Samfund

Bilekspert advarer: Denne teknologi er livsfarlig i trafikken

Avancerede touchscreens distraherer bilister. I Danmark er problemet underbelyst, mener Rådet for Sikker Trafik.

I Sverige advarer biljournalisten Håkan Matson nu mod de stadigt mere avancerede touchscreens og skærme i biler.

I sin blog argumenterer han for, hvorfor berøringsskærmene i bilerne er lige så farlige - og måske endda farligere - end mobiltelefonen.

- Skærmene bliver større, stadig flere funktioner kan styres fra menuer, undermenuer og under-undermenuer på skærmene. Du skal bare plotte en adresse ind i navigationen, bare ringe til en kammerat, bare justere temperaturen, bare skifte radiokanal eller justere indstillingerne af massagen i sædet. Det stjæler farligt meget opmærksomhed fra vejen, skriver Håkan Matson.

Samtidig indrømmer han, at han i sin tid faldt "pladask" for den nye teknologi, da den blev præsenteret af bilindustrien.

- Jeg troede, at mange af funktionerne ville gøre livet om bord i bilen mere komfortabelt og sikkert. I virkeligheden er det blevet det modsatte, mener Håkan Matson, som blandt andet henviser til forskning fra den amerikanske bilorganisation AAA, som viser, at det tager op mod 24 sekunder at skifte radiokanal, og 40 sekunder at taste en adresse ind i GPS-systemet.

Håkan Matson har været biljournalist i over 30 år og er blandt andet tidligere præsident for Årets Bil i Europa. I sit blogindlæg slutter han med en opfordring til bilister:

- Skal du køre bil, så ret blikket fremad, og koncentrer dig om at køre. Undgå touchscreen. Det er livsfarligt.

Området er underbelyst

Hos Rådet for Sikker Trafik forstår pressekonsulent Jeppe Holm Gudmandsen bekymringen. Her holder man øje med udviklingen på området og vil kigge nærmere på sagen, hvis ulykkesbilledet ændrer sig markant fremadrettet.

- Området er underbelyst. Men vi kan godt frygte, at vi kommer til at se mere uopmærksomhed i trafikken fremover på grund af touchscreens, siger han.

Generelt lyder anbefalingen fra Rådet for Sikker Trafik, at bilister sætter sig godt ind i indstillingerne, når de køber ny bil.

- Hold ind til siden, hvis noget kræver din opmærksomhed. Hvis du kører den tilladte hastighed og har fokus væk fra vejen i bare fire sekunder, så har du kørt næsten 90 meter i blinde, advarer Jeppe Holm Gudmandsen.

"Manglende/utilstrækkelig opmærksomhed" og "manglende/utilstrækkelig orientering" var mindst én af faktorerne i 61 procent af dødsulykkerne i trafikken, viser Vejdirektoratets seneste statistik fra 2017.

Ansvaret ender hos føreren af bilen

Hos Forenede Danske Motorejere (FDM) har man fulgt udviklingen med flere skærme og touchscreens i biler.

Juridisk konsulent i FDM Dennis Lange medgiver, at bilister i dag nærmest ikke kan købe en bil uden touchscreen, hvilket potentielt skaber et sikkerheds- og opmærksomhedsproblem.

- Men spørgsmålet er, om skærmen eller føreren er problemet. I sidste ende er det dit ansvar som bilist, siger han og tilføjer, at der også ligger et ansvar hos bilproducenten i forhold til, at systemet bør være både nemt og intuitivt at bruge.

FDM's bileksperter tester ofte de nyeste modeller på markedet, og her er de også opmærksomme på, at ikke alle bilproducenter er lige gode til at lave skærme, der er lette at betjene.

Desuden ser FDM også en anden tendens.

- Tale bliver mere udbredt i instruktionen af bilen, hvilket betyder, at bilister fremover ikke behøver indtaste navigation, men bare kan fortælle det til bilen, siger Dennis Lange.

Samtidig fortæller han, at især nye tyske bilmodeller har systemer, som holder øje med, at føreren kigger ud gennem forruden og ikke ned i skærmen.

- Disse førerassisterende systemer er også med til at øge trafiksikkerheden. I det hele taget ser det ud til, at der er en positiv effekt på sikkerheden. Maskinen reagerer hurtigere, end vi selv kan, siger Dennis Lange.

Ulykkestatistik går i forkert retning

I flere lande går ulykkesstatistikken i den forkerte retning. I USA blev 40.000 mennesker sidste år dræbt i trafikken, hvilket er det højeste tal i ti år, ifølge det norske forbrugermedie Din Side.

Det på trods af, at sikkerhedsudstyret på de ti år er forbedret med automatisk nødbremse og aktiv styring.

Meget bedre står det heller ikke til i EU, hvor 25.000 sidste år blev dræbt i trafikken. Det er en nedgang på én procent fra året før.

- Det er meget skuffende, at antallet af dræbte på vores veje knap gik ned i 2018, lød det i den forbindelse fra direktøren for EU's trafiksikkerhedsorgan ETSC, Antonio Avenoso.

I den sammenhæng er det dog vigtigt også at huske på, at der generelt kommer flere biler og flere trafikanter på vejene, påpeger Dennis Lange fra FDM.

Lovgivning er strammet i Danmark

I Danmark blev loven ved årsskiftet strammet, så det nu ikke blot koster 1500 kroner, men også et klip i kørekortet at snakke i håndholdt telefon, når man kører i bil.

Men på grund af en omlægning af Rigspolitiets it-systemer slipper synderne indtil videre for klippet, har Rigspolitiet tidligere forklaret til TV 2 Lorry.