Samfund

Foreninger til kamp mod butikkernes mersalg

Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

"Vil du have en stor menu for en femmer ekstra?", eller "vil du have tre pølsehorn for 25 kroner?"

De fleste kender nok til det. Spørgsmål fra ekspedienten ved kassen, om der ikke lige skal lidt ekstra med hjem i posen.

Men det skal være slut, mener tre store foreninger. Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse skyder derfor torsdag en ny kampagne i gang mod det såkaldte mersalg.

Råd til virksomhederne

  • Undlad at instruere ansatte i at mersælge usunde varer
  • Indfør kaloriemærkning, så kunderne kan se, hvor mange kalorier de køber
  • Droppe den største variant, når I fører en mad- eller drikkevare
  • Kalde den mindste størrelse for standard i stedet for lille eller small
  • Placere de små størrelser, hvor de er lettest at få øje på

Den ekstra store cola eller det ekstra pølsehorn i posen medvirker ifølge foreningerne nemlig til både overvægt og usunde vaner. Noget, som de vil til livs.

- Vi har regnet på det. Og tager man en stor caffe latte i stedet for en lille tre gange om ugen, så giver det 15.000 kalorier ekstra om året - og det er to kilo ekstra på badevægten. Overvægt er en ting, der kommer snigende over tid, så det er et bidrag, hvis man siger ja til mersalg, oftere end man har godt af, siger Kristian Johnsen, der er faglig direktør i Diabetesforeningen.

Kampagnen skal blandt andet få butikkerne til at tænke over, hvad det er for varer, som deres ansatte tilbyder kunderne.

Står det til foreningerne, så skal det være slut med at instruere de ansatte i at tilbyde mersalg af de usunde varer på hylderne.

Og så opfordrer de blandt andet til også at indføre kaloriemærkninger og kalde den mindste størrelse af en vare standard i stedet for lille. 

Tankstationsforpagter: Mersalg er god service

På OK Benzin i Nyborg er mersalg ligesom i mange butikker en del af hverdagen. Ifølge forpagter Christina Pilemann er det dog ikke kun for at sælge flere varer. Det er et udtryk for god service.

- Servicen ligger i, at kunderne går herfra og har fået alle deres behov dækket. Og så er det op til os at finde ud af, hvilke behov de har glemt, at de har, siger hun.

Christina Pilemann forpagter en OK-tank i Nyborg. Og hendes mersalgstilbud handler ikke kun om at tjene flere penge. Video: Lise Pi Plambech

Hun mener desuden, at det må være kundens eget ansvar at sige fra, hvis man ikke ønsker tre pølsehorn med sig hjem, når man spørger efter et enkelt.

- Jeg tænker, at det er et frit valg. Det er et tilbud, vi giver dem - og så er det vel op til dem selv.

Undersøgelse: Hver anden træt af mersalg

Noget tyder på, at langt fra alle danskere sætter pris på mersalgstrategierne.

En undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet i samarbejde med Yougov i sommer, viser, at mere end en tredjedel af de adspurgte altid eller ofte oplever et forsøg på mersalg af usunde mad- og drikkevarer.

Afstemning

Hvad synes du om butikkernes forsøg på mersalg?

Lidt mere end halvdelen af dem bliver irriterede over det. Og en tredjedel mener, at det får dem til at spise mere usundt.

Hver fjerde sætter dog pris på uopfordrede tilbud – og mener, at det er udtryk for god service.

Også blandt kunderne på OK-tanken i Nyborg er der delte meninger til de ansattes spørgsmål ved disken: 

- Jeg synes, det er irriterende at få smidt tilbud i hovedet hele tiden. At du nærmest bliver presset til at købe noget mere med også, lyder det fra Stine Andersen.

- Jeg har det fint nok med det. Jeg plejer bare at afvise det. Normalt har jeg, ligesom i det her tilfælde, besluttet, at jeg bare skal have en kop kaffe. Og så bliver jeg tilbudt, om jeg ikke skal have noget sødt med, men så siger jeg nej, fortæller Carsten Kærgaard.

Spørger man Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse, så er det netop som Carsten Kærgaard, man som forbruger skal reagere.

De sender i kampagnen nemlig nogle råd med til kunderne selv: Køb kun det, du havde tænkt dig, og sig fra, hvis du bliver irriteret over, at ekspedienter prøver at sælge dig mere end det, du kom efter.