Samfund

Højt indtag af gluten under graviditet kan øge risiko for diabetes hos barnet

Brød, pasta, pizza, kiks, knækbrød, grød eller kager er nogle af de ting, der ofte indeholder gluten. Shutterstock / Shutterstock

Danmark er et af de lande, hvor forekomsten af type-1 diabetes er højest, derfor er en undersøgelse som denne vigtig, mener forsker.

Brød, pasta og kager er alle ting, man måske bør overveje en ekstra gang, før man putter det i munden som gravid.

For der er en sammenhæng mellem indtaget af gluten hos gravide og barnets risiko for at udvikle diabetes type-1 senere. Det viser et nyt, dansk studie fra Bartholin Instituttet på Rigshospitalet.

- Det er interessant, fordi det er første gang, man kan vise den her association af gluten under graviditet og udviklingen af diabetes hos børn, siger seniorforsker på instituttet Julie Christine Antvorskov.

Man ved meget lidt

Sygdommen opstår oftest i barndommen eller den tidlige ungdom og er kronisk. Det vil sige, at den skal behandles med insulin resten af livet.

Det er samtidig en sygdom, der har været i stigning i Danmark de seneste 30 år. Og det anslås, at der hver dag diagnosticeres én dansker med denne type af sukkersyge.

- Så undersøgelsen er også relevant, fordi vi er et af de lande, der har den højeste forekomst af diabetes 1. Vi er jo et landbrugsland, så vi indtager store mængder kornprodukter, siger seniorforskeren.

På trods af det ved man meget lidt om, hvorfor sygdommen opstår.

Kræver flere undersøgelser

Selvom den nye undersøgelse skal gøre os klogere på det netop det, så er der ingen grund til at råbe agt i gevær, hvis der er rundstykker på morgenbordet hos en gravid.

For det første er der tale om et højt indtag af gluten. Undersøgelsen viste en øget forekost af af lidelsen hos børn, hvor moderen havde indtaget mere end 20 gram gluten om dagen - til sammenligning er der 3,7 gram gluten i per 100 gram rugbrød, hvilket svarer til cirka to skiver.

Men der skal også laves flere og større undersøgelser af samme, før det kan få en indvirkning på anbefalingerne, understreger Julie Christine Antvorskov.

- Der skal laves flere og større studier, før det kan føre til en ændring i kostanbefalingerne til gravide. Når det så er sagt, er det et yderst interessant fund, som vi selvfølgelig glæder os til at undersøge nærmere.

- De bliver bombarderet

Denne undersøgelse er blot en af mange, der ser på, hvad der kan skade og gavne gravide og deres barn. Og det kan være svært at finde rundt i som kommende forælder, mener Lene Skou Jensen, der er jordemoder og forfatter.

Det er en sårbar gruppe, der er nem at ramme i sin usikkerhed

Lene Skou Jensen, jordemoder og forfatter

- De kan føle, at de bliver bombarderet, men de opsøger det også selv ved at søge oplysninger for mange steder. Det er en sårbar gruppe, der er nem at ramme i sin usikkerhed. Pludselig handler det ikke kun om dem selv, men også om barnet inde i maven.

- Det, der er altoverskyggende, er, at kvinderne selvfølgelig ønsker at gøre alt det bedste for deres barn, og i det øjeblik de begynder at læse alt for mange ting for mange steder, kan de blive skrupforvirrede og i tvivl om, hvad der anbefales, siger hun.

Jordemoderen mener ikke, det er nødvendigt altid at holde sig evigt opdateret og rette sig efter den nyeste forskning for at blive en god forælder.

- Man gør i stedet sig selv en tjeneste ved at lade være med at gå ind og søge på alt muligt, men bruge sin sunde fornuft, spørge sin jordemoder eller egen læge til råds, siger hun.

Se jordemoderens tre råd til gravide i listen nedenfor:

Gode råd til gravide

  1. Brug din fornuft

    Som gravid kan man komme rigtig langt ved at brug sin sunde fornuft og beholde begge ben på jorden, siger jordemoder og forfatter Lene Skou Jensen.

    Hun oplever tit, at den gravide godt ved, hvad der er godt og mindre godt at spise og gøre, hvis hun lige stopper op og for eksempel kigger ned i sin indkøbskurv.

  2. Vælg få kilder

    Der findes utrolig mange hjemmesider og anbefalinger, hvis man blot indtaster sit spørgsmål på Google. Her anbefaler jordemoderen, at man i stedet holder sig til få, men gode kilder – som for eksempel én hjemmeside, én app og én bog. På den måde undgår man at ende med modsatrettet indformation, der forvirrer mere, end det gavner.

    - Du kan generelt føle dig sikker, hvis du holder dig til de officielle kilder, siger Lene Skou Jensen.

    Det kunne være appen ’Gravid’, der blandt andre er udviklet af Sundhedsstyrelsen. 

  3. Brug kostrådene

    Selvom man er gravid, så er det stadig de officielle kostråd, der gælder. Her bliver der fokuseret på at spise sundt og varieret, hvilket er en god start på at give den gravide og dermed også barnet de rette mineraler og vitaminer. 

    Har man ikke gjort det op til graviditeten, understreger jordemoderen alligevel, at der sjældent er brug for en total omlægning, men at man kan forbedre sin kost markant med små ændringer. Det kan for eksempel være ved at erstatte hvidt brød med groft brød og købe en pose nødder i stedet for slik.

    - Det skal ikke være en videnskab at være gravid, men en periode af livet, hvor man kan vælge at tage sine vaner op til revision, siger Lene Skou Jensen.

    Hun tilføjer også, at det kan være nemmere at ændre vaner, hvis en eventuel partner gør det samme og støtter op. 

    Find de officielle kostråd her.

Kilde: Jordemoder og forfatter Lene Skov Jensen og Sundhedsstyrelsen