Samfund

Banedanmark advarer: Strejke kan standse al togtrafik

Banedanmark vil have alt for få medarbejdere til at opretholde togdriften, lyder det.

En eventuel strejke som resultat af en storkonflikt vil ramme Banedanmark så hårdt, at det kan blive nødvendigt helt at stoppe for togtrafikken.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Det gælder altså både fjerntog, regionaltog, S-tog og godstog, og Banedanmark har i dag onsdag orienteret jernbanevirksomhederne om de dystre udsigter, hvis strejken bliver en realitet.

Modtaget syv strejkevarsler

Kun omkring en fjerdedel af Banedanmarks ansatte er tjenestemænd, hvilket betyder, at de ikke kan strejke. Men det kan alle de øvrige ansatte, og Banedanmark har allerede modtaget strejkevarsel fra følgende forbund:

  • Dansk Jernbaneforbund
  • HK Trafik & Jernbane
  • AC
  • 3F
  • Dansk Metal
  • Blik- og Rørarbejderforbundet 
  • Dansk Malerforbund

De mange strejkevarsler betyder altså, at driften ikke kan køre på et sikkert niveau. Det skrives i pressemeddelelsen:

Det er Banedanmarks vurdering, at med en så kraftigt reduceret bemanding til rådighed, bliver risici og skrøbelighed for stor, da der ikke vil være nogen form for robusthed til at kunne kompensere for for eksempel sygemeldinger og afvigelser fra normalbilledet.

Innovationsminister Sophie Løhde (V), der er chefforhandler for de statslige arbejdsgivere, understregede på sit pressemøde i Finansministeriet, at hun er enig i vurderingen. Hun nævnte netop togdriften som noget, der vil lide stor skade under den varslede strejke.

- Strejkevarslerne rammer med nålestik, og formålet med vores modsvar er at fremme en løsning ved forhandlingsbordet, understregede Sophie Løhde på pressemødet, hvor hun varslede en lockout af i alt 120.000 statsansatte.

Små problemer vil lamme driften

Konkret vil det være for usikkert at køre togene med den kraftigt reducerede bemanding, understreger Søren Boysen, der er direktør for teknik i Banedanmark.

- Bemandingen af helt centrale funktioner vurderes at være alt for skrøbelig og for fragmenteret, hvorfor jernbanetrafikken må indstilles, siger han i pressemeddelelsen.

Det betyder for eksempel, at hvis der skulle opstå tekniske problemer på et tog, vil driften gå fuldstændig i stå, da der ikke vil være folk til at løse problemerne. På den baggrund er vurderingen altså, at det kan være en bedre løsning helt at indstille trafikken.