Samfund

DSB's billetsystemer kører igen efter stort nedbrud

DSB var søndag aften ramt af tekniske problemer. Der kunne derfor ikke købes billetter i DSB's app og automater.

Togpassagerer rundt om i landet havde søndag aften problemer med at købe billet til deres rejse med DSB. Først mandag morgen kom systemet op at køre igen.

Et omfattende nedbrud ramte DSB's systemer, og derfor kunne der ikke købes billet via selskabets app, hjemmeside, i billetautomater og 7-Eleven-kiosker på stationerne.

Det oplyste underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen.

Rejs uden billet

Indtil problemerne i billetsystemerne blev løst, kunne passagerer uden rejsekort købe billetter i de tog med togpersonale, der kontrollerer billetter.

- Personalet har mulighed for at udstede billetter i toget. Så man får ikke en kontrolafgift, når vi er i den aktuelle situation, sagde Aske Wieth-Knudsen.

DSB's interne mail- og sms-systemer var også nede, og derfor havde DSB problemer med at informere personalet i togene om det tekniske nedbrud.

- De dygtigste it-eksperter er sat på sagen for at løse problemet. Vi har ikke en tidshorisont for, hvornår det er løst, men vi arbejder på højtryk for at få systemet op at køre, fortalte Aske Wieth-Knudsen.

Årsag ukendt

Det er uvist, hvad årsagen til nedbruddet er. Aske Wieth-Knudsen kaldte det søndag det en teknisk fejl hos en underleverandør.

- Fejlen er kategoriseret som en højrisikofejl, og det vil sige, at alt teknisk personale er indkaldt, og de vil arbejde hele natten på at få det op at køre, så det er klart vores håb, at systemerne virker i morgen (mandag, red.), sagdeunderdirektøren.

DSB har tidligere oplevet lignende nedbrud, blandt andet tre gange i 2017.

- Det er heldigvis blevet overstået relativt hurtigt, men vi har haft for mange nedbrud, siger Aske Wieth-Knudsen og tilføjer, at DSB vil følge på fejlen hos deres it-underleverandør.