Samfund

De handlende i jysk by går nu til kamp mod butiksdød med simpel metode

25 butikker er gået sammen om at bekæmpe butiksdøden.

I april trådte en kunde ind ad døren til Mogens Kristensens vinforretning i Aars i Vesthimmerland. 

Kunden havde fundet et slagtilbud på nettet. Varer er jo ofte billigere på nettet. 

Og da Mogens Kristensen lige havde indført et såkaldt "prismatch" med netvarer, så måtte han også sælge til den pris. Mogens Kristensen var skeptisk og tænkte, at pengene nærmest fløj ud ad døren. Men så købte kunden også en kasse vin - og på den måde blev det pludselig en god forretning alligevel.

Har det samme motto som Mærsk

Det er også håbet for andre forretninger i Aars, hvor 25 af dem kollektivt har besluttet at matche varepriserne i de fysiske forretninger med priserne på de danske netbutikker. 

- Hvis vi bare fortsætter, som vi altid har gjort, så vil de kære spåmænd jo nok få ret. Så vil butiksdøden komme. Rettidig omhu er vores motto. Det var ikke bare Mærsk, der brugte det motto. Vi gør det også, så vi gør noget på forkant, siger Mogens Kristensen, som ud over at være vinhandler i byen også er formand for Aars Handelsstandsforening.

Hellere tjene lidt og have nogle kunder, end at kunderne bare handler på nettet

Mogens Kristensen, vinhandler og formand for Aars Handelsstandsforening

Butiksdøden er ikke bare et hypotetisk scenarie. En nyere analyse fra Institut for Centerplanlægning forudser, at mindst 30 procent af handlen i 2030 vil være flyttet over på internettet, hvilket kan gå ud over en række handelsbyer. Hvis det sker, så vil det for eksempel ske for Aars.

Aars har siden etableringen af jernbanen mellem Hobro og Løgstør i 1893 udviklet sig til at blive en handelsby med adskillige forretninger.

På disse fotos fra Lokalhistorisk Arkiv Aars kan man se, hvordan der i årene mellem 1950 og 1960 var liv i byen med adskillige købmandsforretninger og andre butikker langs indkøbsstrøget Himmerlandsgade:

Så det er altså det, der er på spil, når butikker kæmper mod butiksdøden. Det handler om at holde liv i byen og nærområdet.

Ekspert: - Det er en god idé, de har fået

Og det hele startede med elektronikkæden Expert, som påbegyndte et prismatch i efteråret 2017. 

Det var en succes, som flere af de andre forretninger i byen hørte om. For første gang i flere år kunne Expert-forretningen konstatere fremgang i omsætningen og på bundlinjen, skriver Aars Avis.  

Og ifølge forbruger- og detailhandelsekspert Dorthe Wimmer fra Retail Institute er det en god idé, de har fået i Aars: 

- For det første er det altid en god idé, når en by står sammen og kommer med et budskab ud til de forbrugere og kunder, de har i nærområdet. Og for det andet er pris altid en god ting at slå på, så man ikke føler sig snydt, når man går ned i de fysiske butikker.

De 25 forretninger er desuden blevet enige om fire retningslinjer for prismatch-konceptet.

Det går blandt andet ud på, at prismatchet skal være til den aktuelle netpris eller prisen i en fysisk butik på handelstidspunktet, at det skal være danskejede forretninger og at det ikke gælder for restpartier og åbnings- eller køtilbud. 

Mogens Kristensen er optimist, hvis man spørger ham, om det kan løbe rundt i sidste ende:

- Hellere tjene lidt og have nogle kunder, end at kunderne bare handler på nettet.