Samfund

Coop vil udskifte emballagen på 4000 produkter

Brugsen, Fakta og Irma vil bruge så lidt plastik som muligt til emballage af 4000 forskellige varer. Jens Nørgaard Larsen / ScanpixDanmark

Coop vil gøre sin emballage til "den mest bæredygtige i verden". Der skal skære 25 procent af plastikforbruget før 2025.

Coop, der står bag Brugsen, Fakta og Irma-butikkerne, vil gøre sin emballage til intet mindre end verdens mest bæredygtige.

Coop-kæden offentliggør nu sin nye emballagepolitik, der skal nedbringe butikkernes forbrug af plastik, metal og glas, og i videst mulig omfang erstatte det med pap, papir og bioplast.

Målsætningen er, at forbruget af plast skal nedbringes med 25 procent i år 2025.

- I dag oplever mange forbrugere, at de bærer kæmpe mængder af emballage direkte i skraldespanden, når de kommer hjem fra supermarkedet. Og de oplever voksende problemer med plast i naturen. Det er de trætte af. Derfor gør vi noget ved det nu, for vi har en del af nøglen til at skabe en grøn omstilling, siger Signe Frese, der er CSR-direktør (direktør for selskabets ’samfundsansvar’ eller ’sociale ansvar’) i Coop.

Initiativet fra Coop er blot det seneste i en række tiltag, der skal begrænse brugen af plastik i detailhandelen.

Netto-butikkerne eksperimenterer med at lægge pant på plastikbæreposer for at begrænse brugen af dem.

Rema 1000 eksperimenterer med at bruge genbrugsbakker af plastik til deres kød.

Og Føtex vil snart ikke længere sælge engangsbestik og sugerør af plastik.

Det har Coop allerede gjort

Coop oplyser, at man er i gang med at gøre emballage og produkter så bæredygtige som muligt. 

Kunderne kan allerede nu se en række ændrede produkter på butikshylderne. For eksempel:

* Alle rengøringsprodukter og vaskemidler produceret i Coops navn er nu emballeret i genanvendelig plastik.

* Coops Änglemark-serie med over 1000 varer bruger ikke længere sort plastik

* Dåser er udskiftet med tetrapak.

* Vatpinde er ikke længere af plastik

"Kunderne stiller krav"

Coop siger, at man vil gennemgå 4000 forskellige varer i butikkerne og så vidt muligt erstatte deres indpakning med emballage, der enten er genanvendelig eller produceret af biologiske materialer.

Ifølge Signe Frese er tiden inde til at gentænke hele koncernens emballagepolitik. Dels fordi kunderne stiller krav om det, dels fordi der har vist sig at være en række nye, teknologiske muligheder for at gøre det, og dels fordi det er bydende nødvendigt af hensyn til verdens tilstand.

Initiativet fra Coop bliver godt modtaget af Danmarks Naturfredningsforening, der kalder hele planen for "utroligt positiv":

- Vi anerkender Coop for at have taget opgaven på sig og løst den særdeles seriøst. Vi glæder os over, at der ikke bare er tale om symbolpolitik og indsatser, der mest har markedsføringsværdi. Men det forpligter også. Nu er forventningerne til, at Coop når sine mål, sat højt, siger præsidenten i naturfredningsforeningen Maria Reumert Gjerding.