Forbudt type togvogn står for stor del af godstransporten i Danmark

Ulykken p√• Storeb√¶ltsbroen kan ende med at f√• konsekvenser for b√•de milj√łet og vejnettet, hvis forbud mod bestemt togvognstype bliver gjort permanent.

Da Trafikstyrelsen tirsdag midlertidigt forb√łd en bestemt type togvogn, gjorde de livet mere besv√¶rligt for b√•de danske og udenlandske virksomheder.

En stor del af godstogstransporten i Danmark bliver nemlig foretaget på de nu forbudte vogne.

Det drejer sig om vogntypen sættevogne, der fra 8. til 22. januar ikke må transporteres på de såkaldte 'lommevogne'. Det var netop denne kombination, som menes at have forårsaget togulykken på Storebæltsbroen i sidste uge, der kostede otte mennesker livet.

- Styrelsen forbyder al transport p√• det danske jernbanenet med s√¶ttevogne l√¶sset p√• 'lommevogne'. Dette g√¶lder for alle typer af 'lommevogne' uanset type af skammel/saddel ved l√¶sning af alle typer af s√¶ttevogne, skrev Trafikstyrelsen om forbuddet.

40 procent af den samlede godstransport

I 2017 blev lige over 110.000 lastede enheder fragtet med tog i Danmark. Den nu forbudte type togvogn udgjorde cirka 40 procent af den samlede transport. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Dermed skal store m√¶ngder gods de n√¶ste dage flyttes p√• anden vis. If√łlge Michael Henriques, der er chefr√•dgiver i ingeni√łrvirksomheden MOE-Tetraplan, kan det betydet et √łget pres p√• det danske vejnet i f√łrste omgang.

- Det f√•r den konsekvens for virksomhederne, at de relativt hurtigt skal finde en anden m√•de at transportere deres gods p√•, siger Michael Henriques til TV 2. Han peger p√•, at s√¶ttevognene ofte vil v√¶re designet til at kunne blive fragtet med lastbil, men det kr√¶ver stadig chauff√łrer og vogne til at udf√łre opgaven.

Samme budskab lyder fra Michael Svane, der er branchedirekt√łr i Dansk Industri:

- Det er jo lastbilstrailere, der bliver sat p√• tog, s√• derfor er min forventning, at langt det meste vil komme til at k√łre som almindelige lastbiler p√• de danske veje, siger Michael Svane. Han vurderer, at s√¶rligt K√łge Bugt Motorvejen og vejene fra Hovedstadsomr√•det og ned til f√¶rgeoverfarterne ved Gedser vil kunne m√¶rke den √łgede trafik.

If√łlge Michael Henriques kan der som hovedregel v√¶re to s√¶ttevogne p√• hver lommevogn og i alt cirka 35 s√¶ttevogne med hvert godstog.

Kan give problemer for hele Europa

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at det kun er omkring en fjerdedel af den samlede k√łrsel med den nu forbudte vogntype, der har b√•de start- og slutdestination i Danmark.

Resten udg√łres af enten transitk√łrsel, hvor Danmark udelukkende er mellemland, eller s√•kaldt international k√łrsel, hvor enten start- eller slutpunktet er uden for Danmark. If√łlge Michael Svane fra Dansk Industri er det s√¶rligt svenske tog, der benytter det danske jernbanenet, og han er allerede i dialog med sine kollegaer fra Sverige om, hvad forbuddet betyder, og hvordan det skal h√•ndteres.

Han forudser dog, at sagen kan f√• store konsekvenser for ikke kun Danmark, men ogs√• resten af Europa, hvis Trafikstyrelsen vurderer, at forbuddet mod s√¶ttevogne lastet p√• lommevogne skal g√łres permanent.

-  Hvis det danske forbud ender med at blive en europ√¶isk sag, s√• kommer store dele af den europ√¶iske transport til at skulle finde nye transportl√łsninger, siger Michael Svane. Det kan desuden f√• negative konsekvenser for milj√łet, hvis mere godstransport skal foretages med lastbiler, p√•peger han.

If√łlge Michael Henriques fra ingeni√łrvirksomheden MOE-Tetraplan vil det ogs√• v√¶re en sten i skoen for EU, hvis mere godstransport fremover skal foretages med lastbiler.

- Man v√¶lger den her l√łsning (godstogstransport, red.), fordi den er √łkonomisk lukrativ, og fordi den har nogle andre kvaliteter - s√¶rligt over lange str√¶k - og s√• er den fuldst√¶ndig p√• linje med den politik, man f√łrer i EU, hvor man meget gerne ser, at man flytter godstransport v√¶k fra vejen og hen p√• baner og s√ł.