Samfund

Selskab går i rette med SAS: Passagerer har ret til erstatning

Søndag strejker piloterne i SAS på tredje døgn. 170.000 passagerer er blevet ramt, og de kan have ret til erstatning, mener kompensationsselskab.

De 64.000 SAS-passagerer, der søndag skulle have været med en strejkeramt flyafgang, har ret til at blive ombooket eller få pengene retur.

Det siger kompensationsselskabet AirHelp, efter at SAS lørdag slog fast, at deres passagerer ikke var berettiget til erstatning.

- Jeg kan ikke se, hvorfor SAS sår tvivl om det, siger advokat i AirHelp Lise Roulund til TV 2.

Dom holder flyselskab ansvarlig

Årsagen er en EU-dom fra 2018.

- EU-dommen sagde, at det er en del af det at drive en virksomhed, at der er konflikter og uoverensstemmelser mellem medarbejderne. Det må man tackle som arbejdsgiver, forklarer Lise Roulund.

Ifølge AirHelp sikrede EU-dommen fra sidste år, at flyselskabet kun kan påberåbe sig ekstraordinære omstændigheder, hvis der er tale om lufthavnsstrejke, farligt vejr, terror eller andre situationer, som er uden for flyselskabets hænder.

Nogle passagerer kan overføres til andre flyvninger, men det er flyselskabets ansvar at sørge for, at man ikke kommer mere end tre timer forsinket frem til sin destination.

Lever flyselskaberne ikke op til dette ansvar, kan man søge om kompensation, også selv om man har fået en ombooking.

- EU-dommen siger også, at ved en intern strejke, der ikke var varslet, var der tale om en usædvanlig omstændighed, og passagererne var derfor berettiget til kompensation, forklarer advokat Lise Roulund fra AirHelp.

SAS afviser erstatning

Lørdag gjorde SAS det ellers klart, at man vil modsætte sig eventuelle erstatningskrav fra passagerer. Og det budskab fastholder man.

- Vi følger EU-reglerne, og i udgangspunktet er en strejke en usædvanlig situation. Derfor mener vi ikke, at passagerne er berettiget til en kompensation i forhold til forsinkede fly. Lige nu er vores fokus at få passagerer frem til deres destinationer, siger pressechef i SAS, Mariam Skovfoged, til TV 2.

Men formand for Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe, opfordrer passagererne til, at man som passager ikke tager den melding for gode varer og i stedet klager til Trafikstyrelsen.

- Så må de tage stilling til det, sagde han lørdag aften til TV 2.

Strid om arbejdstid og løn

Søndag strejker piloterne i SAS på tredje døgn. Det betyder, at samtlige flyvninger med SAS-piloter i Skandinavien er aflyst.

Søndag strejker piloterne i SAS på tredje døgn. Det betyder, at samtlige flyvninger med SAS-piloter i Skandinavien er aflyst.

I alt har strejken påvirket 170.000 passagerer.

Konflikten drejer sig om løn og arbejdstid, og strejken skyldes, at piloterne og SAS ikke har kunnet blive enige om indholdet i nye overenskomster.

Piloterne mødes søndag klokken 11.00 for at drøfte strejken.