Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode: - Opfører sig som dürligt mobilselskab

16x9
Büdflygtninge fra Libyen under en redningsaktion i 2016 udført af blandt andet Røde Kors. Foto: Andreas Solaro / Scanpix Denmark

Det er lovligt, men ikke sÌrlig ordentligt, at Røde Kors øger tusindvis af münedlige bidrag uden aktivt at spørge om lov, lyder kritikken.

HjĂŚlpeorganisationen Røde Kors har valgt at øge det mĂĽnedlige støttebeløb for 21.000 af dens bidragsydere. Vel at mĂŚrke uden aktivt at spørge sine støtter først. 

Det skriver Altinget.

Prisstigningen betyder, at støtterne skal betale mellem 10 og 20 kroner mere om müneden, og Ìndringen vil automatisk trÌde i kraft fra 8. december. Hvis man som fast støtte ikke ønsker at betale det ekstra beløb, skal man selv gü ind og aktivt fravÌlge prisstigningen. 

ForbrugerrĂĽd: - Det er ikke i orden

Men denne fremgangsmüde, hvor hjÌlpeorganisationen ikke pü forhünd sikrer, at dens bidragsydere er med pü idÊen om øget betaling, für kritik fra flere sider. Blandt andet fra forbrugerrüdet TÌnk.

Afstemning

Vagn Jelsøe er vicedirektør i Forbrugerrüdet, hvor holdningen er, at en hÌvelse af et münedligt bidrag skal ske ved en positiv tilkendegivelse.

- Vi synes ikke, det er i orden, nür det sker pü den her müde, at man skriver ud til folk, at hvis du ikke protesterer, sü bliver beløbet automatisk sat i vejret, siger han til TV 2 og fortsÌtter:

- Man risikerer jo, at folk bare ikke für reageret, selvom de egentlig er imod det. Der er jo ikke tale om et produkt, hvor man hÌver prisen. Der er jo tale om frivillige bidrag, siger han. 

Lovligt, bare ikke ordentligt

Vagn Jelsøe understreger dog, at nødhjÌlpsorganisationers indsamlinger ikke er underlagt marketingsloven, og dermed kan südan en prisstigning ikke sanktioneres. 

- Der er ikke tale om ulovligheder. Vi synes bare ikke, det er en ordentlig müde at gøre det pü, siger Vagn Jensen. 

Den betragtning er Dansk Folkepartis udviklingsordfører, Claus Kvist Hansen enig i.

- De (Røde Kors red.) opfører sig som et dürligt mobilselskab, siger han til Altinget. 

Hvis organisationer som Røde Kors ønsker flere penge fra deres bidragsydere, sü mü de spørge om lov, mener DF-ordføreren: 

- Hvis folk vĂŚlger at give penge til en organisation ud af det gode hjerte, skal en forening vĂŚre glad for det. Har man brug for flere penge, mĂĽ man sende et girokort, siger Claus Kvist Hansen.

Røde Kors: - Giver stof til eftertanke

Hos Røde Kors har man fulgt reaktionerne nøje, siden beskeden om den automatiske hÌvelse af bidraget for nyligt blev sendt ud til 21.000 støtter.

Vi vil meget gerne høre fra dig inden 10. december. Ellers justerer vi dit støttebeløb. Südan skriver Røde Kors til 21.000 faste bidragsydere.
Vi vil meget gerne høre fra dig inden 10. december. Ellers justerer vi dit støttebeløb. Südan skriver Røde Kors til 21.000 faste bidragsydere. Foto: TV 2

Men Morten Jørgensen, som er chef for fundraising og marketing hos Røde Kors, tager det ikke sü tungt, at DF sammenligner Røde Kors med "et dürligt mobilselskab".

- Det kan da vÌre, der er nogen, der har den opfattelse. Men vi er verdens største nødhjÌlpsorganisation, og vi koncentrerer os om vores primÌre formül, som er at hjÌlpe ude i verden. Derfor er vi selvfølgelig meget optagede af at lave de mest effektive og omkostningseffektive indsamlingsløsninger, siger han og fortsÌtter: 

- Men kritikken giver da stof til eftertanke.

Flere støtter øger bidraget af sig selv

Andre organisationer har tidligere lavet en lignende prisstigning og er endt i modvind. Red Barnet gjorde tidligere pü üret, prÌcis som Røde Kors har gjort nu. De øgede automatisk münedlige bidrag med 10 kroner. Ønskede man ikke denne stigning, skulle man selv sige fra. 

Det blev organisationen ogsĂĽ kritiseret for.

Men ifølge Morten Jørgensen fra Røde Kors overskygger de positive tilbagemeldinger klart de negative. 

- Indtil videre har vi set den positive tendens, at flere af vores støtter ønsker at give mere om müneden, end vi har lagt op til. Der er langt flere, der øger bidraget, end der er folk, der ønsker at opsige deres abonnement. Men vi har da tÌnkt os at evaluere om en müned, nür forsøget er slut, siger Morten Jørgensen. 

Over for TV 2 vil han af forretningsmÌssige ürsager ikke uddybe, hvor mange der har valgt at selv hÌve deres bidrag.