Føtex dropper engangsbestik af plastik - miljøbiolog er skeptisk
Supermarkedskæden er gået i samarbejde med Verdensnaturfonden om at begrænse plastik i butikkerne. Tallerkner, glas og bestik af plastik forsvinder.
Fra nytår stopper supermarkedskæden Føtex alt salg af engangsbestik af plastik. Beslutningen gælder plastikbestik, tallerkner og glas samt sugerør.
- Vi er vores ansvar bevidst. Vi kan se, at vi gør nogle ting, der har en påvirkning på miljøet. Og der mener vi i Føtex og i Dansk Supermarked, at vi må gøre en indsats for at minimere den påvirkning, siger Thor Jørgensen, der er direktør i Føtex.
Initiativet, der er taget i samarbejde med Verdensnaturfonden, kommer til at fjerne 25 millioner stykker engangsplastik hvert år.
Verdensnaturfonden er begejstret over samarbejdet, fordi netop engangsbestik er noget, der meget ofte bliver efterladt i naturen eller på standen efter en skovtur – og ofte ender ude i havet. Faktisk viser en opgørelse fra EU, at 17 procent af den plastik, der flyder rundt i Middelhavet, stammer fra engangsservice.
- Det er et helt oplagt sted at starte. Der er mest fokus her, fordi det er højrisikoprodukter, som hurtigt kan ende i naturen. Det er vi rigtig glade for at være med til, siger Thomas Kirk Sørensen, der er seniorbiolog i Verdensnaturfonden.
"Festen er forbi"
Initiativet fra Føtex er blot det seneste tiltag over for plastik i detailhandlen. Tidligere har andre kæder lagt pant på plastikposer eller helt erstattet plastikposer med papir. Og det ser Verdensnaturfonden som en del af en uundgåelig udvikling:
- Jeg tror, festen er forbi for den slags produkter. Om fem år tror jeg, vi kigger tilbage og undrer os over, at man brugte plastik til den slags ting. Der er danskere, der savner at være en del af løsningen. Og når vi laver disse partnerskaber, så kan danskerne blive en del af løsningen, gennem de valg de træffer i supermarkederne, siger seniorbiolog Thomas Kirk Sørensen.
En anden miljøbiolog, der beskæftiger sig med plastiks betydning for naturen, er Henrik Beha Pedersen, der er stifter af miljøorganisationen Plastic Change.
Han er lidt skeptisk over for tiltag, som det Føtex nu præsenterer:
- Vi skal passe på, at det ikke bliver symbolpolitik, hvor man fjerner et enkelt produkt fra hylderne ad gangen. Næste gang kunne det være sugerør, eller hvad det kunne være. Vi skal have fat i den samlede belastning af plastik fra detailhandlen. Vi mangler stadig at se danske detailkæder som Føtex komme ud med en plan for, hvad de gør med al det plastik, der er i butikkerne, siger Henrik Beha Pedersen.
I Føtex understreger direktør Thor Jørgensen da også, at fjernelsen af plastikbestik kun er det første skridt i en større handlingsplan:
- Vi laver et samarbejde med Verdensnaturfonden, og som en del af den plan fjerner vi engangsservice. Men planen er i virkeligheden meget større end det. Vi vil kigge på al den plast, vi bruger i vores butikker. Vi har en ambition om, at det skal reduceres så meget som muligt, så vi stopper bestemt ikke her, siger Føtex-direktøren.