Domino's Pizza fÄr sanktioner i 20 ud af 29 restauranter

16 restauranter har fÄet indskÊrpelser, tre har fÄet pÄbud og én har fÄet bÞde. 

Artiklen er den 16. august blevet prĂŠciseret, da der i den oprindelige artikel stod, at der var problemer med temperaturer fĂždevarernes datostempler i 20 af butikkerne. Det rigtige tal var 18. Ligeledes stod der i den oprindelige artikel, at den var gal med rengĂžringen i otte butikker. Det rigtige tal er syv.

"Friske hĂ„ndskĂ„rne grĂžntsager" og "rĂ„varer af hĂžjeste kvalitet". Det er, hvad Domino's Pizza lover i deres reklamer. 

Men i kĂŠdens restauranter lader sandheden til at vĂŠre en helt anden.

Det viser en razzia foretaget af FĂždevarestyrelsens Rejsehold, der i starten af juni besĂžgte 29 af Domino's pizzarestauranter over hele Danmark og fandt madvarer i kĂžleskabene med overskredne holdbarhedsdatoer, snavs og madrester i hjĂžrner og bag dĂžre og beholdere, der var vasket op, men stadig havde madrester pĂ„.

- I den normale kontrol sanktionerer vi 17 procent af dem, vi besÞger, men her er det op mod 70 procent. Det er meget, siger Michael Rosenmark, der er leder af FÞdevarestyrelsens Rejsehold.

Ligeglad med holdbarhedsdatoer

Rejseholdet kontrollerer, om medarbejderne kender reglerne om fÞdevaresikkerhed samt restauranternes egenkontrolprocedurer. Det vil sige de regler, der blandt andet fastslÄr, hvornÄr mad skal smides ud.

Og afslĂžringerne hos Domino's Pizza har fjernet det store smil hos de fleste af restauranterne.

De stod der, da jeg Ă„bnede tidligere. Men er det ikke fint, hvis jeg lugter til det?

Ansvarlig for Domino's Pizza i HolbĂŠk citeret i FĂždevarestyrelsens rapport

I 18 ud af 29 butikker er der rod med temperaturer eller fÞdevarernes datostempler, og flere steder fik resturanterne pÄbud om at smide maden ud med det samme. Det grelleste eksempel var i HolbÊk, der fik en bÞde pÄ 10.000 kroner og blev bedt om at destruere 7,7 kilo shawarma, bacon, kylling, kÞdboller, skinke og champignoner.

Domino's restauranter i Danmark
AnmĂŠrkninger (0)
Ingen anmĂŠrkninger (0)

I den vestsjÊllandske pizzarestaurant nÄede temperaturen over bokse med madvarer op pÄ 22,4 grader, selvom de angiveligt havde stÄet pÄ kÞl.

- De stod der, da jeg Äbnede tidligere. Men er det ikke fint, hvis jeg lugter til det? lÞd reaktionen fra den ansvarlige ifÞlge rapporten fra FÞdevarestyrelsens Rejsehold.

Der er rod med datomÊrkningerne i knap halvdelen af butikkerne, og i eksempelvis HolbÊk fortalte den ansvarlige, at han brugte lÞs af maden, til den var vÊk, og helt ignorerede holdbarhedsdatoerne. 

Faktisk satte han bare nye labels pÄ, nÄr datoen pÄ de gamle var overskredet. Det samme skete i andre af Domino's pizza-restauranter.

I en restaurant var der endda skrevet en modtagelsesdato pÄ, som var fra dagen efter, kontrollen blev foretaget.

Gamle karklude og madrester bag dĂžren

Men udover det dokumenterede fÞdevarefusk, er den ogsÄ gal med rengÞringen i syv af restauranterne.

Flere steder ses beholdere med madrester i, selvom medarbejderne har vasket dem op. Andre steder mangler der sÊbe ved hÄndvasken, og gamle karklude er smidt sammen med opvasken.

- Det er pÄ ingen mÄde acceptabelt, at man ikke gÞr ordentligt rent. Det er dér, kunder for alvor kan blive syge, siger Michael Rosenmark, der er leder af de specialiserede maddetektiver i FÞdevarestyrelsens Rejsehold. 

- Det overraskede os, at vi fandt sÄ meget

Dagen fÞr denne kontrol havde Morten Spiegelhauer interviewet FÞdevarestyrelsen til et kommende 'Operation X'-program om pizzakÊden. 

Det er pÄ ingen mÄde acceptabelt, at man ikke gÞr ordentligt rent. Det er dér, kunder for alvor kan blive syge

Michael Rosenmark, leder af FĂždevarestyrelsens Rejsehold

Og det interview gjorde Ă„benbart sĂ„ stort indtryk pĂ„ myndighederne, at de under 20 timer senere sendte deres maddetektiver fra Rejseholdet ud pĂ„ en koordineret aktion med kontrolbesĂžg af Domino’s restauranter over hele landet.

- Vi fik mistanke om, at de tilsyneladende ser stort pÄ fÞdevaresikkerheden og fokuserer pÄ det Þkonomiske regnestykke i stedet, siger Rejseholdets leder, Michael Rosenmark, om den hurtige reaktion.

Da interviewet fandt sted, var Domino's Pizza klar over, at TV 2 researchede pÄ pizzakÊdens hÄndtering af mad, og Rejseholdet forventede derfor at finde en stribe rengjorte restauranter.

Kun 9 ud af 29 butikker kom igennem den landsdÊkkende kontrol uden anmÊrkninger. Sanktionerne i de 20 Þvrige restauranter fordeler sig sÄledes, at 16 restauranter har fÄet indskÊrpelser, tre har fÄet pÄbud og én har fÄet bÞde. 

- Det overraskede os, at vi fandt sÄ meget, siger han.

FĂždevarestyrelsens smiley-ordning
FÞdevarestyrelsens smiley-ordning Foto: Screendump af FÞdevarestyrelsens hjemmeside / TV 2

Ikke fÞrste gang den er gal i Domino's

I 2014 var der ogsÄ problemer med maden pÄ Domino's. FÞdevarestyrelsen konstaterede udlÞbet mad, dÄrlig rengÞring og endda langhÄret mug i et kÞlerum. Dengang sagde direktÞr Carsten Falk sÄdan her til TV 2 Lorry:

- Med al tydelighed er der noget, der er gÄet galt i disse procedurer, sÄ derfor har vi igangsat en intern undersÞgelse for at sikre, at det her aldrig sker igen.

Men nu er den altsÄ alligevel gal igen.

- Vi er overraskede og skuffede over resultatet, erkender Carsten Falk over for TV 2 i en mail.

Han mener, at fire ud af fem anmÊrkninger drejer sig om "hvordan FÞdevarerejseholdet fortolker procedurer", og han er uenig med Rejseholdet i flere af dets konklusioner.

Derfor overvejer Domino's Pizza at klage.

- Naturligvis kan der ske fejl i hverdagen, siger han.

- Vi har straks Êndret de relevante procedurer, som FÞdevarerejseholdet har bedt om og er i fortsat dialog med dem, siger Domino's Pizzas direktÞr Carsten Falk.

TV 2 forventer at sende 'Operation X'-programmet om Domino's Pizza i september. Hvis du har tips til 'Operation X'-redaktionen om Domino's Pizza eller andet, sÄ skriv til x@tv2.dk