Samfund

Far og søn dræbt i ulykke mellem tog og bil: Bom-system var på vej

En norsk mand og hans søn blev dræbt ved et sammenstød mellem en personbil og et tog på letbanen i Trustrup på Djursland.

Hvad gik galt, da en norsk familie på fire personer i en bil klokken 11 lørdag formiddag stødte sammen med et tog fra Aarhus Letbane i Trustrup på Djursland på en jernbaneoverskæring 13 kilometer fra Grenaa?

Og hvem har ansvaret for den tragiske ulykke, som kostede en 32-årig mand og hans syvårige søn livet og efterlod en 32-årig mor og hendes seksårige datter kvæstede men uden for livsfare?

Det skal Havarikommissionen nu undersøge. Og der kan gå lang tid før ulykken er undersøgt til bunds og ansvaret er placeret.

Også Østjyllands Politi og en bilinspektør fra Rigspolitiet deltager i efterforskningen.

- Vi er lige kommet til stedet for at undersøge ulykken. Vi kan sige, at en bil er kørt ud foran et tog, lige da det kom, siger Bo Haaning, souschef for Havarikommissionen og leder af kommissionens jernbane-enhed. Men han siger også, at det er for tidligt i forløbet at drage konklusioner.

Lokoføreren skal afhøres

Heller ikke hos Østjyllands Politi, der er involveret i efterforskningen, kan man endnu sige noget endeligt om årsagen eller om, hvem der har ansvaret.

- Det er en tragisk ulykke, men det er alt for tidligt at sige noget om årsagen. Der forestår en massiv undersøgelse af, hvad der sker sket. Men der vil gå rigtigt mange dage, før vi når en konklusion. Vi skal blandt andet afhøre føreren at toget, siger Brian Voss Olsen, politiinspektør ved Østjyllands Politi, til TV 2.

Der har lørdag formiddag den 6. juli 2019 været et sammenstød mellem en personbil og et tog på letbanen i Trustrup på Djursland.

Der er ikke bomme ved jernbaneoverskæringen ved Trustrup, men i stedet blinkende master og klokker, som advarer, når der kommer et tog. Det vides dog ifølge lokalavisen.dk ikke, om det virkede, da ulykken skete. Også det skal undersøges.

Netmediet skriver også, at man kan se, at man før uheldet havde været i gang med at etablere et bom-system på stedet.

Bomsystem var på vej

Hos Aarhus Letbane kalder direktør Michael Borre dødsulykken tragisk.

- Det er meget tragisk, at vi har haft den oplevelse med sådan en alvorlig ulykke. Det er selvfølgelig tragisk, og alle ved, at letbanen er berørt af ulykken, siger Michael Borre til Ritzau.

Han bekræfter over for Ritzau, at der ikke var bomme ved overskæringen, fordi Banedanmark er ved at bygge overskæringen om. Men han understreger samtidig, at det er en sikret overkørsel med alarmer i form af lyd og lys.

Nabo mener ikke signal virkede

En nabo, landbrugsmedhjælper Mike Klemmensen, siger til TV 2, at han for 14 dage siden oplevede, at det røde blinklys, der signalerer, der kommer tog, ikke virkede.

Men hos Aarhus Letbane mener man, at lyset virkede:

- Der er intet, der tyder på, det ikke har virket, siger Michael Borre til TV 2.

Og af TV 2's tv-billeder af Havarikommissionens test af det røde blink ved jernbaneoverskæringen, fremgår det, at det virker lørdag eftermiddag.

Naboen Mike Klemmensen siger også, at oversigtsforholdene på stedet er meget dårlige.

- Man er nødt til at stole på lyssignalet, når man kommer kørende, siger han.

Flere dødsulykker i de senere år

Det er langt fra første gang, der sker dødsulykker ved jernbaneoverskæringer i Danmark.

I august sidste år lukkede Banedanmark en jernbaneoverskæring ved Sig ved Varde, efter at en 80-årig mand og en 55-årig kvinde blev dræbt, da den minibus, de sad i, blev påkørt af et tog ved jernbaneoverskæringen.

I februar 2014 blev en yngre mand dræbt, da hans bil blev ramt af et tog på Thybanen i en ubevogtet jernbaneoverskæring ved Vestervigvej i Bedsted. Der var tale om en overskæring uden lys og bomme.

I maj 2013 omkom en far og hans to teenagebørn, da deres bil blev påkørt af et tog i en overskæring ved Vinderup mellem Struer og Skive. Overskæringen var udstyret med lyssignal og advarselsklokke, men havde ikke bomme.