Samfund

Kommuner går sammen om at sænke farten på tre motorveje - se hvilke strækninger her

En hastighedsændring fra 110 til 90 kilometer i timen skal gøre tre kommuner på Københavns Vestegn mere beboelige.

Hvis man bor tæt på en motorvej, vil man sandsynligvis erfare, at det larmer hele tiden.

Samtidig tyder flere undersøgelser på, at langvarig udsættelse for støj kan have sundhedsskadelige konsekvenser

Derfor er tre sjællandske kommuner nu gået sammen om en ansøgning til Vejdirektoratet for at få sænket hastigheden på motorvejstrækningerne, der krydser gennem kommunerne.

De mener, at hastigheden på dele af Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen og Motorring 3 skal sættes ned fra 110 kilometer til 90 kilometer i timen, fordi dette vil sænke støjniveauet lige akkurat nok til at gøre det acceptabelt for beboerne. 

Borgmester: - Giver vildt god mening

Det er endda en “billig løsning” på problemet, mener Helle Adelborg (S), borgmester i Hvidovre Kommune, fordi det kan ordnes med et par skilte, og man derfor undgår at skulle til at installere lydtætte vægge på lange strækninger.  

Det er hendes kommune, der sammen med Vallensbæk og Brøndby har skrevet under på anmodningen om at sænke hastigheden på tre strækninger. 

Det drejer sig om disse strækninger.

Men selvom en hastighedsænkning vil betyde, at tusindvis af bilister vil være længere tid om at komme fra a til b, så klapper hun alligevel i hænderne over udsigten til lavere hastigheder. 

- Det er ikke mit bord at tage det hensyn. Lige nu handler det om, at vi har nogle borgere der er så plaget af støj, at det er skadeligt. Derfor vil vi gerne lave en forebyggende indsats for deres sundheds skyld, siger hun.  

- Det giver vildt god mening.

Ny bekendtgørelse har banet vejen

Takket være en nyere bekendtgørelse fra december 2017 kan kommuner anmode Vejdirektoratet om nedsættelse af hastigheder på motorveje med helt ned til 60 kilometer i timen.

Argumentet for en nedsættelse af hastigheden i et byområde skal dog være af hensyn til støjgener for beboere. 

Og det kriterium må man sige bliver overholdt for beboerne langs motorvejene i de tre kommuner, hvor der, ifølge kommunerne selv, ligger hele 24.000 boliger, der er så berørt af støj, at det overskrider MIljøstyrelsens grænseværdi på 58 decibel

Træk i kortet for at se støjen på strækningerne. Det blå område er over 75 decibel, mens det gule er omkring 55-60 decibel. 

Støj langs motorvejene ind og ud af København.
Støj langs motorvejene ind og ud af København

En hastighedsændring vil, uden de store omkostninger, kunne bidrage til at nedbringe støjniveauet i området med omkring 2-3 dB, skriver kommunerne i deres fælles anmodning til Vejdirektoratet.

Forening: - Vi er superglade

Kampen mod støjen i de tre pågældende kommuner har længe været på dagsordenen for de lokale. 

Mogens Jørgensen er formand for en grundejerforening tæt ved de berørte motorveje. For ham vil en støjreduktion have stor betydning. 

- Vi kan ikke sidde ude i haven en sommerdag om eftermiddagen og drikke vores kaffe. Vi får ondt i ørerne, fordi vi har en støjbelastning på over 70 dB, siger han.

Svend Sørensen, pensioneret ingeniør, giver ham ret.

- Det er specielt om eftermiddagen, når man sidder ud og skal nyde det, at det er meget belastende, siger Svend Sørensen.

Foreningen ‘Silent City’ har i årevis arbejdet for sænke støjniveuaet i region Hovedstaden, og derfor har de samarbejdet med de tre kommuner om at udarbejde dokumentet til Vejdirektoratet, som de nu håber kan gøre en forskel. 

Det siger Kirstine Hjorth Lorenzen, der er programleder for ‘Silent City.’

- Vi er superglade for, at nogle kommuner tager problemet alvorligt. Danmark har været fodslæbende på det her område, når man sammenligner med Tyskland og Østrig. Men nu ligger der en bekendtgørelse, som betyder, at man rent faktisk kan gøre noget. Nu håber vi så, den kan have en effekt, siger hun.