldet med fem procent i Coops butikker såsom Kvickly, Super Brugsen og Irma.

- Der er en meget stor volumen bag, så fem procent er noget, man kan mærke. Vi ser en stigning inden for alt muligt nyt og spændende, men det modsvarer ikke helt faldet af kød, siger Lars Aarup.

Ligesom Rune-Christoffer Dragsdahl peger analysechefen også på fleksitarerne, og at flere danskere af og til vælger at have kødfrie retter på tallerkenen.

- Det er ikke bare, fordi vi har skiftet kødet ud med alternativer. Det er også, fordi vi har ændret vores kostkultur en smule, siger Lars Aarup.