Samfund

1,85 millioner TDC-kunder kan igen lave opkald

Nedbruddet ramte kun opkaldsfunktionen, mens data og sms fungerede fint.

Alle TDC's mobilkunder kan igen foretage opkald efter mobilnetvĂŠrket mandag brĂžd sammen. Kunder med ip-telefoni oplever dog stadig problemer.

Det oplyser TDC mandag aften i en pressemeddelelse.

Nedbruddet startede mandag morgen, hvor fÞrst 450.000 kunder blev pÄvirket. Herefter bredte fejlen sig til i alt 1,85 millioner kunder.

FremgÄr ikke, hvad problemet skyldes

De berÞrte kunder var enten pÄ mobilnet eller benyttede ip-telefoni, der er fastnettelefoni over en bredbÄndslinje.

Det fremgÄr ikke af TDCs meddelelse, hvad der fremprovokerede nedbruddet.

- Vi kan kun beklage over for de mange kunder, som har vĂŠret berĂžrt i lĂžbet af dagen, siger koncerndirektĂžr Michael Moyell Juul i en pressemeddelelse.

- Lige siden fejlen opstod, har vi arbejdet pĂ„ hĂžjtryk for at lĂžse fejlen, og vi har fortsat ekstra mandskab pĂ„ for at sikre, at driften er stabil, lyder det. 

DĂ„rlige netvĂŠrksoplevelser fĂ„r kunder til at sĂžge vĂŠk 

Teleekspert Laust Stoltze vurderer, at dagens netvÊrksproblemer kan fÄ TDC-kunder til at sÞge andre alternativer.

- Det er enormt vigtigt for folk, at de kan foretage opkald. SĂŠrligt i dag, hvor det kan blive relevant at foretage nĂždopkald eller tjekke op pĂ„ sine nĂŠrmeste i de usikre vejrforhold, siger han til TV 2. 

- TDC har netop slÄet sig op pÄ at have en god og solid landsdÊkkende netvÊrksforbindelse. De kunder, der har valgt TDC af netop den grund, vil helt naturligt begynde at lÊgge de dÄrlige netvÊrksoplevelser sammen og sÞge andre alternativer, siger Laust Stoltze.

Han henviser til, at TDC har haft en rĂŠkke problemer. Blandt andet i december 2017, hvor tv-forbindelsen under YouSee var nede.