Samfund

Mor kræver erstatning og en 'ordentlig' undskyldning af firma bag farlig D-vitamin

Mens virksomheden bag D-vitamindråber, der forgiftede 80 børn i 2016, trækker en million ud i overskud, kæmper forældrene for erstatning.

190 kroner per sygedag.

Det er det beløb, 80 børn har fået udbetalt i erstatning efter indtagelse af dråber med en koncentration af D-vitamin, der var 75 gange højere end tilsigtet. De får først pengene, den dag de fylder 18 år.

Børnene blev forgiftet og indlagt på hospitalet i sommeren 2016. 

Det er deres skyld. Det er ikke os, der har forgiftet vores børn

Lene Bruun, mor til forgiftet pige

Bag dråberne stod virksomheden Diafarm fra Vejle. De har nægtet at udbetale erstatning, og de 190 kroner per sygedag er penge, de syge børn har fået udbetalt fra Vejle-firmaets forsikringsselskab.

Nu fremlægger virksomheden et millionoverskud, som udbetales til ejerne selv. Det frustrerer de familier, som har kæmpet for at få dækket de omkostninger, de har haft i forbindelse med deres børns sygeforløb.

Hver en lyd førte til afføring

Lene Bruun er mor til 2-årige Ida, som er ét af de 80 forgiftede børn.

Hun fortæller, at der i løbet af det år, som Ida var syg af D-vitaminforgiftning, var hele døgn, hvor hun ikke fik sovet.

Hvis man har gjort andre mennesker så meget fortræd, som de har, er det allermindste, man kan gøre, at komme med en ordentlig undskyldning

Lene Bruun

Forgiftningen gav Ida så store problemer med sin mave, at Lene Bruun måtte gå rundt med sin datter i armene i 26-27 timer, mens hun trøstede hende, skiftede hende og gav hende rent tøj på, forklarer hun.

- Hun kunne kun tåle én slags bleer, som var ret dyre. Dem brugte hun en pakke af på to dage, fordi hver en lyd, der kom fra hende, førte til afføring eller opkast. Et hik, et grin eller gråd.

Omkostninger skal dækkes af firmaet selv

De omkostninger, som familien har haft under datterens sygeforløb, vil Lene Bruun have dækket af firmaet. Omkostningerne dækker ikke blot de søvnløse døgn og forbruget af specielle bleer, men også kontinuerlige besøg på sygehuset.

- Vi vil have penge ud af firmaet, fordi det er dem, der er skyld i, at Ida har været syg. Jeg kan ikke få tiden tilbage for Ida, og jeg kan ikke få firmaet til at gøre noget, der gør det godt igen. Men jeg synes, der skal komme en anerkendelse fra dem til os, siger hun.

Hun forklarer, at de 190 kroner per sygedag, som Ida har fået i erstatning fra Diafarms forsikringsselskab, ikke er penge, som familien kan røre. Pengene er Idas og står på en lukket konto. 

I en mail til TV 2 skriver Diafarms advokat Mikkel Vittrup: 

- Det er forsikringsselskabet, der behandler alle erstatningskrav ud fra gældende lovgivning og retspraksis. Herefter vil sagsbehandlingen være ens for alle.

"Det er dem, der har lavet en fejl"

Lene Bruun mener, det er moralsk forkert, at Diafarm trækker deres millionoverskud ud til sig selv, men ikke kan betale 25.000 kroner til familier, der to år efter sagen fortsat kæmper for at få dækket nogle af omkostningerne ved at have et sygt barn.

- Det er deres skyld. Det er ikke os, der har forgiftet vores børn. Det er dem, der har lavet en fejl, siger hun.

Trods undskyldninger fra firmaet på Facebook og i pressemeddelelser venter Lene Bruun stadig på en ordentlig undskyldning.

- De ved, hvem vi er. De har vores navne og vores adresser, så der er intet, der hindrer dem i at kontakte os, siger hun og fortsætter:

- Vores barn har været dødeligt syg. Hvis man har gjort andre mennesker så meget fortræd, som de har, er det allermindste, man kan gøre, at komme med en ordentlig undskyldning.

Patientforeningen: Det grænser til det fornærmende

Spørger man Patientforeningen, er erstatningen på de 190 kroner per dag langt fra nok. 

- Det er et beløb, der grænser til det fornærmende, siger formand Nicolaj Bang.

Han kalder det uværdigt, at forældrene "på sine grædende knæ" skal henvende sig til en virksomhed for at få erstatning. 

- Vi skal have et retssystem, som hver gang og for alle giver den samme, ordentlige kompensation, siger Nicolaj Bang.