Togulykke Storebælt

Kraftig vind aktiverer for første gang nye regler for godstog over Storebælt

Kun vindfølsomme godstog skal ifølge de nye regler nedsætte farten, men Banedanmark har valgt, at alle godstog kun må køre 80 kilometer i timen.

Knap to uger efter den dødelige ulykke på lavbroen over Storebælt, hvor otte passagerer døde, da en sættevogn fra et godstog – også kaldt lastvogntrailere - efter alt at dømme ramte et lyntog under stormen Alfrida, gør Danmark sig igen klar til endnu et kraftigt blæsevejr med vindstød af stormstyrke.

Og ifølge TV 2 Vejrets prognoser for blæsevejret vil Trafikstyrelsens nye regler for, hvornår godstog må køre over Storebælt i blæsevejr, søndag træde i kraft for første gang siden togulykken på Storebælt. Det skyldes, at der ifølge TV 2 Vejret er stor sandsynlighed for at vinden ved lavbroen kommer til at være over 15 meter i sekundet.

- Det er næsten helt sikkert, at vindhastigheden i aften vil overskride 15 meter per sekund – i middelvind. Samtidig drejer vinden til nordvest, og det gør, at vinden vil blæse mere vinkelret ind fra siden på Storebælt end tidligere på aftenen, hvor vinden blæser fra vest, siger Sebastian Pelt, der er meteorologisk assistent på TV 2 Vejret.

Nye regler for godstog

  1. Ved stiv kuling (15 m/sek) og tværvind skal hastigheden for godstransport med vindfølsomme køretøjer nedsættes til 80 km/t
  2. Ved stormende kuling (20 m/sek) og tværvind forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer
  3. Ved storm (25 m/sek) forbydes alt godstransport.

Kilde: Trafikstyrelsen.

Banedanmark: Alle godstog skal køre 80 kilometer i timen

I sidste uge udstedte Trafikstyrelsen et øjeblikkeligt forbud mod al kørsel med sættevogne læsset på lommevogne, da det ved test viste sig, at låsemekanismen - den såkaldte ’låsepind,’ som er den pind på traileren, der klikker sig fast på godsvognen og dermed fastgør lasten - fejlede. Det skete på trods af, at alle gældende retningslinjer blev fulgt.

Samtidig ændrede styrelsen reglerne for, hvornår godstog må køre over Storebælt i blæsevejr.

Det betyder blandt andet, at hastigheden ved stiv kuling – 15 meter i sekundet – og tværvind for godstransport med vindfølsomme køretøjer skal sættes ned til 80 kilometer i timen. Grænsen lød før ulykken på 20 meter i sekundet.

Ifølge de nye regler bliver al godstrafik - herunder også kørsel med de traditionelle, faste vogne - først forbudt ved storm, som er 25 meter i sekundet. Og det kommer ifølge TV 2 Vejret efter alt at dømme ikke til at ske:

- Selv om det bliver et meget blæsende døgn, så er der ikke noget, der tyder på, at vi risikerer at opleve regulær storm i middelvinden – heller ikke på højbroen. Til gengæld vil vindstødene fra mandag aften kunne nå stormstyrke, siger Sebastian Pelt.

Banedanmark oplyser imidlertid til TV 2, at al godstrafik for en sikkerheds skyld ved stiv kuling skal nedsætte farten til 80 kilometer i timen over lavbroen på Storebælt. Det kommer ikke kun til at gælde det kommende blæsende døgn, men generelt ved stiv kuling. 

Hector Rail skal over Storebælt tre gange

Jernbanevirksomheden Hector Rail AB har efter indsendelse af nødvendig dokumentation som det eneste firma lige nu fået tilladelse til at køre med de pågældende lastvognstrailere på det danske jernbanenet. Banedanmark oplyser til TV 2, at Hector Rail AB har tre kørsler med godstransport over Storebælt indtil klokken cirka 12.00 mandag.

På to af togene vil de omtalte lastvognstrailere være blandt vognene, oplyser firmaet til TV 2. Skulle vinden nå stormende kuling på 20 meter i sekundet, kan disse tog få forbud mod at passere Storebælt.

Banedanmark oplyser desuden til TV 2, at natten til mandag er det tidspunkt på ugen, hvor der kører færrest godstog på det danske jernbanenet.

Fra klokken 18 søndag til klokken 12 mandag er det planlagt, at der skal køre syv godstog mod øst og fire godstog med vest – tallet inkluderer vel at mærke også traditionelle godstog med lukkede vogne og altså ikke kun de vindfølsomme sættevogne, som var involveret i togulykken på Storebælt.