√ėresund beder om hj√¶lp - bilisterne k√łrer alt for st√¶rkt

Ny unders√łgelse fra K√łbenhavns Politi dokumenterer, at der bliver k√łrt alt for hurtigt p√• str√¶kningen. Frygt for alvorlige ulykker.

Sikkerhedschefen p√• √ėresundsforbindelsen, Ulla V. Eilersen, har gemt optagelserne af en af de 136 ulykker, der har fundet sted p√• str√¶kningen mellem Danmark og Sverige.

Videoen giver et billede af, hvad det er, der kan ske, n√•r der bliver k√łrt for st√¶rkt i tunnelen under √ėresund.

Her ses en af de ulykker i √ėresundstunnelen, der blandt andet skyldes for h√łj fart. Video: Mathias Hobolth √ėsterlund

P√• billederne kan man se to biler, der kolliderer p√• grund af en kombination af h√łj fart og manglende opm√¶rksomhed. 

Selvom ingen endnu er d√łde i et trafikuheld p√• √ėresundsbroen, s√•¬†bliver der k√łrt alt for st√¶rkt.

11.000 fartsyndere

Det dokumenterer nye tal fra K√łbenhavns Politi.

I to m√•neder¬†har K√łbenhavns Politi dagligt foretaget fartkontroller p√• √ėresundsforbindelsen.

I alt har de tjekket 200.000 biler fra midten af juli til midten af september. 11.000 af bilerne har k√łrt over 125 kilometer i timen.

Steen S√łder er politiinspekt√łr hos K√łbenhavns Politis f√¶rdselsafdeling. De har henover sommeren snuppet 11.000 bilister i at k√łre over 125 km/t p√• √ėresundsbroen og i tunnelen.
Steen S√łder er politiinspekt√łr hos K√łbenhavns Politis f√¶rdselsafdeling. De har henover sommeren snuppet 11.000 bilister i at k√łre over 125 km/t p√• √ėresundsbroen og i tunnelen. Foto: Klaus Skagen / TV 2

- Jeg mener, at n√•r man k√łrer 125 kilometer i timen, s√• er man udm√¶rket bevidst om, at man k√łrer for st√¶rkt, lyder det fra Steen S√łder, politiinspekt√łr og centerchef for K√łbenhavns Politis f√¶rdselsafdeling.

Målingerne er foretaget både på broen og i tunnelen, hvor fartgrænserne er henholdsvis 110 km/t og 90 km/t. Politiet har målt hastigheder på helt op til 209 km/t på broen og op til 203 km/t i tunnelen.

- Jeg var godt klar over, at der bliver k√łrt st√¶rkt herude, men jeg var ikke klar over, at der bliver k√łrt s√• st√¶rkt herude. Det overrasker mig en del, siger Steen S√łder.

Farlig k√łrsel

Ulla V. Eilersen er sikkerhedschef p√• √ėresundsbroen. Hun h√•ber, hun kan f√• en permanent fartkontrol til at l√¶gge en d√¶mper p√• de hastigheder, der er s√¶rligt i √ėresundstunnelen, hvor man kun m√• k√łre 90 km/t.
Ulla V. Eilersen er sikkerhedschef p√• √ėresundsbroen. Hun h√•ber, hun kan f√• en permanent fartkontrol til at l√¶gge en d√¶mper p√• de hastigheder, der er s√¶rligt i √ėresundstunnelen, hvor man kun m√• k√łre 90 km/t. Foto: Klaus Skagen / TV 2

Tallene bekymrer sikkerhedschef Ulla V. Eilersen.

Hun har flere gange bedt politiet om en permanent fartkontrol på strækningen for at få hastighederne ned. 

- Hvis man k√łrer for hurtigt, og man kommer ind i et uheld, s√• tager man typisk flere biler med i et uheld, man studser imellem v√¶ggene og rammer de andre. Opst√•r der¬†s√• brand i bilerne, s√• har vi frygtelige eksempler nede fra syden for, hvordan det kan g√•, siger √ėresundsbroens sikkerhedschef.¬†

Hun kender til flere eksempler fra for eksempel √ėstrig og Norge, hvor et tocifret antal mennesker har mistet livet efter trafikuheld i tunneller.

Hun h√•ber, at de kan f√• indf√łrt¬†en permanent fartkontrol i form af s√•kaldt str√¶kningskontrol.

Et forslag, hun nu får opbakning til fra flere sider.

Strækningskontrol

En af dem, der bakker Ulla V. Eilersen op, er Rådet for Sikker Trafik.

- Farten er et k√¶mpe problem p√• √ėresundsbroen og i s√¶rdeleshed i tunnelen, siger Mogens Kj√¶rgaard M√łller, der er administrerende direkt√łr i Sikker Trafik.

