Ny jernbane indviet, men pendlere er ikke glade

Ringstedbanen er fredag blevet indviet. Som Danmarks første jernbane giver den mulighed for højhastighedstog.

Med kronprins Frederik som æresgæst har Banedanmark fredag indviet det sæt skinner, der i fremtiden skal fragte togpassagerer med op til 250 kilometer i timen mellem København og Ringsted.

Den nye strækning med navnet Ringstedbanen går fra Ny Ellebjerg i København gennem en ny station ved navn Køge Nord til Ringsted.

Den løber udenom den traditionelle strækning over Høje-Taastrup, der ligger længere mod nord på den københavnske vestegn, og Roskilde.

Banen bygges, så den kan håndtere tog med op til 250 kilometer i timen. Det bliver dog først aktuelt ude i fremtiden. I første omgang vil DSB ikke sætte fuld gas på de tog, der skal køre på strækningen. Foreløbig kører tog med de sædvanlige 180 kilometer i timen på toppen.

Behersket begejstring fra pendlere

Derfor var der heller ikke udelt begejstring fra nogle af de pendlere, TV 2 talte med i dagens anledning.

- Det kommer ikke til at betyde alverden, for der er stadig langt op til de 250 kilometer i timen, et højhastighedstog potentielt kan køre, siger Kristian Jakobsen, pendlertalsmand for Køge Bugt området, som forudser, at de fleste pendlere alligevel vil tage S-toget med mindre de bor klos op ad den nyopførte station ved Køge Nord.

Heller ikke pendlertalsmand Henrik Værum Høgh lod begejstringen bruse over på jomfruturen.

- Det føles lidt som at indvie en sekssporet motorvej med begrænset hastighed, siger han til TV 2.

Ikke desto mindre er de 105.000 ton jern, 180.000 sveller og 270.000 ton skærver, der tilsammen udgør banen, den første jernbane i Danmark, som er klar til højhastighedstog. Hele strækningen er elektrificeret.

Rejsetider uændrede i første omgang

Ifølge det regionale mediehus Sjællandske bliver tidsbesparelsen i første omgang dog begrænset.

I første omgang bliver rejsetiderne mellem Ringsted og København i myldretiden om morgenen den samme, som før banens åbning.

15. december skifter DSB køreplan og går dermed op i fart. Her barberes fem minutter af rejsetiden mellem København og Ringsted. På ruten mellem Næstved og København blive rejsetiden ni minutter kortere.

Ifølge Banedanmarks direktør Per Jacobsen bliver den helt store gevinst dog, at det bliver nemmere at undgå forsinkelser.

- Den gør jernbanen til og fra København mere effektiv og mere robust. Vi får med den nye bane mulighed for en meget bedre køreplan, flere tog og færre forsinkelser, siger han i en pressemeddelelse.

Normalt er hastighedsgrænsen på danske jernbaner 180 kilometer i timen.

Banen blev besluttet i 2009 i Folketinget. Siden 2010 er banen og den tilhørende station blevet anlagt. Det har kostet over ni milliarder kroner at anlægge banen.