Familie fik afvist tabsliste efter brand - er du forberedt, hvis ulykken sker?

16x9
Line Vestergaard og kæresten føler, at deres forsikringsselskab ikke vil lytte til dem, at kommunikationen er elendig, og at selskabet beskylder dem for at svindle. Foto: Kasper Larsen / TV Øst

Ved at følge nogle få - men konkrete - råd kan man gøre livet langt lettere for sig selv, i tilfælde af at uheldet skulle være ude.

Mandag skrev TV 2 om Line Vestergaard og hendes familie, hvis forsikringssag var gået i hårdknude.

Familien mistede i maj alt, hvad de ejede, i en brand, men da de har haft svært ved at dokumentere samtlige af deres tab, er familien indtil nu blevet mødt af modvilje fra deres forsikringsselskab, Bauta Forsikring. De har hidtil afvist at betale den erstatning på 660.000, som familien mener, de har krav på. 

Line Vestergaard fortalte mandag, at familien følte sig mistænkeliggjort og overhørt, men nu har Bauta Forsikring kontaktet dem med tilbuddet om at starte på en frisk. Det vækker optimisme hos den lille familie, fortæller Line Vestergaard til TV 2. 

- Vi er meget forhåbningsfulde og tilfredse nu. Så må vi se, hvad det ender med, siger hun.

Historien om den lille familie fra Nykøbing Falster har givet anledning til debat på Facebook, ligesom over 60.000 læsere har deltaget i afstemningen om, hvorvidt familiens krav var realistisk, og lige så mange i en afstemning om, hvor meget de selv mener deres hjem er værd.

Nu er spørgsmålet så: Hvordan undgår man at ende i samme situation som familien fra Nykøbing Falster?

Tag dine forholdsregler

Hvis man som Line Vestergaard og hendes familie mister alt i en brand, kan man få dækket tabene af sit forsikringsselskab. Såfremt man naturligvis har sådan et, og såfremt man kan dokumentere – eller i det mindste sandsynliggøre – hvad man har mistet. 

Og netop det kan være en udfordring. Især hvis man har mistet alle sine kvitteringer i en brand. 

Derfor gælder det om at forberede sig på det værste, fortæller Anja Lintrup Sørensen, som er konsulent ved Forsikringsoplysningen.

- Helt generelt er dokumentationen afgørende for, hvad man kan få udbetalt, hvis uheldet er ude. Jo mere, man kan sandsynliggøre, jo mere kan man få udbetalt i erstatning, fortæller hun.

Herunder kan du læse hendes råd til, hvordan man mest bedst sikrer sig selv. 

Artiklen fortsætter under hendes råd.

Konsulentens bedste råd til dokumentation i forsikringssager

Dokumenter, dokumenter, dokumenter

Foto: Alberto Pizzoli / Scanpix Denmark
Selvom ulykken oftest er ude for naboen, er det aldrig for tidligt selv at tage sig nogle forholdsregler, lyder det fra Anja Lintrup Sørensen. 
Sørg derfor for at gemme alle kvitteringer på dyre indkøb og tag løbende billeder af dine ejendele. Hvad angår arvestykker som kunst, smykker og lignende, som man ikke har kvitteringer på, er det en god idé at få dem vurderet, så man, hvis ulykken er ude, kan give et kvalificeret bud på tabet.

Gem dokumentationen et sikkert sted

Foto: Anne Bæk / Scanpix Denmark
Når man så har indsamlet dokumentation for sine værdigenstande, skal denne gemmes forsvarligt. Selvom det kan virke optimalt at have dokumenterne liggende i en skuffe eller i en skotøjsæske under sengen, risikerer man, at alt ens hårde arbejde går tabt, hvis en brand eller vandskade får fat. 
I stedet foreslår Anja Lintrup Sørensen, at man gemmer dokumentationen online i eksempelvis E-boks eller iCloud. Alternativt kan en bank- eller pengeboks også være en mulighed.

Hvis ulykken er ude...

