Øresund beder om hjælp - bilisterne kører alt for stærkt

Ny undersøgelse fra Københavns Politi dokumenterer, at der bliver kørt alt for hurtigt på strækningen. Frygt for alvorlige ulykker.

Sikkerhedschefen på Øresundsforbindelsen, Ulla V. Eilersen, har gemt optagelserne af en af de 136 ulykker, der har fundet sted på strækningen mellem Danmark og Sverige.

Videoen giver et billede af, hvad det er, der kan ske, når der bliver kørt for stærkt i tunnelen under Øresund.

Her ses en af de ulykker i Øresundstunnelen, der blandt andet skyldes for høj fart. Video: Mathias Hobolth Østerlund

På billederne kan man se to biler, der kolliderer på grund af en kombination af høj fart og manglende opmærksomhed. 

Selvom ingen endnu er døde i et trafikuheld på Øresundsbroen, så bliver der kørt alt for stærkt.

11.000 fartsyndere

Det dokumenterer nye tal fra Københavns Politi.

I to måneder har Københavns Politi dagligt foretaget fartkontroller på Øresundsforbindelsen.

I alt har de tjekket 200.000 biler fra midten af juli til midten af september. 11.000 af bilerne har kørt over 125 kilometer i timen.

Steen Søder er politiinspektør hos Københavns Politis færdselsafdeling. De har henover sommeren snuppet 11.000 bilister i at køre over 125 km/t på Øresundsbroen og i tunnelen.
Steen Søder er politiinspektør hos Københavns Politis færdselsafdeling. De har henover sommeren snuppet 11.000 bilister i at køre over 125 km/t på Øresundsbroen og i tunnelen. Foto: Klaus Skagen / TV 2

- Jeg mener, at når man kører 125 kilometer i timen, så er man udmærket bevidst om, at man kører for stærkt, lyder det fra Steen Søder, politiinspektør og centerchef for Københavns Politis færdselsafdeling.

Målingerne er foretaget både på broen og i tunnelen, hvor fartgrænserne er henholdsvis 110 km/t og 90 km/t. Politiet har målt hastigheder på helt op til 209 km/t på broen og op til 203 km/t i tunnelen.

- Jeg var godt klar over, at der bliver kørt stærkt herude, men jeg var ikke klar over, at der bliver kørt så stærkt herude. Det overrasker mig en del, siger Steen Søder.

Farlig kørsel

Ulla V. Eilersen er sikkerhedschef på Øresundsbroen. Hun håber, hun kan få en permanent fartkontrol til at lægge en dæmper på de hastigheder, der er særligt i Øresundstunnelen, hvor man kun må køre 90 km/t.
Ulla V. Eilersen er sikkerhedschef på Øresundsbroen. Hun håber, hun kan få en permanent fartkontrol til at lægge en dæmper på de hastigheder, der er særligt i Øresundstunnelen, hvor man kun må køre 90 km/t. Foto: Klaus Skagen / TV 2

Tallene bekymrer sikkerhedschef Ulla V. Eilersen.

Hun har flere gange bedt politiet om en permanent fartkontrol på strækningen for at få hastighederne ned. 

- Hvis man kører for hurtigt, og man kommer ind i et uheld, så tager man typisk flere biler med i et uheld, man studser imellem væggene og rammer de andre. Opstår der så brand i bilerne, så har vi frygtelige eksempler nede fra syden for, hvordan det kan gå, siger Øresundsbroens sikkerhedschef. 

Hun kender til flere eksempler fra for eksempel Østrig og Norge, hvor et tocifret antal mennesker har mistet livet efter trafikuheld i tunneller.

Hun håber, at de kan få indført en permanent fartkontrol i form af såkaldt strækningskontrol.

Et forslag, hun nu får opbakning til fra flere sider.

Strækningskontrol

En af dem, der bakker Ulla V. Eilersen op, er Rådet for Sikker Trafik.

