Samfund

Stolt Jørgen Leth efter reklamesucces: - Warhol sidder i sin himmel og er glad

Jørgen Leth er glad og stolt over, at en sekvens fra hans kunstfilm er blevet vist i Super Bowls reklamepause.

En mand sidder ved et bord med en pose fra Burger King og en flaske ketchup foran sig. Ulasteligt klædt, nonchalant blik. Han pakker burgeren metodisk ud, skiller den ad, hælder ketchup på og begynder langsomt at spise den.

Normalt ville en filmsekvens som denne ikke kaste den store opmærksomhed af sig, men når manden med burgeren er kunstikonet Andy Warhol, filminstruktøren er Jørgen Leth, og sekvensen vistes i verdens dyreste reklameblok under årets Super Bowl, ophører det almindelige.

Det er Burger King, som har købt en sekvens fra Jørgen Leths eksperimentelle dokumentarfilm '66 Scener fra Amerika' fra 1982, og brugt den som reklame i Super Bowls pause, hvor prisen for en bid af reklamepauserne i år var omregnet i danske kroner 34 millioner for 30 sekunder. 

Reklamefilmen har fået en overvældende modtagelse af amerikanske medier. Den har genskabt interessen for Jørgen Leths gamle film og for Andy Warhol, hvilket den danske instruktør er stolt og glad over.

- Jeg synes, det er fantastisk. Jeg er meget glad og stolt, siger Jørgen Leth til TV 2 og fortsætter:

- Filmen har jo udtjent sin pligt som eksperimenterende avantgardefilm og er blevet hyldet som en sådan på festivaler rundt omkring. Det bekræfter filmens styrke, at den kan bruges så stærkt kommercielt også, siger han.

- Det er næsten eksotisk for mig at se, at de har valgt en gammel dokumentarfilm og givet den en indramning i et så kommercielt cirkus, som Super Bowl er. Det er første gang, jeg ser Super Bowl, og det var overvældende at opleve det, siger Jørgen Leth, der i øjeblikket opholder sig i Haiti.

Avantgarde vs. kommercialisme

Det kan virke paradoksalt at bruge en sekvens fra en avantgarde kunstfilm på verdens mest kommercialiserede tv-aften i USA i en reklame for et af verdens største brands. Men det er netop dét, der er styrken, mener Jørgen Leth.   

- Jeg er sikker på, at det er i Warhols ånd. Nu kunne jeg ikke spørge ham, men han var med på det kommercielle ræs, som omgiver billedkunsten, også hans egen kunst. Det ville ikke have været fremmed for ham. Han ville have påskønnet det her, siger Jørgen Leth og uddyber:

Jeg har aldrig søgt folkelighedens godkendelse af mit værk, og pludselig står jeg med en kæmpe anerkendelse.

Jørgen Leth

- Det er jo en bekræftelse af amerikansk popkultur. At bruge det i netop Super Bowl er en bekræftelse af noget, der er meget populært i USA, og det var han ikke bange for. Jeg tror, han sidder i sin himmel og glæder sig over, at den nu er blevet taget frem, og at han igennem den har fået en påskønnelse og et stort publikum igen.

Også Jørgen Leth selv påskønner sammenhængen mellem det kommercielle og det kunstneriske på trods af, at han er mest kendt for sine kunstneriske værker.

- Jeg har det fint med det. Der er intet, der går fra mig. Reklamen er respektfuld over for mig, over for Warhol og værket, som det er, siger han.

- Der er traditionelt en dyb kløft mellem avantgardekunst og kommercialisme. Jeg skeler jo heller ikke til det kommercielle, da jeg laver filmen, fortæller Jørgen Leth.

- Det er først nu bagefter, hvor den trækkes over og gøres til genstand for en kæmpestor bred interesse. Jeg har aldrig søgt folkelighedens godkendelse af mit værk, og pludselig står jeg med en kæmpe anerkendelse af et meget stort publikum. Og det er jeg glad for.

Politisk ukorrekt film

Med '66 scener fra Amerika' ville Jørgen Leth og manuskriptforfatter Ole John vise deres egne subjektive billeder af USA.

- Vi ville gerne vise nogle billeder af Amerika, som ikke lignede dem, som kørte rundt i medierne på det tidspunkt, hvor der var en mere fjendtlig holdning over for Amerika. Vi havde den intention at vise, hvad vi var fascineret af i USA i en politisk ukorrekt film, siger Leth.

- Og Warhol stod meget højt på min liste, fordi han havde stor betydning for den kunst, jeg lavede. Han var en vigtig skikkelse, som jeg gerne ville møde, og så viste det sig, at jeg kunne snakke med ham, og ovenikøbet overtale til ham til at være med i en meget eksperimentel opsætning.    

Men skulle det være burgere fra Burger King eller McDonalds, Warhol skulle spise? Rygterne siger, at Warhol hellere ville have haft en McDonalds-burger i tænderne. Jørgen Leth afviser at åbne den nærmest ’ideologiske’ diskussion.

- Nej, det vil jeg ikke kommentere på, det skal der ikke være ballade om, siger Jørgen Leth, som fortæller, at han har forhandlet med Burger King om brug af filmen af flere omgange.