Foto: Josep Lago / Scanpix Denmark
... og man ikke har gjort sig nogen foranstaltninger for sikre sin dokumentation, er alt håb ikke ude, selvom det er forbrugerens ansvar at dokumentere og sandsynliggøre sit tab.
Først og fremmest kan man tage sig et kig på sine bankudskrifter. Har man eksempelvis lige købt et dyrt tv i Elgiganten, vil dette – i hvert fald beløbet – fremgå af ens kontoudtog. I flere butikker er det i øvrigt muligt at lave kopier af ens kvitteringer.
Tænk i øvrigt lidt ud af boksen. Mange af os tager ofte billeder. Måske har man for nyligt taget en selfie i stuen, hvorpå man i baggrunden se den dyre sofa fra Ilva og et tilhørende sofabord. Et sådant billede vil også kunne bruges, når man skal sende en opgørelse over tab afsted til forsikringsselskabet. 

Skriv ALT ned

Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix
Når man kommer til den del af processen, hvor man skal lave en opgørelse over de ting, der er gået tabt, er det ifølge Anja Vintrup Sørensen essentielt, at man er så specifik som muligt. Især hvis man mangler dokumentation. 
Hvor er genstanden købt? Hvornår er den købt? Og er den af et specifikt mærke? Sørg for at notere det hele.
Og sørg for at notere alt. Ingen genstand er for lille og ligegyldig. Måske virker det uvæsentligt at få erstattet en pakke køkkenrulle og nogle batterier, men husk da på ordlyden: Mange bække små... Lægger man alle småbeløbene sammen, vil man formentligt blive overrasket over, hvor mange penge der er brugt.

Bevisbyrden er dit ansvar

Det påhviler altid forbrugeren, at kunne bevise sit tab, og derfor kan det ende i en lang og sej kamp, hvis man står uden nogen form for dokumentation, den dag uheldet er ude. 

Det viser en sag fra 2012, hvor en 42-årig mand mistede sine ting, da hans hjem 30. januar brød i brand.

Manden gik dernæst til sit forsikringsselskab med en liste over tab og med et erstatningskrav på 1.429.940 kroner, men selskabet var langt fra enige i, at han havde mistet værdier for det beløb. 

305.650 kroner kunne han få, lød det.

Hjælp at hente fra ankenævn 

Den afgørelse var den 42-årige, der var invalidepensionist, ikke tilfreds med, og han valgte, efter at have klaget til selskabet, at gå til Ankenævnet for Forsikring. 

Det er dem, man skal have fat i, hvis man føler, man er blevet uretfærdigt behandlet af sit forsikringsselskab. 

Forsikringsselskaberne flest klagede over i 2017

Tryg: 51 klager. Heraf fik klagere medhold i 19,9 procent af sagerne. 

TopDanmark: 48 klager. Heraf fik klagere medhold i  25 procent af sagerne.

Alm. Brand Forsikring: 41 klager. Heraf fik klagere medhold i 14,6 procent af sagerne.

If Skadesforsikring: 26 klager. Heraf fik klagere medhold i 23,1 procent af sagerne.

Danske Forsikring Skade: 21 klager. Heraf fik klagere medhold i 19 procent af sagerne.

Tallene stammer fra Ankenævnet for Forsikrings egen statistik.

Nævnet har mere end 40 års erfaring med at behandle klagesager, og de modtager hvert år adskillige klager fra forbrugere, der føler sig snydt af deres forsikringsselskaber. Alene i 2017 modtog de 1418 henvendelser. Heraf blev 1251 behandlet. 

I 355 af tilfældene omhandlede klagerne sager med indbo-, hus- og bilforsikringer. I disse tilfælde endte hver fjerde klager med at få enten helt eller delvist medhold.

Afstemning

Kan trække i langdrag 

Ankenævnet for Forsikring kom i 2014 i sagen om den 42-årige frem til, at han havde ret til en erstatning på 600.000 kroner - plus renter

Ifølge lovgivningen er en sådan afgørelse bindende, medmindre en af parterne vælger at anfægte den. Og det gjorde forsikringsselskabet. 

Dermed endte sagen for en domstol, og i februar 2016 faldt dommen

Efter fire års tovtrækkeri med forsikringsselskabet besluttede Retten i Holstebro at tilkende manden 320.355 kroner.

Til TV 2 fortæller Kim Sparlund, som er direktør i Ankenævnet for Forsikring, at det er svært at sige noget generelt om, hvor lang tid sager, hvor dokumentationen er minimal, varer. 

- Men erfaringsmæssigt glider sagerne langt nemmere, jo mere dokumentation, man har, så vi anbefaler klart, at man sørger for at gemme den et sted, hvor der ikke er risiko for, den kan gå tabt, siger han.