Se kortet: Her kører danskerne længst for at komme på arbejde

16x9
Danskerne kører længere for at komme på arbejde. Og pendlerne foretrækker helt entydigt at køre i egen bil. Foto: Linda Kastrup / Scanpix Denmark

Danskerne kører stadig flere kilometer hver dag for at komme på arbejde. Og intet sted køres der så mange kilometer som på Sydvestsjælland.

En gennemsnitlig dansker, der har et arbejde, kører 21 kilometer for at komme på arbejde og andre 21 kilometer for at komme hjem igen efter fyraften.

Det viser tal fra Danmarks Statistik, som tænketanken Kraka har bearbejdet.

Tallene viser, at vi bliver mere villige til at køre langt efter arbejdet. Eller det modsatte: At flytte længere væk fra arbejdet til en bedre eller billigere bolig. Fra 2008 til 2015, som er de seneste tal fra Danmarks Statistik, er det gennemsnitlige antal pendlerkilometer steget med ni procent.

- Vores villighed til pendling er en afvejning mellem bolig, arbejde og forbrug. Pendling koster penge, men vi kan spare masser af penge, hvis vi vælger at pendle lidt længere og så bo billigere. Det kan være de stigende boligudgifter, der er afgørende. Men det kan også være, at vores stigende vilje til at tjene lidt mere får os til at søge job længere væk. Samtidigt er pendlingsomkostningerne blevet lavere, fordi der er kommet flere minibiler, biler generelt er blevet billigere, og benzinen er også blevet billigere, forklarer lektor på DTU og senior fellow ved Kraks Fond Ismir Mulalic.

Ismir Mulalic, lektor på DTU og senior fellow ved Kraks Fond
Ismir Mulalic, lektor på DTU og senior fellow ved Kraks Fond Foto: TV 2

I Faxe kører de langt

Intet sted i Danmark kører pendlerne så mange kilometer, som de gør på Syd- og Vestsjælland.

Som man kan se på kortet nedenfor, så ligger en række sjællandske kommuner helt i top, når det gælder de lange ture på over 50 kilometer til arbejde – altså en daglig køretur frem og tilbage på over 100 kilometer. I en kommune som Faxe kører næsten hver fjerde pendler (23,8 procent) mere end 50 kilometer hver vej for at komme på arbejde. Markant mere end landsgennemsnittet, der ligger på 8,2 procent af alle pendlere.

Til gengæld viser andre tal, at selv om pendlerne fra de sjællandske kommuner kører omkring dobbelt så mange kilometer som pendlerne i Hovedstadsområdet, så bruger de sjællandske og de københavnske pendlere stort set samme tid på at komme på arbejde.

(Artiklen fortsætter under kortet)

Her kører de langt for at komme på arbejde

Så stor en del af kommunens pendlere kører mere end 50 km. for at komme på arbejde.

Bag rattet

Fra DTU’s store Transportvaneundersøgelse fra perioden 2012 – 2014 ved vi, hvordan danskerne transporterer sig – og der er ingen tvivl om, hvad danskerne foretrækker: 79 procent af de kørte kilometer tilbagelægges af en bilist bag rattet.

Tre procent af de kørte kilometer tilbagelægges af en passager i en bil.

Fire procent er på cykel, og 14 procent står den kollektive transport for.