- Farten er et kæmpe problem på Øresundsbroen og i særdeleshed i tunnelen, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Sikker Trafik.

Han opfordrer sammen med Øresundsforbindelsen politikerne til at indføre en ny form for fartkontrol på Øresund - nemlig strækningskontrol.

Ny undersøgelse fra Københavns Politi dokumenterer, at der bliver kørt alt for hurtigt på strækningen. Video: Rikke Museth Janniche

Det er en form for fartkontrol, som vi ikke tidligere har brugt i Danmark, men som der er gode erfaringer med i udlandet, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

Konkret vil strækningskontrol i Øresundstunnelen fungere ved, at gennemkørende biler automatisk får registreret deres nummerplade, når de kører ind i tunnelen - og igen, når de kører ud. På den måde kan man regne ud, hvor hurtigt en bil har kørt i gennemsnit. Er gennemsnittet for højt, kan politiet sende en bøde til nummerpladeregistranten.

- Derigennem sikrer du i realiteten virkelig effektivt, at de folk, der kører for hurtigt gennem tunnelrøret, også bliver draget til ansvar, lyder anprisningerne for strækningkontrol fra Mogens Kjærgaard Møller.

Efterlyst fartkontrol i årevis

Strækningskontrol vil være en god form for kontrol i Øresundstunnelen, lyder det fra sikkerhedschefen på Øresundsbroen.

Hun mener nemlig at punktmålinger, som for eksempel stærekasser eller traditionel fartmåling, mister deres effekt et sted som i Øresundstunnelen.

- Trafikanterne lærer det hurtigt. De kører frem til der, hvor de ved, der er kontrol, og så bremser de. Det kan vi jo se oppe fra vores kontrolcenter, hvor vi har kameraovervågning, siger Ulla V. Eilersen.

De seneste år har hun netop spurgt efter muligheden for at indføre strækningskontrol som forsøg i Øresundstunnelen.

Manglende ressourcer

Men indtil videre kun med afslag til følge. Seneste afslag kom fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, der i en mail til TV 2 forklarer afslaget med ressourcer.

Københavns Politi kan i dag lave fartkontrol i Øresundstunnelen ved at stille sig i en af nødudgangene og derfra kontrollere farten. Det kræver, at der er motorcykelbetjente ved udkørslen til at vinke fartsynderne ind.
Københavns Politi kan i dag lave fartkontrol i Øresundstunnelen ved at stille sig i en af nødudgangene og derfra kontrollere farten. Det kræver, at der er motorcykelbetjente ved udkørslen til at vinke fartsynderne ind. Foto: Klaus Skagen / TV 2

- Det har af ressourcemæssige årsager (både mandskabsmæssige og økonomiske) ikke været muligt at prioritere indtil videre, men det er fortsat målet, at det skal etableres, skriver Rigspolitiet blandt andet i en mail.

Rigspolitiet ønsker ikke at stille op til interview om sagen.

Politisk velvilje

På Christiansborg har Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, gjort det til en af sine mærkesager at få bugt med det, han kalder en “stigende egoisme” på vejene.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, mener, at det er tid til at afprøve strækningskontrol på Øresundsbroen for at forhindre de høje hastigheder.
Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, mener, at det er tid til at afprøve strækningskontrol på Øresundsbroen for at forhindre de høje hastigheder. Foto: Klaus Skagen / TV 2

Han vil derfor tage Øresundsbroens ønske om en permanent fartkontrol i form af strækningskontrol op med både transportministeren og med justitsministeren.

- Kørslen er fuldstændig uacceptabel, og det er derfor, vi er nødt til at lade hammeren falde hårdere. Derfor vil jeg tale med transportministeren og justitsministeren om ikke tiden er inde til, at vi prøver at lave et forsøg med strækningskontrol netop på Øresundsforbindelsen, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Politiet har målt hastigheder på op til 209 km/t på Øresundsforbindelsen, hvor man maksimalt må køre 110 km/t. Video: Rikke Museth Janniche