Turen over Øresund er nu uden røg og larm

To af færgerne på ruten Helsingør-Helsingborg har erstattet dieselmotorerne med batterier og sejler nu udelukkende på strøm.

Passagerne ombord på færgen mellem Helsingør og Helsingborg fik sig en overraskelse i dag, da færgen ved middagstid forlod Helsingør.

- Vi stod og kiggede ud og sagde: "Hvad Søren. Den sejler jo nu". Vi kunne se, at den flyttede sig, fortæller ingeniør Jesper Kobbernagel.

Men den sædvanlige fornemmelse af at sejle var der ikke - færgen hverken rystede eller larmede så meget, som den plejede.

- Det ryster ikke, så det er meget behageligt, siger han.

Turen med Øresundsfærgen var første gang passagerne kunne opleve de to færger Tycho Brahe og Aurora sejle på elektricitet på den korte, men travle rute.

640 batterier

De fire gamle dieselmotorer ombord er taget ud af drift og erstattet af 640 store batterier, der er placeret i fire store containere på toppen af skibet. Batterierne har kapacitet nok til to ture frem og tilbage, men bliver løbende opladet, hver gang færgen er i havn i Helsingør eller Helsingborg.

For mandskabet ombord og for rederiet er forandringen også stor. Ikke mindst er man optaget af, at der bliver sparet CO2-udslip ved at to ud af rederiets fem færger nu sejler på miljørigtig strøm i stedet for dieselolie og dermed sparer 50 procent af deres CO2-udslip.

- Med de to skibe sparer vi cirka 23.000 tons CO2 om året, fortæller kaptajn Jørgen Damgaard Hansen.

Fakta: Elfærger

De to søsterskibe Tycho Brahe og Aurora sejler i pendulfart over Øresund mellem Helsingør og Helsingborg. Hver har plads til 1000 passagerer og 240 biler.

I fremtiden skal de sejle på elektricitet. Det kræver fire containere fyldt med batterier om bord.

En normal 20 minutters tur over Øresund aflader batterierne til halvdelen af kapaciteten. Når færgen er i havn, hvilket tager fem-ni minutter, bliver batterierne delvist genopladet. 

Som back-up bevares de fire gamle dieselmotorer om bord.

Ombygningen til eldrift har kostet knap 240 millioner kroner, hvoraf EU har bidraget med knap 100 millioner.

Skorstene uden røg

Færgernes store skorstene fungerer nu mest som vartegn, men er sammen med de gamle dieselmotorer klar til at blive sat i drift igen, hvis der skulle blive brug for det.

- Meningen er jo, at der ikke skal komme noget op af skorstenen overhovedet. Vores dieselmotorer står stadigvæk dernede, men kun som back-up, hvis batterierne kommer på lavt niveau, fortæller Jørgen Damgaard Hansen.

De to færger er de første eldrevne færger af den størrelse. Også på ruten mellem Ærø og Als er der en eldreven færge på vej. Indsættelsen af denne færge er – ligesom indsættelsen af de to Øresundsfærger – blevet udsat flere gange på grund af tekniske udfordringer, men forventes nu at finde sted i april 2019.