Han opfordrer sammen med √ėresundsforbindelsen politikerne til at indf√łre en ny form for fartkontrol p√• √ėresund - nemlig str√¶kningskontrol.

Ny unders√łgelse fra K√łbenhavns Politi dokumenterer, at der bliver k√łrt alt for hurtigt p√• str√¶kningen. Video: Rikke Museth Janniche

Det er en form for fartkontrol, som vi ikke tidligere har brugt i Danmark, men som der er gode erfaringer med i udlandet, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

Konkret vil str√¶kningskontrol i √ėresundstunnelen fungere ved, at gennemk√łrende biler automatisk f√•r registreret deres nummerplade, n√•r de k√łrer ind i tunnelen - og igen, n√•r de k√łrer ud. P√• den m√•de kan man regne ud, hvor hurtigt en bil¬†har k√łrt i gennemsnit. Er gennemsnittet for h√łjt, kan politiet sende¬†en b√łde til nummerpladeregistranten.

- Derigennem sikrer du i realiteten virkelig effektivt,¬†at de folk, der k√łrer for hurtigt gennem tunnelr√łret, ogs√•¬†bliver¬†draget til ansvar, lyder anprisningerne for str√¶kningkontrol fra Mogens Kj√¶rgaard M√łller.

Efterlyst fartkontrol i årevis

Str√¶kningskontrol vil v√¶re en god form for kontrol i √ėresundstunnelen, lyder det fra sikkerhedschefen p√• √ėresundsbroen.

Hun mener nemlig at punktm√•linger, som for eksempel st√¶rekasser eller traditionel fartm√•ling, mister deres effekt et sted som i √ėresundstunnelen.

- Trafikanterne¬†l√¶rer det hurtigt. De k√łrer frem til der, hvor de ved, der er kontrol, og s√• bremser de. Det kan vi jo se oppe fra vores kontrolcenter, hvor vi¬†har kameraoverv√•gning, siger Ulla V. Eilersen.

De seneste √•r har hun netop spurgt efter muligheden for at indf√łre str√¶kningskontrol som fors√łg i √ėresundstunnelen.

Manglende ressourcer

Men indtil videre kun med afslag til f√łlge. Seneste afslag kom¬†fra Rigspolitiets Nationale F√¶rdselscenter, der i en mail til TV 2 forklarer afslaget med ressourcer.

K√łbenhavns Politi kan i dag lave fartkontrol i √ėresundstunnelen ved at stille sig i en af n√łdudgangene og derfra kontrollere farten. Det kr√¶ver, at der er motorcykelbetjente ved udk√łrslen til at vinke fartsynderne ind.
K√łbenhavns Politi kan i dag lave fartkontrol i √ėresundstunnelen ved at stille sig i en af n√łdudgangene og derfra kontrollere farten. Det kr√¶ver, at der er motorcykelbetjente ved udk√łrslen til at vinke fartsynderne ind. Foto: Klaus Skagen / TV 2

- Det har af ressourcem√¶ssige √•rsager (b√•de mandskabsm√¶ssige og √łkonomiske) ikke v√¶ret muligt at prioritere indtil videre, men det er fortsat m√•let, at det skal etableres, skriver Rigspolitiet blandt andet i en mail.

Rigspolitiet √łnsker ikke at stille op til interview om sagen.

Politisk velvilje

P√• Christiansborg har Venstres trafikordf√łrer, Kristian Pihl Lorentzen, gjort det til en af sine m√¶rkesager at f√• bugt med det, han kalder en ‚Äústigende egoisme‚ÄĚ p√• vejene.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordf√łrer for Venstre, mener, at det er tid til at afpr√łve str√¶kningskontrol p√• √ėresundsbroen for at forhindre de h√łje hastigheder.
Kristian Pihl Lorentzen, transportordf√łrer for Venstre, mener, at det er tid til at afpr√łve str√¶kningskontrol p√• √ėresundsbroen for at forhindre de h√łje hastigheder. Foto: Klaus Skagen / TV 2

Han vil derfor tage √ėresundsbroens √łnske om en permanent fartkontrol i form af str√¶kningskontrol op med b√•de transportministeren og med justitsministeren.

- K√łrslen er fuldst√¶ndig uacceptabel, og det er derfor, vi er n√łdt til at lade hammeren falde h√•rdere. Derfor vil jeg tale med transportministeren og justitsministeren om¬†ikke tiden er inde til, at vi pr√łver at lave et fors√łg med str√¶kningskontrol netop p√• √ėresundsforbindelsen, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Politiet har m√•lt hastigheder p√• op til 209 km/t p√• √ėresundsforbindelsen, hvor man maksimalt m√• k√łre 110 km/t. Video: Rikke Museth Janniche