Her er status efter den værste togulykke i Danmark i 30 år
Torsdag morgen opjusterede politiet dødstallet til otte. Tre mænd og fem kvinder er omkommet.
Otte mennesker omkom, og 16 andre kom til skade i det, Banedanmark kalder den værste danske togulykke i 30 år.
Ulykken indtraf omkring klokken halv otte onsdag morgen på lavbroen over Storebælt.
- Det her er virkelig noget, der berører os meget. Vi bryster os af at have en meget sikker transportform - faktisk en af de sikreste i Europa - så det har været meget voldsomt, siger områdechef ved Banedanmark Martin Harrow til Ritzau.
Siden ulykken har Havarikommissionen været i gang med at undersøge, hvad der skete i forbindelse med ulykken. Det er for, at man kan komme med anbefalinger til at sikre, det ikke kan ske igen.
Ikke siden 1988 har der i Danmark været en lignende ulykke. Dengang blev otte mennesker dræbt, og 72 kvæstet ved en togulykke i Sorø, da et tog med høj hastighed kører af sporet.
Det siger Havarikommissionen
Der kan gå både uger og måneder, før Havarikommissionen har det fulde overblik over ulykken.
- Det, vi kan sige på nuværende tidspunkt, er, at en trailer, som stod på en godsvogn i godstoget, er faldet af ude på lavbroen og har ramt et modkørende InterCityLyn-tog, siger havariundersøger Bo Haaning til TV 2.
Han kan ikke svare på, hvorfor traileren faldt af, eller om den var spændt fast til godsvognen.
- Det er en af de ting, der indgår i vores undersøgelser, siger Bo Haaning.
På Storebæltsbroen arbejder man med en grænse for vindhastigheden. Til det formål måles gennemsnitlige vindhastigheder over intervaller på ti minutter. Ved middelvind på 21 meter i sekundet skal godstog sænke farten til 80 kilometer i timen.
I tiden op til ulykken blev vinden højst målt til 20,9 meter i sekundet. Om vinden har haft betydning for ulykken, er også for tidligt at sige for Havarikommissionen.
- Når vi laver sådan en undersøgelse, er der en lang række elementer, som kan indgå i årsagen til en ulykke. Og det er helt klart, at vindstødene også vil indgå i vores undersøgelse, siger Bo Haaning.
Det siger politiet om ofrene
Otte personer omkom ved ulykken. De var alle passagerer i toget. Onsdag aften arbejder Fyns Politi fortsat på at identificere ofrene.
Derfor har politiet endnu ikke kunnet melde nærmere ud om de omkomnes identitet, alder eller nationalitet. Det forventer politiet tidligst at kunne gøre torsdag.
Først skal de pårørende underrettes. Hurtigst muligt derefter vil politiet underrette offentligheden.
Udover de omkomne blev 16 personer kvæstet ved ulykken. De er alle meldt uden for livsfare. De 14 betegnes som lettere tilskadekomne, mens to er kommet ”moderat til skade”.
Det siger DSB om togtrafikken
Onsdag har der kørt togbusser mellem Nyborg og Korsør, da Storebæltsbroen har været lukket for tog.
De passagerer, der skal med tog natten til torsdag og torsdag morgen, skal også skifte til togbusser for at rejse mellem Fyn og Sjælland.
DSB forventer tidligst klokken 10 at kunne køre tog over Storebæltsbroen igen.
Indtil da kører der togbusser mellem Nyborg og Korsør. Det betyder længere rejsetid for passagererne.