Forældre kimer børn ned i skoletiden, men sådan kan de blive digitale rollemodeller
Forældre bør være digitale rollemodeller og ikke forstyrre deres børn i timerne, lyder kritikken fra Medierådet for Børn og Unge.
I 8.X på Strandskolen i Karlslunde rækker samtlige 17 elever hånden op, da de bliver spurgt, om de har prøvet at få en sms eller et opkald fra deres forældre, mens de har været i skole.
Beskederne kan dreje sig om lidt af hvert:
Men det forstyrrer altså, når sms'erne tikker ind, hvis børnene selv skal sige det.
- Hvis jeg sidder og laver noget dansk eller matematik, tænker jeg lidt "arrgh pis", når jeg får en sms, fordi jeg lige var i gang med at lave noget, hvor det kørte godt for mig, siger Victor Erringsø, der går i 6.A på Strandskolen.
- Hun ved, at jeg er i skole, så hvorfor skriver hun? Hun ved jo godt, at jeg ikke svarer, fordi jeg har gang i noget andet, siger Sofie Louise Block fra 9.A.
Frygter at gå glip af noget
I værste tilfælde kan forældrenes forsøg på at komme i kontakt med børnene være med til at øge børnenes frygt for at gå glip af noget. Et fænomen, der kaldes ’Fear of missing out’ - ofte forkortet 'FOMO'.
- Man bliver ligesom afhængig af at tage den op og tjekke, om der kommer noget, forklarer Malthe Røe Hansen fra 8.Z, der også indimellem oplever, at forældrene skriver og ringer i skoletiden.
Hvorfor han ikke bare slukker for mobiltelefonen, kan han ikke forklare.
Mere end hver 10. folkeskoleelev har forældre, der flere gange om ugen ringer eller skriver til dem i skoletiden. Det viser en rundspørge blandt 3617 folkeskoleelever, som er lavet af Søren Hebsgaard, der lever af at rejse rundt på skoler og rådgive de unge om mobilvaner.
På gymnasierne er det helt op mod halvdelen af eleverne, der oplever, at deres forældre kontakter dem, mens de er i skole.
Forældre skal være digitale rollemodeller
Det er et problem, at forældrene ikke lader børnene være i skoletiden, lyder det fra Anne Mette Thorhauge, der er formand for Medierådet for Børn og Unge.
Forældrene bør nemlig være et godt eksempel for deres børn. Børn, der i mange tilfælde i forvejen har svært ved at lade telefonen ligge.
- Forældrene er jo digitale rollemodeller. Deres måde at bruge telefonen på bliver børnenes. Hvis de ringer til børnene midt i undervisningen, er det et signal om, at det er okay at tale i telefon i undervisningen, og at man ikke behøver at udskyde et telefonopkald til frikvarteret, eller til skoledagen er slut, siger formand Anne Mette Thorhauge, der også er medieforsker ved Københavns Universitet.
En del forældre forventer også, at deres børn vender hurtigt tilbage på deres hyppige henvendelser. Det svarer i hvert fald op mod halvdelen af de adspurgte folkeskolebørn i undersøgelsen. Og det duer ikke, lyder det.
- Det er jo med til at skabe en generel norm om, at vi skal være til stede for hinanden hele tiden, uanset hvad vi er i gang med. Og på den måde kan det være med til at ødelægge evnen til at fokusere på det, man er i gang med, siger formanden for Medierådet for Børn og Unge.
Læs Anne Mette Thorhauges råd til at være en god digital rollemodel nederst i artiklen.
- Hvorfor ringer du, mor?
På Strandskolen i Karlslunde vil 9. klasseeleverne Sofie Louise Block og Cecilie Hundrup Honoré forstyrre deres mødre i deres arbejdstid for at stille dem et par kritiske spørgsmål.
- Mor, jeg tænkte egentlig, hvorfor er det, du altid skriver til mig i skoletiden? spørger Sofie Louise Block, da hendes mor toner frem på hendes iPhone.
- Det er jo, så man husker at sige de ting, man skal, svarer mor Malene Ringholm Jensen i den anden ende, lidt uforstående overfor den pludselige udspørgen.
- Hvorfor kan du ikke bare spørge efter skole? insisterer Sofie Louise Block.
- Så har man måske glemt det, svarer moren.
Hun må dog medgive, at det er irriterende, at Sofie Louise Block forstyrrer hende midt i hendes arbejdstid.
Se Cecilie Hundrup Honoré konfrontere sin mor i videoen herunder:
Forstyrrer og lægger pres på børnene
Det er ikke kun børnene, der lader sig distrahere, når forældrene kontakter dem i timerne. På Strandskolens lærerværelse er beskeder og opkald i timerne heller ikke synderligt populært. Det forstyrrer, lyder det.
- Eleverne tager mobilerne frem midt i det hele, og telefonen ringer, mens man er i gang med undervisningen. Når de bliver afbrudt med det, de er i gang med, mister de noget læring, siger Diana Dudmish, der er lærer på Strandskolen.
- Det sker desværre relativt tit, og det lægger jo et pres på børnene for at være tilgængelig overfor forældrene, og det kan tage fokus fra den faglige læring i skolen, siger pædagog Kenneth Baltzer.
Opfordringen fra lærerne er derfor også helt klar.
- Lad være! Kontakt kontoret. De skal nok sørge for, at de vigtige beskeder kommer videre, siger Kenneth Baltzer.
Læs formanden for Medierådet for Børn og Unges bud på, hvordan du som forælder kan være en god digital rollemodel: