Sælgere snydt af ejendomsmægler - optagelser viste, at der slet ikke var fremvisninger

Der lå blå futter i entreen, og mægler hos Danbolig fortalte efter hver fremvisning, at interesserede købere mente, at sælgers hus var for dyrt.

- De synes godt om rumfordelingen, men at prisen er for høj.

Sådan lød én af kommentarerne ifølge to forskellige ejendomsmæglere hos Danbolig på Amager i København, der havde fremvist Ditte og Anders Yde Amsnæs’ 110 kvadratmeter store rækkehus på Øresundsvej til fire interesserede købere.

Man bliver bare paf. Vi tænkte, at vi måtte have set forkert

Ditte Yde Amsnæs, hussælger

Fremvisningerne foregik alle i vinterferien i februar – i samme uge, som parret havde valgt den lokale Danbolig til at sælge deres hus.

Tilbagemeldingerne om rækkehuset var ifølge de to ejendomsmæglere gode, men fra hvert af de fire par lød det – fik familien at vide – at prisen på 4.995.000 kroner var for høj. En pris, som i alt fire ejendomsmæglerkæder uafhængigt af hinanden var nået frem til var den rigtige, inden parret valgte den lokale Danbolig som mægler.

Det viste sig bare ikke at være sandheden.

Falske fremvisninger i DanBolig Efter kun at have haft vores rækkehus til salg hos DanBolig Amagerstrand i 4 dage bookede Danbolig 4 fremvisninger i samme uge. Hurra - rækkehuset var ikke en gang på nettet endnu, så vi håbede på et hurtigt salg til den pris, som 4 lokale mæglere havde været helt enige om. Fremvisningerne gik godt, dog syntes alle fire par, at prisen var for høj. Tilfældigt opdagede vi dog, at mæglerne alle gange havde været der alene og helt rutinemæssigt gik rundt i et par minutter, tændte og slukkede lys, før de smed nogle blå plastfutter i gangen. Bagefter blev vi alle gange ringet op og fik detaljerede oplysninger om interesserede købere - der dog alle syntes, det er lidt for dyrt. Vi er chokerede og vrede og har selvfølgelig ophævet samarbejdet med øjeblikkelig virkning og orienteret ledelsen i DanBolig Niels Hald. DanBoligs reaktion har været at tilbyde os billederne, et par flasker vin og en middag! De to mæglere arbejder stadig med salg og vurdering i samme filial og har været på arbejde så sent som i torsdags. Vi er bange for, der er tale om systematisk snyd og bedrag af sælgere med ledelsens opbakning. Vi tror, at når først formidlingskontrakten er underskrevet, så gøres sælger på systematisk vis mør i forhold til at sænke prisen. På den måde sælger boligen jo næsten sig selv uden større indsats fra DanBolig og mægleren kan indløse sit salær helt uden at få sved på panden – på vores bekostning! Hvis I skal sælge, så pas på DanBolig! Hvis de helt umotiveret og rutinemæssigt snyder med fremvisningerne i den første salgsuge, hvad kan de så ellers finde på? Og til DanBolig - det bliver et nej tak herfra til vin og middag

Posted by Anders Peter Amsnæs on Saturday, February 23, 2019

Der havde nemlig slet ikke været nogen interesserede købere på besøg i huset – blot ejendomsmæglere, der ved tre lejligheder havde gået en runde i huset og smidt blå overtrækssko i entreen, så det så ud, som om der havde været en fremvisning.

- De var meget detaljerede i deres samtaler med de her interesserede købere, så vi var jo slet ikke i tvivl om, at der havde været nogen, siger Ditte Yde Amsnæs, der til daglig arbejder som chefkonsulent i Københavns Politi.

Har du oplevet det samme som Ditte og Anders Yde Amsnæs, eller har du på anden måde eksempler på, at du er blevet snydt af en ejendomsmægler, så hører journalist Natali Braagaard gerne fra dig på nabr@tv2.dk.

Kom i tanke om kamera i køkkenet

Alt det var Ditte Yde Amsnæs imidlertid ikke klar over, da hun en dag kørte hjem til rækkehuset, mens der tilfældigvis skulle være den anden fremvisning.

- Jeg ville ikke forstyrre, så jeg havde bare hentet det, jeg skulle, og jeg kunne se, at ejendomsmægleren gik alene rundt. Så blev jeg lidt nysgerrig og kunne se, at han gik alene rundt i længere tid. Men jeg tænkte bare, at han havde haft en aflysning, siger hun. 

Lige nu er det ikke sådan, at jeg står klar med købsaftalen - på det her beløb i hvert fald

Ejendomsmægler Danbolig

Kort efter ringede mægleren imidlertid og fortalte, at fremvisningen var gået godt, men at de interesserede købere syntes, at prisen var for høj. Derfor tjekkede parret det kamera, der står i det ene hjørne i det åbne køkken, der har forbindelse til familiens stue.

- Det er egentlig ikke et, vi bruger eller kigger på optagelserne af normalt – vi havde faktisk ikke lige tænkt på det, før vi blev opmærksomme på, at der måske var et eller andet galt. Vi plejer bare at tage stikket ud, når der kommer folk, men vi havde lige været på ferie, så det havde vi ikke lige nået. Det var heldigt nok set i bakspejlet, siger Ditte Yde Amsnæs.

Optog samtale med mægler efter sidste fremvisning

For optagelserne viste, at Danbolig snød parret – der havde nemlig slet ikke været nogen interesserede købere. Ved de fire fremvisninger – den ene var en dobbeltfremvisning – var der kun ejendomsmæglere til stede, der ved tre lejligheder gik en runde i huset, tændte og slukkede lyset. Og smed de blå futter til sko i entreen.

