Samfund

DSB giver gamle tog ansigtsløft for en kvart milliard

En indvendig renovering i IC3-togene skal give passagererne en tidssvarende tur i endnu 10 år.

Nyt sædebetræk, piktogrammer, nakkepuder og gulvtæpper.

Alt det skal udskiftes, når DSB’s gamle dame, IC3-toget, og hendes søstre på skinnerne skal have en ansigtsløftning for en kvart milliard kroner, fortæller DR Østjylland.

DSB opgraderer IC3

  • Nyt sædebetræk
  • Ny nakkepude
  • Nye lyddæmperplader
  • Nye gulvtæpper i kupéer
  • Nyt stof til vægbeklædninger
  • Nye piktogrammer
  • Tiltag til adfærdsændring på toiletter
  • Kontraststriber
  • Foliering på inderside af yderdøre

NB: Ikke alle togtyper får lavet alt ovenstående. / Kilde: DSB

Det er især det indre i togene, der skal pudses af ved en større kosmetisk make-over, som allerede er begyndt i DSB's driftsværksted i Aarhus.

Det skal blandt andet være med til at holde IC3-togene tidssvarende i endnu op til 10 år.

Det fortæller administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen, til DR Østjylland.

- Vi har besluttet at lave en meget stor og vigtig investering på 250 millioner kroner på at opgradere vores tog indvendigt til gavn for vores kunder.

Det er IC3-tog, IR4, dobbeltdækkertog, der kører på Sjælland og S-togene, der skal renoveres.

Nye eltog på vej

DSB har allerede taget hul på den store make-over af de 30 år gamle IC3-tog.

Herunder kan du se et før/efter-billede af et gammelt og nyt IC3-tog:

De gamle IC3-tog
De nye IC3-tog

Og selvom det er planen, at DSB’s dieseltog senest om 10 år skal køre i garage, fordi hele tognettet skal elektrificeres, så er den kvarte milliard godt givet ud på en bedre kundeoplevelse, mener direktøren.

- Det er rigtigt, at vi er på vej med at modernisere vores togflåde. Der vil komme helt nye tog, der selvfølgelig er moderne indrettet. Men vi kommer også til at køre med de eksisterende togtyper som IC3 helt frem til 2020’erne, siger Flemming Jensen.

- Vi ved fra vores kundeundersøgelser, at ja, punktlighed er det vigtigste. Men det er også vigtigt at man som kunde har en god totaloplevelse, når man rejser med tog. Uanset om det er at surfe på nettet, om man vil arbejde, eller om man blot til at nyde turen.

Naturlig konsekvens af ikke at bruge IC4

IC4-togene kom aldrig til at afløse IC3 som oprindeligt planlagt, men Flemming Jensen vil ikke entydigt pege på de skandaleramte IC4-tog som årsag til den ekstra investering.

IC4-togene bruges nu i regionaltrafikken, mens de gamle IC3 fortsat kører intercity.

Arbejdet med at opgradere IC3 er i fuld gang. Opgraderingen af det øvrige materiel starter primo 2019.