Dit Facebook-feed flyder over med konkurrencer netop nu, og der er en forklaring, siger eksperter

Virksomhederne går nye veje for gratis reklame på Facebook. Få gode råd til at gennemskue en falsk Facebook-konkurrence nederst.

- Kunne du tænke dig at vinde et luksuriøst weekendophold for to personer? Alt du skal gøre, er at give vores side et like, dele opslaget og skrive, hvem du gerne vil dele weekenden med. Held og lykke!

Lyder ovenstÃ¥ende bekendt, er der en naturlig forklaring.

Mange danskere oplever nemlig, at deres Facebook-profil for tiden bliver oversvømmet af konkurrencer, hvor man skal like, dele eller kommentere et opslag for at vinde en præmie.

Derfor er der flere konkurrencer

At der bliver flere og flere af disse konkurrencer i vores Facebook-feed bekræfter Torben Lønne fra theme.dk, der arbejder med online-marketing:

- Ã…rsagen, til at vi ser flere og flere af disse konkurrencer, er, at Facebook ved Ã¥rsskiftet skruede ned for den rækkevidde, virksomhederne opnÃ¥r, nÃ¥r de forsøger at ramme deres kunder med annoncer pÃ¥ Facebook. Derfor forsøger virksomhederne at reklamere for sig selv med de her konkurrencer.

Torben Lønne advarer dog virksomhederne mod at ty til konkurrencer på Facebook. Det risikerer nemlig at få den stik modsatte effekt.

- Jeg er nok ikke den eneste, der bliver dybt irriteret over de her konkurrencer i mit feed. Det kan godt være, at virksomhederne får ét opslag, der når ud til en masse mennesker, men samtidig bander mindst ligeså mange mennesker afsenderen langt væk.

- Desuden tyder intet på, at brugerne efterfølgende er loyale over for den pågældende virksomhed. Folk deltager i konkurrencen, men vender aldrig tilbage. Jeg har aldrig oplevet en virksomhed, der har haft noget positivt ud af det her, siger Torben Lønne til TV 2.

Pas på falske konkurrencer

Han advarer samtidig mod de mange falske konkurrencer, der florerer på Facebook.

- Man skal se sig rigtig godt for, inden man for eksempel afleverer sin mailadresse eller sit telefonnummer. Der er masser af lyssky typer pÃ¥ de sociale medier, der lever af at lokke personlige oplysninger ud af folk for sÃ¥ at sælge dem videre, og det sker blandt andet via falske konkurrencer.

Her et eksempel på en falsk konkurrence:

Digital rådgiver Astrid Haug mener, at Facebook har skudt sig selv i foden ved at skrue ned for virksomhedernes gratis rækkevidde.

- Når Facebook skruer ned for deres rækkevidde, bliver virksomhederne naturligvis mere kreative for at få gratis reklame. Den mest simple og effektive måde er de her konkurrencer. Derfor opnår Facebook faktisk den modsatte effekt, fordi virksomhederne laver det her modtræk med alle konkurrencerne.

- Og den helt store udfordring med konkurrencerne er, at Facebooks algoritme jo netop belønner likes, kommentarer og delinger. I takt med at vi almindelige brugere deler færre og færre ting på Facebook, så kommer de her konkurrencer til at fylde ekstra meget. Man kan så håbe, at Facebook beslutter sig for at skrue ned for konkurrencerne, selv om de har meget andet at koncentrere sig om lige nu, lyder det fra Astrid Haug.

Endnu et eksempel på en falsk konkurrence:

Facebook i modvind

Det er i de seneste uger blevet afsløret, hvordan det er lykkedes det britisk-amerikanske firma Cambridge Analytica at fÃ¥ adgang til data fra 87 millioner amerikanske profiler pÃ¥ Facebook.

Facebook vil derfor give brugere mere kontrol over egne data med en ny genvej til privatlivsindstillingerne.

Det skal gøre det lettere at downloade og slette den information, som brugerne selv har delt på det sociale medie.

Nyhedsmediet AP skriver, at Mark Zuckerberg under et telefonopkald onsdag sagde, at han har begået en "kæmpe fejl" ved ikke at se bredt nok på, hvad Facebooks ansvar egentlig er, når det kommer til at beskytte brugernes data.

Han forklarer, at det ikke er nok, at Facebook tror pÃ¥ udviklerne af diverse apps, nÃ¥r de siger, at de følger reglerne. Facebook bliver nødt til at sikre, at de rent faktisk gør det.

Sådan gennemskuer du en falsk konkurrence på Facebook

  1. Læs kommentarerne

    Hvis konkurrencen er falsk, er der en god sandsynlighed for at der er andre, der har spottet det.

    GennemgÃ¥ et par af kommentarerne, og se om andre stiller spørgsmÃ¥l ved konkurrencen. Oftest vil Facebook promovere de kommentarer der bliver liket mest, sÃ¥ disse kommentarer vil stÃ¥ øverst.

  2. Hvornår er Facebook siden oprettet?

    De fleste falske konkurrencer bliver lavet på helt nye Facebook-sider. Hvis du scroller ned på Facebook-siden, finder du hurtigt det første opslag på en falsk side.

    Hvis siden ikke er meget over et par mÃ¥neder gammel, er den med stor sandsynlighed falsk. 

  3. Er præmien for stor?

    Hvis præmien virker usandsynligt stor, er der en god chance for, at konkurrencen er falsk. Her skal man være ekstra påpasselig med at deltage i konkurrencen.

  4. Tjek om Facebook-siden ser rigtig ud

    Det er en god idé at kigge ekstra godt efter, om siden med konkurrencen ser ægte ud. Kig for eksempel efter det lille blå logo, der viser, at siden er verificeret af Facebook.

  5. Hvad deler siden?

    Deler Facebook-siden kun konkurrencer, er den efter alt at dømme falsk.

    Som udgangspunkt skal der være et kommercielt budskab på siden. Noget der indikerer, at virksomheden rent faktisk sælger et reelt produkt.