Samfund

Kvinders hjerner holder sig yngre end mænds

Allerede i den tidlige voksenalder kan forskellen på mænd og kvinders hjerner ses, fastslår amerikansk studie.  Lars Møller / Scanpix Danmark

Forklaringen kan skyldes, at kvinder og mænd bruger hjernen forskelligt, mener forskere.

Ældes en hjerne med ynde? Det kunne noget tyde på for kvinderne. Et amerikansk studie kan nemlig nu bevise, at kvinder med velfungerende hjerner er næsten fire år yngre end deres jævnaldrende mænd. Det skriver The Guardian.

Det er allerede fra det tidlige voksenliv og resten af livet, at forskellen på mænd og kvinders hjerner kan ses. Det sker, fordi hjernen ændrer sig gennem livet i forhold til måden, den bruger energi på - og her fortsætter det mere gradvist hos kvindernes hjerne.

- Hjernens stofskifte ændres med alderen, men vi opdagede, at en god del af den forskel, vi ser, skyldes en forskel på køn, siger Marcus Raichle, neurobiolog ved Washington University.

Sukker på hjernen 

Forskerne har målt strømmen af ilt og sukker i hjernen på 205 mænd og kvinder i alderen 20 til 82 år. Scanningerne viste, hvordan sukkeret blev til energi i forskellige dele af forsøgspersonernes hjerner.

De brugte en computer-algoritme til at forudsige forsøgspersonernes alder ud fra hjernens stofskifte, som der var blevet målt ved scanningerne

Det kan være ledetråden til, hvorfor kvinder i livets senere år oftere er mentalt skarpere end deres jævnaldrende mænd. Forskningen viser, at især hjernens stofskifte hos kvinderne spiller ind.

Kønnene bruger hjernen forskelligt 

Men hos de danske forskere inden for feltet, Troels Wesenbjerg Kjær og Albert Gjedde, møder undersøgelsen kritik.

 - Det er ikke nok at måle sukker og blod til hjernen. Det handler også om strukturen og affaldsdepoter i hjernen, siger Troels Wesenbjerg Kjær, hjerneforsker og professor ved Københavns Universitet.

Energiniveauet i hjernen varierer nemlig efter, hvordan den enkelte person bruger sin hjerne. Det er altså ikke nødvendigvis kønsbetinget.

- Der er andre mulige forklaringer. En af dem kan være, at kvinders hjerner arbejder mindre effektivt end mændene, siger Albert Gjedde, neurobiolog ved Syddansk Universitet.

Selvom de danske forskere anfægter undersøgelsen, er der dog vigtige ting, den kan bruges til. Den viden, der er målt i hjernerne, kan eksempelvis bruges til at blive klogere på demens, som mange danskere rammes af.

For begge køn gælder det dog ifølge hjerneforsker Troels Wesenbjerg Kjær, at det er vigtigt at holde hjernen i gang.

Sådan holder du hjernen i gang

  1. Lær at huske

    Du kan for eksempel gøre følgende: 

    Dan et mentalt billede af teksten.

    Dan sammenhængende billedkæder af hovedpunkter via sammenfattende noter. 

    Gentag pointerne for dig selv.

  2. At forstå

    Vi glemmer alt for tit at reflektere over, hvad vi oplever. Derfor råder Troels Wesenberg Kjær til at stoppe op, næste gang du hører radioavis eller læser noget. Således kan du bevare fokus på det, du lige har opfanget og kan arbejde på at forstå det i forhold til den viden, du allerede har.

  3. At bruge

    Her handler det om at have fokus på at løse problemer og bruge den viden, som vi har indsamlet og har forstået sammenhængen i. Det handler om at handle på dem i praksis - eller blot tænke over, hvad du kan gøre.

  4. At analysere

    At læse avisen, indtil du ser noget, som der ikke er forklaring på. 

    Tale med en ven eller veninde om noget, de går og tumler med. 

    Forestil dig, at nogen har tømt din bankkonto, stjålet din cykel eller er løbet med din kæreste.

  5. At vurdere

    Det kan eksempelvis være at finde den abstrakte mening med konkrete udsagn i ordsprog og talemåder. Prøv at forklare dem til en anden person: 

    "Man bør ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus."

    "Blind høne kan også finde korn."

  6. At skabe

    Her foreslår Troels Wesenberg Kjær en associationsleg, hvor du kan træne dine evner til at skabe nyt. Det går ud på, at to eller flere personer på skift skal sige et ord eller en kort sætning. Det eneste krav er, at det er en fortsættelse af, hvad den forrige person sagde.

  7. Gør det uvante

    Få din hjerne ud af sin komfortzone ved at gøre ting i hverdagen, som er uvant og anderledes. Det kan være i frokostpausen, eller når du venter på bussen. 

    Det kan for eksempel være at flytte sine møbler eller snakke med fremmede. 

Rådene er baseret på den danske overlæge og professor i neurologi Troels Wesenbjerg Kjær.