Samfund

DSB enige med lokoførere om arbejdstid i S-tog

DSB og Dansk Jernbaneforbund arbejder videre på at lukke øvrige lokalaftaler. Men der er stadig betydelige udeståender i forhandlingerne, lyder det.

DSB og Dansk Jernbaneforbund er blevet enige om indholdet af en lokalaftale om arbejdstiden for S-togenes lokoførere.

Det oplyser DSB i en pressemeddelelse. Dansk Jernbaneforbund bekræfter aftalen over for TV 2.

Lokalaftalen skal supplere Dansk Jernbaneforbunds overenskomst med Dansk Industri.

Aftalen betyder konkret, at lokomotivførernes nuværende ture i S-tog forlænges til 31. marts 2019, mens nye ture som følge af lokalaftalen implementeres fra 1. april 2019.

Det skriver DSB på sin hjemmeside.

- Der er aftalt en glidende overgang for indførelse af de nye arbejdstidsregler, så man kører videre med de gamle regler frem til 1. april - først derefter indføres de nye regler, siger TV 2s erhvervskommentator Ole Krohn.

Der er ingen endelig aftale, før vi er enige for alle grupper

Simon Bauer, kommunikationschef Dansk Jernbaneforbund

Arbejder videre med øvrige lokalaftaler

Formelt bliver aftalen underskrevet på et senere tidspunkt, når der opnås enighed om de øvrige lokalaftaler.

Dermed udestår der yderligere forhandlinger mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund.

Men enigheden om indholdet i aftalen er blevet ført til protokol, lyder det fra DSB.

- Forhandlingerne har været ført i en konstruktiv og god tone. Det et meget tilfredstillende, at vi i fællesskab har fået arbejdstiden for lokomotivførerne i S-tog på plads.

- Nu arbejder vi fokuseret videre i de fælles bestræbelser om at få de øvrige lokalaftaler, der skal supplere Jernbaneoverenskomsten, på plads, siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

Betydelige udeståender

Simon Bauer, der er kommunikationschef ved Dansk Jernbaneforbund, siger til TV 2, at dagens udmelding er positiv.

- Det er positivt, at der nu er opnået forståelse mellem DSB og lokomotivpersonalet inden for S-tog.

Han oplyser, at dagens delaftale vedrører cirka 500 lokomotivførere på S-banen - ud af i alt 3000 medlemmer, som forbundet samlet forhandler for.

Det er en alvorlig tid for den kollektive trafik

Ole Krohn, erhvervskommentator TV 2

Simon Bauer slår dermed fast, at Dansk Jernbaneforbund stadig forhandler med DSB med hensyn til arbejdstider for de resterende lokomotiv- og togførere.

- Der er ingen endelig aftale, før vi er enige for alle grupper, siger kommunikationschefen til TV 2 og tilføjer:

- Der forhandles stadig løbende, men jeg tør ikke spå om, hvornår vi eventuelt opnår enighed. For der er stadig betydelige udeståender i forhandlingerne, siger Simon Bauer.

Villige til kompromis

Parterne har indtil videre stået meget stejlt over for hinanden på hver deres krav, men med dagens delaftale tyder det på, at der fra begge parters side er villighed til at indgå kompromis.

Det siger Ole Krohn.

- Det er en alvorlig tid for den kollektive trafik og uddyber:

- Vi er slet ikke i mål endnu. Der mangler stadig aftaler både for regional- og langdistancetogene, for at julefreden kan sænke sig for den kollektive trafik i Danmark, siger han.

Togpassagerer ramt i november

DSB og fagforeningen Dansk Jernbaneforbund har de seneste uger forhandlet om en ny arbejdstidsaftale.

Der er blandt andet uenighed om, hvor meget indflydelse de ansatte skal have på planlægningen af deres arbejde.

Uenigheden mellem parterne hænger sammen med, at DSB tidligere i år meldte sig ind i den private arbejdsgiverorganisation Dansk Industri.

Derfor skulle de ansatte ud af den statslige overenskomster og over på en privat overenskomst. I den forbindelse skal en række lokalaftaler forhandles på plads.

Det har ført til en strid, hvor lokomotiv- og togførerne nedlagde arbejdet fire gange i november, hvilket har generet tusindvis af togpassagerer i hele landet.

Arbejdsretten har afgjort, at det har været i strid med deres overenskomst, og de ansatte har derfor fået bøder.