Togulykke Storebælt

De første tog er nu kørt over Storebælt efter ulykke

Der blev arbejdet på broen store dele af onsdag og natten til torsdag. Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

DSB opfordrer til, at man orienterer sig på DSB's hjemmeside samt Rejseplanen.dk.

Der har ikke kørt tog over Storebæltsbroen, siden lyntog 210 forulykkede cirka klokken 07.35 onsdag morgen, da det blev ramt af en lastbiltrailer fra et godstog.

Otte personer omkom, har politiet torsdag morgen oplyst.

Siden ulykken har Havarikommissionen arbejdet på ulykkesstedet for at bistå opklaringsarbejdet og for at komme med anbefalinger til at sikre, at det ikke kan ske igen.

Der er derfor blevet arbejdet på skinnerne på lavbroen, og der har været dykkere i vandet for at lede efter vragdele. Og Banedanmark har arbejdet med at få repareret køreledningerne.

Det har tidligere forlydt, at de første tog ville passere klokken 10.00. Det er blevet udsat, og klokken 10.40 kørte de første tog ud på broen.

- Vi har valgt at køre fra Fyn først, og der har vi lige fået grønt lys, og så snart det tog er kommet igennem, begynder vi at køre fra Sjælland også, siger DSBs informationschef, Tony Bispeskov til TV 2.

Banedanmark bekræfter overfor nyhedsbureauret Ritzau, at det første tog er på broen, og TV 2s reporter på Korsør station fortæller, at toget IC 833, der skulle være det første tog fra øst, er afgået.

Fra modssatte side er det IC 824, der kører fra Esbjerg klokken 08.25 og fra Nyborg klokken 10.08.

Ændringer på DSB’s landsdækkende tog

Onsdag gav ulykken udfordringer på vejbanerne over Storebælt, hvor der var lange køer, fordi hastigheden var sat ned til 50 kilometer i timen.

Vores råd er, at de skal tage tidligere afsted.

Informationschef DSB, Tony Bispeskov.

Men også på togstationer på hver side af bæltet var der mange mennesker og fyldte tog og togbusser.

Togtrafikken er heller ikke helt tilbage til normal drift.

Køreledningerne på broen tog nemlig skade i en sådan grad, at det først torsdag formiddag har været muligt at åbne det ene spor igen. Derfor er alle lyntog mellem København og Aarhus aflyst indtil videre:

- Når vi ikke har to spor at køre i, er vi nødt til at køre efter forholdene. Det betyder, at vi aflyser vores lyntog, indtil det er åbnet. Hvornår det sidste spor åbner er op til Banedanmark. Men det skulle gerne være i løbet af i dag, siger Tony Bispeskov.

Tony Bispeskov opfordrer derfor til, at man orienterer sig på DSBs hjemmeside samt Rejseplanen.dk i løbet af dagen.

Kort før klokken 19.30 gik Banedanmark og politiet i gang med at bugsere godstoget væk fra stoppestedet kort efter broen. Og lige efter 21.30 flyttede man lyntoget. Begge togsæt blev kørt til et afspærret og afskærmet område ved Nyborg, hvor de vil blive yderligere undersøgt, oplyste Fyns Politi.

Ulykken blev den værste togulykke i Danmark i mere end 30 år.

Togulykker har før kostet liv i Danmark

  1. 2002

    1. Togulykke på Holte Station.

      Én person bliver dræbt, og fem personer kvæstet, da to S-tog støder sammen på Holte Station.

  2. 2000

    1. Togulykke i Kølkær.

      To lokomotivførere og en passager omkommer, da to regionaltog støder sammen ved den nedlagte station i Kølkær mellem Herning og Brande.

  3. 1997

    1. Togulykke ved Firhoej Station.

      To lokaltog støder sammen på Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen ved Firhøj sydøst for Gilleleje. To mennesker bliver dræbt, og omkring 20 kvæstes.

  4. 1993

    1. Et regionaltog støder sammen med et rangerende godstog en halv kilometer syd for Næstved Stadion. En passager og en DSB-funktionær bliver dræbt og fire passagerer kvæstet.

  5. 1992

    1. En lokomotivfører bliver dræbt, og to passagerer bliver lettere kvæstet, da nattoget fra Frederikshavn til København afspores i et sporskifte ved indkørslen til Roskilde Station.

  6. 1991

    1. En 25-årig mand bliver dræbt, og 70 personer kommer til skade, da et linje B-tog mod Holte på Dybbølsbro Station kolliderer med et linje C-tog mod Klampenborg.

  7. 1988

    1. Otte mennesker bliver dræbt, og 72 kvæstes ved en togulykke i Sorø, hvor et tog med høj hastighed kører af sporet.

  8. 1986

    1. Et godstog på vej fra København til Roskilde braser gennem blindsporets stopbom ved Hvidovre Station og styrter ned på Hvidovrevej. En person bliver dræbt.

  9. 1983

    1. Et passagertog fra Frederikssund kolliderer med et modkørende materieltog ved Stenløse på Sjælland. Tre mennesker bliver dræbt, og 22 kvæstes.

  10. 1973

    1. Et S-tog fra Hillerød kører ind i et holdende tog ved indkørslen til Østerport Station. To bliver dræbt, og 23 kvæstet.

  11. 1971

    1. Et S-tog støder sammen med løbske godsvogne mellem Birkerød og Allerød, hvorved en person bliver dræbt, og fem såret.

  12. 1967

    1. 'Sydvestjyden' blev påkørt bagfra med 70-80 km/t af lyntoget 'Nordjyden'.

      Lyntoget 'Nordjyden' kører op i det holdende lyntog 'Sydvestjyden' uden for Odense. 11 personer bliver dræbt og 47 kvæstet.

  13. 1919

    1. Ved Vigerslev kører et eksprestog fra Korsør med voldsom kraft ind i de fem bageste vogne på et tog fra Kalundborg.

      Toget holder stille på grund af en nødbremsning, fordi et barn har åbnet døren og er faldet ud på skinnerne.

      40 personer mister livet, og knap 30 personer bliver hårdt kvæstet.

  14. 1913

    1. 15 personer omkommer, da toget 'Emigranten' afspores på vej mod Esbjerg kort efter at have passeret Bramminge (i dag Bramming) station.

Kilde: Ritzau, DSB.