Samfund

42.000 underskrifter afleveret - vil have nattoget til Europa tilbage

Ifølge initiativtagerne til underskriftindsamlingen er nattoget et bekvemmeligt og klimavenligt alternativ til at flyve.

42.000 danskere og svenskere har sat deres underskrift på, at de ønsker nattoget tilbage. Underskrifterne er i dag blevet afleveret til transportudvalget på Christiansborg.

Nattoget fra København til Hamborg og videre ned gennem Europa, som vi ser på billederne her, kørte sin sidste tur i 2014. Men nattogene var ifølge DSB en underskudsforretning.

DSB har stadig afgange fra København til Hamborg og videre forbindelser til Europa i dagtimerne, men det er altså slut med sovevognene.

Det er en række borgere og foreninger kede af, og nogle af dem var mødt op på Christiansborg i dag for blandt andet at understrege togets klimavenlighed og bekvemmelighed.

Godt for klimaet

Poul Kattler er talsperson for det europæiske netværk Back-on-Track, der er initiativtager til underskriftindsamlingen.

Han tror ikke på, at DSB's bekymring for økonomien er, om der er passagerer nok til nattoget:

- Der var rigtig mange passagerer, inden nattoget blev lukket i november 2014. Bekymringerne går nok snarere på, om vi betalte nok. Det er dyrt at køre tog, og det er også dyrt at køre nattog.

- Det kan være, at markedet er ved at vende. At den øgede interesse, som vores underskriftindsamling er et udtryk for, kan gøre, at DSB og en kommerciel partner sydfra, der skal operere de her tog om nogle år, kan se en ny forretningschance ved at sætte nattog i gang, siger Poul Kattler til TV 2.

Hvorfor vil du have nattoget tilbage?

- Jeg sparer tid ved det, og så føler jeg, at jeg gør noget rigtigt for klimaet. De lavthængende frugter, vi kan plukke i en sektor, der er en stor og voksende synder inden for klimaområdet, dem skal vi da plukke. Det kan jeg bidrage med, og det håber jeg, at der er mangle flere, der vil bidrage med, hvis vi får chancen, siger Poul Kattler.

Et godt alternativ til fly

Ifølge Poul Kattler peger Det Europæiske Miljøagentur på nattog som et godt alternativ til fly på de længere afstande i Europa.

Miljøorganisationen Vedvarende Energi, der arbejder for at bremse klimaforandringerne, var torsdag med til at aflevere de 42.000 underskrifter på Christiansborg:

- Hvis vi skal vende den klimaskadelige udvikling, er der både behov for, at flyene betaler for deres klimabelastning og for at understøtte og udvikle mindre klimabelastende transportformer.

- I andre lande er der initiativer på vej. I Sverige blev der i april indført afgifter på flyrejser. Og Polen, Ungarn og Østrig er ved at oprette en række nattogslinjer, der forbinder de tre lande med blandt andet Tyskland. Her kommer de nye nattog til at køre allerede til december. Hvis Folketinget vil, kan danske nattog være på skinnerne i 2021, skriver organisationen på deres hjemmeside.