Her bliver black friday skudt i gang – nethandlen eksploderet i nat
Allerede nu er handlen på nettet steget 63 procent. Nederst kan du finde syv gode råd til at undgå at blive snydt.
Nogle har ligget i kø for at give sig selv lidt ekstra, nogle skal købe de første julegaver.
Andre vil lave en forretning ud af at købe billigt og sælge dyrere.
Black friday er i gang, og flere har ligget i kø i bidende kulde hele natten eller er stået op i nat for at handle på nettet.
Og noget tyder på, at vi er på vej mod en rekord. Det viser de seneste tal fra Dibs, en del af Nets, der overvåger handel på nettet:
- Vi ser en stor stigning i forhold til sidste år. Fra klokken 22.00 torsdag aften til klokken 08.00 fredag morgen er der en gennemsnitlig stigning på 63 procent af gennemførte handler. Fra 2016 til 2017 var den samme stigning 43 procent, siger salgschef hos Dibs Henriette Høyer og uddyber:
- Mellem klokken 02.00 og 04.00 i nat gik danskerne helt amok. Mellem klokken 02.00 og 03.00 ser vi en stigning på 150 procent i forhold til sidste år, og mellem 03.00 og 04.00 ser vi en stigning på 290 procent. Så jeg tror, at vi kommer til at slå rekorden igen.
Forventer at slå rekord
Henriette Høyer oplyser yderligere, at det særligt er i frokostpausen midt på dagen, omkring klokken 15-16, når folk får fri, og i pausen af finalen ved 'Vild med dans', at de mange salg bliver gennemført.
Dibs er dog ikke alene om de opskruede forventninger. I 2017 brugte de danskere, der handlede på black friday, i gennemsnit cirka 2360 kroner. Det tal forventes at være 2740 per dansker i 2018. Det viser tal fra Dansk Erhverv.
Faktisk var det i 2017 hver tredje dansker, der svingede dankortet. Det gjorde, at dagen blev den dag på året med den største dankortomsætning med hele 2,1 milliarder danske kroner, viser analysen.
En af dem, der er klar til at bruge penge, er familiefaren Jesper Nielsen. Han var torsdag aften trukket i de lange underbukser, termodragt og varme støvler, da TV 2 mødte ham:
- Jeg skal have fat i en Playstataion 4 for at glæde min datter derhjemme. Så da jeg havde tid til det, valgte jeg at hive en dag ud af kalenderen, siger han.
En anden er gymnasieeleven Jonathan Helding, der var stået tidligt op fredag morgen:
- Jeg har kig på et 65-tommer-tv, der kunne stå pænt på mit værelse, og som jeg kan få til omkring 3000, siger han.
Lært fra udlandet
Tendensen afspejles blandt andet også af en undersøgelse, som DI Handel har fået lavet blandt 147 af deres medlemsvirksomheder. Her fortæller hver tredje virksomhed, at de forventer at øge deres salg med mere end ti procent i forhold til 2017 virksomhederne imellem.
Og de danske virksomheder har da også haft nogle gode læremestre. Det fortæller tidligere chefredaktør på Børsen og nuværende erhvervskommentator på Politiken Leif Beck Fallesen:
- Det er en stor succes i USA, og det er vokset ganske betydeligt derovre, hvor særligt online-salget driver væksten. Og da detailhandlen i Danmark er meget konkurrencepræget, lader man sig inspirere. Det har haft succes, og derfor prøver man det.
- I Danmark er det også vokset år for år, hvor det også er online-salget, der har drevet væksten, siger han.
Og selvom det kan virke mærkeligt, at virksomhederne gerne vil sætte varerne ned lige op mod jul – en periode, der typisk bidrager med et højt salg – så er der en årsag:
- Faktum er, at der er en enorm tilbudskrig hele året for næsten alle virksomheder. Og her prøver nogle så at samle dem og gøre noget ekstra. Og så går mange også efter at brande sig og vinde markedsandele, så kunderne også kommer efter black friday, siger Leif Beck Fallesen.
Viser, at det går godt
I sidste uge viste de nyeste tal fra Nationalbanken, at det går godt for danskernes økonomi.
Faktisk går det bedre end meget længe. Danskernes opsparing – fra spæd til voksen – er nemlig vokset fra en sum på 114.000 kroner i 2008 til, at vi hver især har cirka 152.000 kroner stående på bankbogen i september 2018.
Og det kan en dag som i dag også afspejle, siger Leif Beck Fallesen:
- Black friday er en væsentlig strømpil for både amerikansk og dansk økonomi. Der er ret mange penge til rådighed. Det går godt i økonomien. Og denne her dag er dermed én af de vejrhaner, man har. Eksempelvis er julehandlen en tredjedel af den samlede handel.
Også i USA forventer man, at dagen i dag vil slå alle rekorder.
Man skal dog være på mærkerne, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, og netop kigge på den faktiske besparelse og ikke kun procenterne:
- Det er enormt svært for forbrugerne at agere i det her marked på black friday. Hvornår er der tale om et dårligt tilbud, og hvornår er der tale om et godt? Derfor er det vigtigt at undersøge priserne på de varer, man gene vil købe, så man ikke sidder på selve dagen og tager et hurtigt tilbud, siger juridisk konsulent hos Forbrugerrådet Tænk Paula Brammann.
E-mærket, der arbejder for at certificere butikker på nettet, oplyser til TV 2, at de for nuværende allerede har anmeldt lige over 9600 fupbutikker på nettet til Bagmandspolitiet. Men tallet kan være endnu højere. Helt op mod 15.000 virksomheder, siger kommunikationschef Toke Mølgaard.
Herunder får du en række gode råd til, hvordan du finder de bedste tilbud uden at blive snydt.