Samfund

Hver anden pige har svært ved at koncentrere sig i gymnasiet

Mange elever har svært ved at fokusere på undervisningen. Men et gymnasium i Kolding har gjort noget ved problemet, og eleverne er glade for det.

Drenge bliver ofte beskyldt for at forstyrre i timerne. Men spørger man gymnasieeleverne selv, er det pigerne, der har sværest ved at koncentrere sig.

Det viser en ny undersøgelse foretaget blandt 5000 gymnasieelever i 1.g. af Center for Interventionsforskning ved Statens Institut for Folkesundhed.

Knap halvdelen af pigerne svarer, at de har problemer med at koncentrere sig i timerne, mens det kun gælder for hver fjerde dreng.

- Vi havde en forventning om, at det var drengene, der havde sværest ved at koncentrere sig. Det er det billede, man har fra folkeskolen. Men i gymnasiet er det altså omvendt, siger seniorforsker Rikke Krølner, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Sociale medier stresser

Der er ingen klare svar i undersøgelsen på, hvorfor pigernes fokus flakker mere end drengenes, men forskerne mener, at for lidt motion og ingen morgenmad, stress og sociale medier er blandt årsagerne.

- Vi ved, at der er flere piger end drenge, der springer morgenmaden over, ligesom det i højere grad er pigerne, der ikke er fysisk aktive i løbet af dagen. Det kan godt betyde, at man løber tør for energi og dermed har svært ved at holde fokus, siger seniorforsker Rikke Krølner. 

Det flugter med en rapport fra Undervisningsministeriet, der viser, at knap halvdelen af de unge er på de sociale medier i skoletiden, og at især pigerne er bange for at gå glip af noget på de sociale medier.

- Vi ved også, at pigerne i den aldersgruppe generelt er mere stressede end drengene og oplever et større præstationspres, så pigernes manglende koncentrationsevne kan også være et tegn på stress, siger seniorforsker Rikke Krølner.

Gymnasium har forbudt mobiler i timerne

Problemet er kendt på gymnasier over hele landet. Også på Kolding Gymnasium, hvor man siden august 2017 har forbudt mobiler og computere, mens der er undervisning.

- Vi havde vanskeligere og vanskeligere ved at holde elevernes fokus, siger Martin Fog-Nielsen, der er lektor på Kolding Gymnasium.

Han blev for alvor klar over problemets omfang, da han skulle observere en lærerkandidat og derfor sad bagerst i klasselokalet.

- Kandidaten klarede det glimrende, så jeg brugte i stedet tiden på at se, hvad der foregår på elevernes skærme, og der foregår en masse, siger han med eftertryk.

Lektoren opdagede, at eleverne surfede på Facebook, nyheder og endda vejret, hver gang de kedede sig en smule, og derfor havde store problemer med at holde fokus på det, der skete oppe ved katederet.

Elever har bedre koncentration

Derfor valgte Kolding Gymnasium en generel politik, hvor skærme som udgangspunkt er lukket ned, når timen begynder.

Mobiler skal i tasken, computeren skal lukkes ned, og så kan læreren give grønt lys for elektronisk udstyr, når det passer med det, der skal ske i den enkelte time. Og erfaringerne er gode.

- Det har givet en større grad af koncentration, siger lektor Martin Fog-Nielsen.

- Det (forbuddet, red.) er enormt nemt og lavpraktisk at styre. Det skal væk fra starten af, og så kan vi trække det ind i timerne, når det giver mening for det, vi skal til at lave. Vi er glade for det, siger han.

Det samme er eleverne.

- Der var mange protester over det i starten, da vi mente, at vi selv kan tage det ansvar, siger Astrid Sørensen, der er elev på skolen og var elevrådsformand sidste år.

- Men efter skolen har gjort det her, lytter vi bedre efter. Så måske kan vi ikke allesammen tage det ansvar, som vi mener, vi burde kunne, siger hun.