Samfund

Chauffører bliver langsomme, sløsede og farlige i trafikken, når de ikke hviler

Flere lastbilchauffører, som TV Midtvest har fulgt, kørte 36 timer uden en lang sovepause.

Det er et problem, når lastbilchauffører ser stort på behovet for pause og kører 36 timer uden at hvile mere end fire timer undervejs. Sådan lyder det fra Rådet for Sikker Trafik, der har fulgt TV Midtvests afsløringer.

Mediet har fulgt seks danske lastbiler, der var hyret af en jysk transportvirksomhed til at hente fisk i Sverige. Her opdagede mediet endda et enkelt tilfælde, hvor en af chaufførerne tog sig en ekstra tur efter de 36 timer og nåede op på at have været på arbejde i 59 timer uden en lang, sammenhængende sovepause. 

Det kaldes ulovligt af blandt andre 3F's Transportgruppe, men det skaber også farlige situationer på vejene, når chaufførerne ikke respekterer behovet for hvile.

- Det er et problem, og man kan sammenligne de mange timer med en alkoholpromille på mellem 0,5 og 1,2, hvor man rent faktisk mister kørekortet i tre år. Så det er en alvorlig ting, det her. Det er ikke et specielt dansk fænomen. Der er europæiske regler, og det er, fordi det betyder rigtig meget, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, til TV 2.

Bliver sløv

Det er regler, som skal forhindre ulykker på vejene.

Jesper Sølund fortæller, at for lang tid bag rattet gør en uopmærksom, og det gør ens evne til at tolke informationer langsommere, hvilket får kroppen til at reagere langsommere.

- I værste fald bliver man så sløset, at man ikke når at reagere. Det, vi hyppigt ser, er, at man kommer over i modsatte kørebane. Det kan give frontal kollision, og det er meget alvorlige ulykker med tunge køretøjer – det er der ikke nogen, der slipper godt fra. Det andet er eneulykker, fordi man falder i søvn, siger Jesper Sølund.

Ulige konkurrencevilkår

Havarikommissionen undersøgte det fænomen i 2016, og her fandt man frem til, at næsten halvdelen af alle ulykker, der skete uden for byen, havde træthed eller uopmærksomhed som en faktor, fortæller Jesper Sølund.

Og adfærden giver tilmed resten af branchen et problem, mener 3F.

- Det er ikke lovligt, det her. Det er der slet ikke nogen tvivl om. Det er den slags, der er med til at give branchen et dårligt ry, og så er det voldsomt konkurrenceforvridende. Dem, der gerne vil gøre det rigtigt, kan slet ikke konkurrere på de her vilkår, siger Kjeld Jensen, som er konsulent hos fagforeningen 3F’s Transportgruppe, til TV Midtvest.