Samfund

DSB mister togtrafikken til Sverige - fremover skal pendlere skifte tog

Ny aftale fjerner togtrafik over Øresund fra DSB. Pendlerformand køber dog ikke argumentet om, at det giver flere tog til tiden - snarere tværtimod.

Om få år skal passagerer, der vil tage fra Helsingør over Øresund og til en station i Sverige, huske at hoppe af på Østerport Station og skifte tog. I dag kan passagererne blive siddende i det samme tog hele vejen.

Togskiftet er en konsekvens af en aftale, der adskiller Kystbanen og Øresundstrafikken, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) underskriver fredag i Malmø. Det skriver Transport- Bygnings- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Med aftalen overtager svenske Skånetrafiken ansvaret for togtrafik mellem Østerport og Sverige, som ellers har været kørt i fællesskab mellem DSB og Skånetrafiken.

Skal sikre tog til tiden

Det skal sikre flere tog til tiden, at Kystbanen ikke længere skal hænge sammen med svenske fjerntog til Gøteborg, Kalmar og Karlskrona.

- En adskillelse af Kystbanen og Øresundstrafikken vil forbedre mulighederne for en mere punktlig togbetjening på Kystbanen, da driften ikke længere vil være påvirket af forsinkelser langt oppe i Sverige, siger transportministeren i meddelelsen.

I første omgang betyder aftalen, at der fra 2021 vil køre lidt flere tog over Øresund med en ekstra afgang per time i myldretiden.

En vigtig ambition for regeringen

Skånetrafiken vil i løbet af 2018 gennemføre et udbud af togbetjeningen på strækningen.

- Regeringen har, siden vi tiltrådte, haft som en klar ambition, at vi vil øge brugen af udbud i jernbanetrafikken, og nu leverer vi endnu et vigtigt skridt i den retning, siger Ole Birk Olesen.

Ifølge ministeriet forventes Skånetrafiken at begynde togdriften på strækningen København-Malmø i december 2022.

Det er en konsekvens af 'Aftale om Fremtidens Togtrafik i Hovedstadsområdet' fra december 2017 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale.

DSB har ikke ønsket at kommentere aftalen.

Vil ikke give flere tog til tiden

Talsmand for dem, der pendler mellem Malmø og Helsingør, Michael Randropp, fortæller til TV 2, at han ikke deler Transportministerens begejstring.

Især køber han ikke argumentet om, at det vil give flere tog til tiden. For det, talsmanden ved om aftalen, og det, han har fået at vide af Ole Birk Olesen selv, er, at man vil køre med én afgang mindre i timen mellem Helsingør og København.

- Vel at mærke på Danmarks mest befærdede togstrækning, påpeger Michael Randropp. 

Samtidig med at Skånetrafiken skal sætte et tog mere ind i timen på strækningen mellem Malmø og København.  

- I dag er 40 procent af togene fra Svergie til København forsinket. Og det har man overhovedet ikke taget bestik af i aftalen. Derfor vil der ske det, at når man kører flere tog på en strækning, hvor der i forvejen er mange forsinkelser, vil det give endnu flere forsinkelser. 

- Jeg er glad for, at ministeren har fokus på kystbanen. Men jeg er forundret over, at man vil køre flere tog et sted med så dårlig rettidighed uden også at ville investere i togtrafikken.

- Elendigheden vil fortsætte

Talsmanden savner især, at knudepunkterne omkring Kastrup Lufthavn og Københavns Hovedbanegård udvides med flere skinner.  

Derudover peger Michael Randropp på, at aftalen også stiller ham med mange andre uafklarede spørgsmål. For eksempel udbedringer i kommunikationen om forsinkelser med tog fra Sverige til Danmark og vice versa. Ligesom han savner en afklaring om et fælles billetsystemet i hele Greater Copenhagen - som dækker næsten hele Sjælland plus øresundsregionen.

- Det eneste, jeg er glad for som talsmand, er, at nu bliver der en operatør mindre, når man skal rejse mellem København og Malmø. Men elendigheden vil fortsætte, måske endnu værre, fordi der er flere tog på strækningen.