Samfund

Forskere fastlægger diæt, som vil gøre både mennesket og planeten sund

Forskerne er dog opmærksomme på, at det ikke er alle verdenshjørner, der har lige adgang til forskellige fødevarer.

Et hold af internationale forskere har udviklet en global diæt, som de mener både kan forbedre folkesundheden og skabe en bæredygtig fødevareproduktion.

Vi skal på verdensplan spise dobbelt så meget frugt, grønt, nødder og bælgfrugter - og halvere forbruget af kød og sukker, lyder anbefalingen i en ny rapport, der er blevet offentliggjort natten til torsdag i lægetidsskriftet The Lancet.

Ifølge 37 specialister fra 16 forskellige lande, der har arbejdet på rapporten i tre år, er det afgørende, at der sker en drastisk ændring i vores madvaner. Det forklarer blandt andre den svenske professor Johan Rockström, forsker i bæredygtighed og ressourcer ved Stockholm Universitet, som er en af de mange hjerner bag rapporten.

- Menneskeheden er en trussel mod klodens stabilitet. For at redde planeten kræver det intet mindre end en global landbrugsrevolution, siger han om diæten.

Om 30 år er der ikke mad nok

Ifølge forskerne lider tre milliarder mennesker af fejlernæring, og ser man på den nuværende fødevareproduktion, bidrager den ikke blot til den globale opvarmning, den skader også biodiversiteten og øger forureningen.

Og når verdens befolkning i 2050 ventes at nå 10 milliarder mennesker, vil det være umuligt at brødføde alle med sund og bæredygtig mad, hvis ikke de globale spisevaner ændres drastisk, lyder det.

Derfor har forskerne udregnet, hvad vi hver især burde spise om ugen, hvis udviklingen skal vendes.

Én bøf svarer til den mængde rødt kød, man burde spise om ugen. Og mindre end fire æg om ugen. Derudover anbefaler forskerne, at man begrænser sit forbrug af mælkeprodukter til det, der svarer til et glas mælk om dagen.

Så meget bør du spise pr. dag

Ifølge rapporten bør et dagligt kalorieindtag på omtrent 2500 kcal fordele sig på de forskellige madgrupper som beskrevet nedenfor. Alle mængder er vist i gram.

Fuldkorn

Fuldkorn

Omfatter: Ris, hvede, majs og andre. 

Anbefalet mængde: 232 gram. 

Kalorieindtag: 811 kcal.

Foto: Eduard Korniyenko / Ritzau Scanpix

Knolde og andre stivelsesholdige grøntsager

Knolde og andre stivelsesholdige grøntsager

Omfatter: Kartofler og lignende.

Anbefalet mængde: 50 gram. 

Kalorieindtag: 39 kcal.

Foto: Kristian Djurhuus / Ritzau Scanpix

Grøntsager

Grøntsager

Omfatter: Alle grøntsager

Anbefalet mængde: 300 gram. 

Kalorieindtag: 78 kcal.

Foto: Pierre Andrieu / Scanpix Denmark

Frugt

Frugt

Omfatter: Alle frugter

Anbefalet mængde: 200 gram. 

Kalorieindtag: 126 kcal.

Foto: Martin Divisek / Ritzau Scanpix

Mejeriprodukter

Mejeriprodukter

Omfatter: Mælk, fløde og lignende.

Anbefalet mængde: 250 gram. 

Kalorieindtag: 153 kcal.

Foto: Kristian Djurhuus / Ritzau Scanpix

Proteinkilder

Proteinkilder

Oksekød, lam og svin

  • Anbefalet mængde: 14 gram. 
  • Kalorieindtag: 30 kcal.

 

Kylling og andet fjerkræ

  • Anbefalet mængde: 29 gram. 
  • Kalorieindtag: 62 kcal.

 

Æg

  • Anbefalet mængde: 13 gram. 
  • Kalorieindtag: 19 kcal.

 

Fisk

  • Anbefalet mængde: 28 gram. 
  • Kalorieindtag: 40 kcal.

 

Bælgfrugter

  • Anbefalet mængde: 75 gram. 
  • Kalorieindtag: 284 kcal.

 

Nødder

  • Anbefalet mængde: 50 gram.
  • Kalorieindtag: 291 kcal.
Foto: Kristian Djurhuus / Ritzau Scanpix

Fedt

Fedt

Mættet fedt

  • Anbefalet mængde: 11,8 gram. 
  • Kalorieindtag: 96 kcal.

 

Umættet fedt

  • Anbefalet mængde: 40 gram. 
  • Kalorieindtag: 354 kcal.

 

Foto: Bjørn Kähler / Scanpix Danmark

Sukker

Sukker

Omfatter: Alle typer sukker.

Anbefalet mængde: 31 gram. 

Kalorieindtag: 120 kcal.

Foto: Simon Knudsen / Scanpix Danmark

Kilde: "Healthy diets from substainable food systemts: Food planet health".

Giver mening i Danmark

Anbefalingerne er ikke skudt helt ved siden af, hvis man sammenligner dem med de danske kostråd, fortæller Sisse Fagt, som er seniorrådgiver i afdelingen for Risikovurdering og Ernæring, Forskningsgruppen for Ernæring og Sundhedsfremme ved DTU, til Videnskab.dk.

Hun bemærker, at det i forvejen er anbefalet, at danskerne at spise mindre sukker, mere grønt og mere fuldkorn. Ligeledes udpeger hun særligt danske mænd spiser langt mere kød end anbefalet. 

- Det er et tydeligt signal om, at især mænd skal spise mindre kød, da det vil gavne klimaet, men også sundheden med for eksempel flere grøntsager, siger hun til mediet og fortsætter:

- På sukkerområdet giver rapporten også et stærkt signal om, at mange vil gavne både klima og sundhed ved at skære væsentligt ned på sukker, slik og søde drikke

Færre vil dø og klimaet vil trives

Hvis alle fulgte diæten, ville mere end 11 millioner for tidlige dødsfald kunne forhindres om året, lyder det i rapporten.

Derudover ville det sænke udledningen af drivhusgasser og øge biodiversiteten, vurderer forskerne.

Under onsdagens præsentation af rapporten anerkendte forskerne, at det var ambitiøst at håbe på, at alle vil følge diæten. Ikke mindst fordi der er ulige adgang til fødevarer.

- Men hvis vi ikke kan nå målet, er det bedre at prøve og nå så langt, som vi kan, sagde professor Walter Willett fra Harvard University, der er en af forfatterne bag rapporten.

Afstemning

Kunne du finde på at leve efter diæten?

Mange muligheder med diæten

Professoren understregede desuden, at det ikke behøver at være kedeligt eller svært at leve efter diæten: 

- Mængden af rødt kød synes måske lille for folk i USA eller Storbritannien, men store dele af verdens befolkning indtager allerede den mængde eller endnu mindre. 

Og selvom mængderne af kød er begrænsede, betyder det ikke, at maden ikke kan smage skønt alligevel, hvis man spørger professor Walter Willet: 

- Du kan tage madvarerne og kombinere dem på tusinder af måder. Det er ikke en bedrøvende diæt, det er sund kost, der er både fleksibel og lækker.