Tusinder blitzet af nye stærekasser på én strækning

16x9
Blå skilte advarer bilisterne om de automatiske fartkontroller. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Farten p√• de danske veje er for h√łj. Nye tal viser, at de automatiske fartkontroller i sine f√łrste uger har fanget mange fartsyndere.

I april mistede en 31-årig mand livet og to andre blev alvorligt kvæstet ved en ulykke på Mors. Ulykken skete i et T-kryds på Vilsundvej.

Mindre end to uger senere var den gal igen, da en 26-årig mand blev dræbt i en motorcykelulykke på strækningen.

I begge tilf√¶lde vurderede politiet h√łj hastighed som en afg√łrende faktor.

Og det sker alt for ofte, at der bliver k√łrt for st√¶rkt p√• Vilsundvej.

Netop derfor er strækningen på Mors udvalgt som et af de i alt 11 steder i landet, der i efteråret fik opsat automatisk trafikkontrol - såkaldte stærekasser.

Men det kniber stadig med at holde foden fra speederen for mange bilister i omr√•det. Det viser beregninger, som TV 2 har lavet p√• baggrund af en aktindsigt hos Rigspolitiet om st√¶rekassernes resultater de f√łrste m√•neder.

If√łlge opg√łrelsen blev 3,76 procent af bilerne p√• str√¶kningen blitzet. Til sammenligning var det kun 0,12 procent af bilerne p√• Gren√•vej i Aarhus, hvor det ogs√• har v√¶ret n√łdvendigt at s√¶tte st√¶rekasser op.

Det er dog vigtigt at understrege, at tallene har flere usikkerheder. Som TV 2 tidligere har kunnet fortælle, er det eksempelvis ikke alle fartsyndere, der bliver blitzet.

Lange strækninger og mindre trafik

Tallene kommer ikke bag på Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

- Der kan v√¶re forskelle p√• vejens udformning, og om vejen ligger i et byomr√•de, hvor der er tidspunkter p√• d√łgnet med t√¶ttere trafik, og hvor trafikm√¶ngden g√łr, at man ikke k√łrer for hurtigt, forklarer hun.

- Det er ikke fordi, at vi har nogen tegn p√•, at folk p√• Mors bare k√łrer vildere end andre steder i landet. Det handler i h√łj grad om muligheden for at k√łre for hurtigt.

FAKTA: S√•dan er opg√łrelsen lavet

TV 2 har hos Rigspolitiet s√łgt aktindsigt i, hvor mange bilister der henholdsvis er optalt og m√•lt til at k√łre for st√¶rkt af de nye st√¶rekasser.

P√• baggrund af tallene har vi udregnet, hvor stor en andel af bilisterne p√• de enkelte str√¶kninger, der k√łrer for st√¶rkt.

For str√¶kninger, hvor der er m√•lt i begge k√łrselsretninger, eller hvor der er m√•l flere steder p√• str√¶kningen, har vi lagt tallene sammen til et f√¶lles tal for den p√•g√¶ldende str√¶kning.

To af de 11 str√¶kninger indg√•r ikke i opg√łrelsen.

I november lagde Vilsundvej p√• Mors asfalt til endnu en d√łdsulykke. Denne gang menes glatf√łre at have spillet en rolle. Men farten er ofte den store synder, forklarer J√łrgen Christensen, der er leder af f√¶rdselsafdelingen i Midt- og Vestjyllands Politi.

- Heroppe har vi nogle lange lige strækninger og ofte en lavere trafiktæthed. Det har mange bilister lidt svært ved, siger han.

I alt blev 2398 ud af 63.731 bilister blitzet af stærekasserne på Vilsundvej i perioden på de knap tre uger, hvor der er målt på Mors.

- Men da der er tale om en opstartsperiode, og vejrforhold kan spille ind, vil det ikke v√¶re dem alle, som ender med at f√• en b√łde med hjem, vurderer vicepolitiinspekt√łren.

Mange k√łrer meget over det tilladte

Fartovertrædelserne på strækningen sker ofte, i forbindelse med at den tilladte hastighed går fra 90 km/t til 70 km/t.

- Men bilisterne ved det udm√¶rket godt. For der bliver skiltet med det, ligesom der bliver skiltet med den nye fartkontrol, s√• det kan godt undre os, at der er s√• mange, der ikke kan finde ud af det, siger J√łrgen Christensen.

Politiets tidligere m√•linger fra str√¶kningen p√• Vilsundvej viser, at mellem 88 og 90 procent k√łrer st√¶rkere end de tilladte 70 km/t.

Og hele 18 til 25 procent k√łrer mere end 90 km/t p√• str√¶kningen, alts√• over 20 km/t hurtigere end fartgr√¶nsen, forklarer J√łrgen Christensen.

Har kontrollen en effekt?

Formålet med stærekasserne er at få bilisterne til at sænke farten på strækningerne, der er udpeget som havende problemer med fart og ulykker.

Tallene, som TV 2 har modtaget, dækker perioden mellem 2. oktober og 6. december. Men det har ikke været muligt at få tal for alle dage for hver af de 11 strækninger, og der kan ikke laves nogen overordnede konklusioner på baggrund af tallene.

Her står stærekasserne

Men selvom antallet af blitzede bilister varierer fra dag til dag, indikerer TV 2s beregninger, at der på flere strækninger er en svag nedgang i fartsyndere. Det vækker glæde hos både politi og Vejdirektoratet.

- Meningen er ikke, at der skal udstedes b√łder. For os g√¶lder det om at f√• den generelle hastighed ned. S√• vi er kun glade, hvis det har en effekt. Men det er sv√¶rt at konkludere meget endnu, og vi m√• vente og se langtidseffekten af det, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Håber på færre ulykker og mere tryghed

De nyeste statistikker fra Vejdirektoratet viser, at h√łj hastighed er en faktor i 42 procent af d√łdsulykkerne i Danmark.

Med de forholdsvis mange ulykker p√• Vilsundvej h√•ber J√łrgen Christensen fra Midt- og Vestjyllands Politi derfor ogs√•, at de lokale vil m√¶rke en langsigtet effekt af den nye fartkontrol.

- Personligt ville jeg gerne have tallet ned på nul. Håbet er, at vi om to-tre år ikke har haft nogen uheld på strækningen, og at det har givet tryghed for alle de andre bilister i området, siger han.

I alt viser TV 2s beregninger, at lidt over 13.000 blev blitzet af stærekasserne i perioden. Det svarer til en halv procent af alle de registrerede bilister.