De blå futter, som parret fandt efter hver fremvisning. På optagelser kunne de se, at der ikke havde været nogen fremvisning.
De blå futter, som parret fandt efter hver fremvisning. På optagelser kunne de se, at der ikke havde været nogen fremvisning. Foto: TV 2

- Det er to mæglere, der gør det. Man bliver bare paf. Vi tænkte, at vi måtte have set forkert. Eller virkede kameraet ikke? Eller kan der være et stykke, der ikke er blevet optaget? Men den var god nok, siger Ditte Yde Amsnæs.

Derfor optog parret ved den tredje og sidste fremvisning den efterfølgende samtale med ejendomsmægleren. Optagelserne fra familiens kamera viste nemlig igen, at det kun var ejendomsmægleren, der låste sig ind i rækkehuset og gik en runde.

På optagelserne kan man høre mægleren sige:

- Det andet hold kunne godt lide, at der kommer så meget lys ind i boligen. Igen så havde vi en udfordring på prisen, de syntes faktisk, at de ville give 4.650.000 – det var det yderste, de kunne strække sig til, ligesom da jeg var derude i går, så sagde jeg til dem, at det bliver svært.

Ditte og Anders Yde Amsnæs optog samtale med ejendomsmægler, der taler om fiktive fremvisninger med interesserede købere. Video: Natali Braagaard

- Lige nu er det ikke sådan, at jeg står klar med købsaftalen - på det her beløb i hvert fald. Vi arbejder i hvert fald videre, og så ser vi, om vi ikke kan få nogen op i en lidt mere realistisk pris.

- Det er som at blive spyttet i hovedet

Efter det stod klart for parret, at de var blevet snydt, gik de vrede til den lokale Danbolig og krævede deres nøgler tilbage.

- Det er et tillidsbrud. De skal jo være vores mægler og sælge det bedst muligt for os. Det var også derfor, vi blev så vrede. Vi stormede derover for at få udleveret vores nøgler og var bare rasende. Det er som at blive spyttet i hovedet, siger Ditte Yde Amsnæs.

Det er naturligvis dybt uacceptabelt og noget, vi vil tage hånd om internt

Mail fra Kim Tandrup, Danbolig

Parret har efterfølgende fået ophævet aftalen med den pågældende ejendomsmægler uden omkostning, ligesom parret har fået tilbudt billederne af huset til en værdi af 5000 kroner og en flaske vin – der senere blev til et tilbud om en middag i stedet. Parret har takket ja til billederne, men nej til tilbuddet om en middag.

Danbolig beklager

Ditte og Anders Yde Amsnæs ved ikke helt selv, hvorfor Danbolig flere gange bevidst har løjet om at have fremvist parrets bolig. Deres eget bud er, at Danbolig har forsøgt at slippe hurtigst muligt ud af boligsalget.

- De ville presse os ned i pris, så det (rækkehuset, red.) sælger sig selv. Så behøver man jo ikke kontakte nogen i det store køberkartotek eller have dygtige sælgere, som forstår at finde de helt rigtige købere – og at gøre et stykke arbejde, siger Ditte Yde Amsnæs.

TV 2 har stillet Torben Hald, der ejer flere Danbolig-forretninger, samme spørgsmål. Han understreger, at han var "dybt rystet", da han første gang hørte om sagen.

- Det er absolut ikke firmaets politik. Det er fuldstændig uacceptabelt, at vores medarbejdere gør sådan noget her, siger Torben Hald.

Han afviser, at han selv eller nogen leder skulle have instrueret ejendomsmæglerne i at lyve. Efter sagen er det derimod blevet indskærpet, at den slags opførsel ikke er i orden, fortæller Torben Hald.

- Jeg tør ikke sige, om de selv har været lidt kreative, men det er noget, vi skal fuldstændig til bunds i for at finde ud af, hvorfor de har ageret, som de har. Vi er hyret af kunderne her, og derfor skal vi sørge for at få den højeste mulige pris, lyder det fra Torben Hald. Han vil nu tage en "personalesnak" med de to ejendomsmæglere.

Til salg-skilt ligger stadig i gangen

TV 2 har været i kontakt med to tidligere ejendomsmæglere, der nu sidder på den anden side af skrivebordet og rådgiver købere i forbindelse med huskøb. Ingen af de to har i deres tid i branchen hørt om metoden.

Anja Blom, der har arbejdet for flere ejendomsmæglerkæder og nu er indehaver af en boligrådgivning, peger på, at mange ejendomsmæglere mangler ”varer på hylderne” – altså huse, de kan sælge. Derfor handler det for mange mæglere om at kunne være med på den salgspris, som flere andre ejendomsmæglerkæder i dette tilfælde havde fortalt parret, at de kunne sælge huset for.

I gangen ligger 'til salg'-skiltet stadig.
I gangen ligger 'til salg'-skiltet stadig. Foto: TV 2

- Mit bud er, at ejendomsmægleren er gået med på prisen for at få huset ind i forretningen, og så har personen haft brug for en undskyldning over for sælger i forhold til ret hurtigt at kunne sætte prisen ned til det, som personen mente, han kunne sælge huset for. Han er så åbenbart kommet på denne kreative løsning, siger Anja Blom til TV 2.

Ditte og Anders Yde Amsnæs’ rækkehus er nu sat til salg hos en anden mægler. I gangen ligger ’til salg’-skiltet fra Dan Bolig stadig.

- De er velkomne til at komme og hente deres skilt, siger Ditte Yde Amsnæs.

Har du oplevet det samme som Ditte og Anders Yde Amsnæs, eller har du på anden måde eksempler på, at du er blevet snydt af en ejendomsmægler, så hører journalist Natali Braagaard gerne fra dig på nabr@tv2.dk.