Samfund

"Fuldstændig uhørte" artikler kan øge afstanden mellem piloter og SAS, siger pilotformand

Artikler udgivet af et svensk medie skaber frustrationer hos SAS-piloterne. SAS afviser at have noget med artiklerne at gøre.

Forhandlingerne mellem SAS og piloterne står i disse dage lige så stille som selskabets fly. De rokker sig kort sagt ikke ud af stedet – og det er der heller ikke noget, der tyder på, at de kommer til lige foreløbig. Faktisk lige modsat.

Nu angriber formanden for SAS Pilot Group René Arpe nemlig Svenskt Näringsliv, som kan sammenlignes med Dansk Arbejdsgiverforening, for en smædekampagne mod piloterne. Transportforeningen, som er en del af forhandlingerne mellem SAS og piloterne, er medlem af Svenskt Näringsliv på luftfartselskabets side, og i svenske medier bliver SAS dermed sat i forbindelse med kampagnen.

Det afviser SAS dog blankt.

Fuldstændig uhørt

Artiklerne på arbejdsmarknadsnytt.se har overskrifter som "Snart stopper SAS-aftalen – piloterne vil tjene mere og arbejde mindre" og er efter udgivelse blevet lagt på Facebook, hvor Arbejdsmarknadsnytt.se har brugt penge på at sponsorere artiklerne for at nå ud til flere brugere.

Og det er især de sponserede Facebook-opslag, der skaber frustrationer hos piloterne.

- Man forsøger at udstille piloterne som dårlige medarbejdere og som grådige, siger René Arpe til TV 2 og tilføjer:

- Hvis SAS på nogen som helst måde har noget med det her at gøre, og det er der desværre noget, der tyder på i den mediedækning, der har været i Sverige, er det fuldstændig uhørt, at man på den måde forsøger at stigmatisere en hel medarbejdergruppe, siger han og henviser til en artikel bragt af STV for to dage siden.

Artiklerne er gift for forhandlingsklimaet

Ole Krohn, Erhvervkommentator

Pressechef i SAS Mariam Skovfoged afviser, at SAS har noget med artiklerne og opslagene at gøre.

- SAS’ fokus er på passagerer og på at komme tilbage til forhandlingsbordet, siger hun til TV 2.

Giftigt forhandlingsklima

Over for svensk tv bekræfter chefredaktør på Arbejdsmarknadsnytt Anna Dalqvist, at de har sponsoreret artikler på Facebook.

- Det er rigtigt, at vi sponsorerer artikler. Sponseringen bliver altid målrettet til folk og målgrupper, som vi mener kunne have interesse i emnet, fortæller hun til SVT.

TV 2s erhvervskommentator Ole Krohn mener, at det er naturligt, at piloterne bliver hidset op, når der bliver lavet overskrifter som det, man har set fra Arbejdsmarknadsnytt.

- Det kan godt være, at SAS ikke har noget med de har artikler at gøre, det er der ikke bevis for, men artiklerne er gift for forhandlingsklimaet, siger Ole Krohn.

Over 3000 aflysninger

Tirsdag middag aflyste SAS over 500 afgange onsdag, og dermed er flyselskabet nu oppe på 3306 aflysninger, siden forhandlingerne brød sammen natten mellem torsdag og fredag.

Over 327.000 passagerer er blevet og vil blive påvirket af konflikten.

Stridens kerne mellem piloterne og SAS er løn og arbejdstid.

Blandt andet ønsker piloterne en større grad af forudsigelighed, når det kommer til, hvornår de skal arbejde, og mere i lønposen.