Elever om nationale test: - Man lærer at presse sig selv
De nationale test i folkeskolen møder igen kritik. Men de er kommet for at blive, siger undervisningsminister.
Siden der i marts og april 2010 første gang blev gennemført nationale test i folkeskolen for at fastslå elevernes niveau, er de blevet kritiseret for at være for svære.
Det gentager sig i denne uge, hvor de to forskere Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner har kritiseret testene i et åbent brev til undervisningsministeren.
Men spørger man to af eleverne i 6. C på Rosengårdskolen i Odense, som TV 2s reporter har besøgt, er tonen en lidt anden.
- Jeg synes, det er en god idé, fordi man lærer rigtig meget. Og man lærer også at presse sig selv, siger Emilie Albjerg.
Og klassekammeraten Miriam Chaui er enig:
- Man udfordrer sig selv. Og når man gør det, så kan det være, at man opdager, at der var mange flere ting, man kunne, som man ikke vidste, og mange ting, man allerede ved. Og når man får en national test, så finder man ud af det. Så jeg synes, det er en rigtig god idé.
Oplevelsen er meget forskellig
Eleverne er enige om, at de i starten var nervøse for testen, men at det hurtigt forsvandt, efter de først kom i gang med den. Og faktisk mener de begge, at de kan bruge testen i deres næste opgaver i undervisningen, fordi læreren bruger testene til at tilpasse niveauet ud fra resultaterne.
Men deres dansklærer, Jan Andersen, som også er tillidsrepræsentant på skolen, fortæller dog, at det ikke er alle elever, der har den samme oplevelse:
- Jeg har faktisk dygtige elever, som går i sort, når de skal sidde til nationale test. Jeg har også elever, der har brug for ekstra støtte, og som er fritaget fra de her test. Jeg har også elever, som sidder og klikker løs, indtil det hele er overstået. Og så har jeg elever, der gør det så godt, som de overhovedet kan, siger han til TV 2.
Og læreren selv synes langt fra, at de obligatoriske nationale test er gode, som de er nu. Problemet er, at de er løsrevet fra undervisningen:
- Undervisningen er det vigtigste. Og de test, vi bruger, skal tilpasses den. Vi skal have vendt det om, så testene ikke er det vigtigste. Sådan er det desværre nu. Men det er undervisningen, der skal være det vigtigste.
Frivilligt
Forsker Jeppe Bundsgaards kritik går blandt andet på, at der skal være en større grad af frivillighed for lærerne:
- Vi foreslår, at lærerne må vælge, hvad der skal måles. Ikke kun de tre områder (som er indgår i testen nu, red.), men også nogle af de vigtigere ting, man kan måle, siger han til TV 2.
Med tre områder menes tre profilområder inden for de enkelte fag, som eleverne testes i. I matematik testes de for eksempel i geometri, tal og algebra og statistik og sandsynlighed, mens de i engelsk skal prøve kræfter med læsning, ordforråd og lytning.
Dansklærer Jan Andersen enig med forsker Jeppe Bundsgaard. Men lærerne skal også have bedre tid til at sætte sig ind i de nationale test, mener han:
- Det er et nyt redskab, vi skal sætte os ind i. Vi skal bearbejde noget data og den viden, vi får, og som vi skal bruge (i undervisningen, red.). Og det skal vi gøre ordentligt. Det tager tid. Det kan vi ikke bare gøre henover hovedet på eleverne og os selv.
Men undervisningsminister, Merete Riisager (LA), er ikke sikker på, at det er en god idé at gøre testene valgfri for lærerne:
- Hvis det er helt frivilligt, om man vil bruge dem eller ej, kan man ikke længere bruge dem til at se en progression for en skole og til at se, om bunden går ud af fagligheden på en skole. Og det er faktisk en ret vigtig sikkerhed for forældrene at kunne se, om der går noget skævt, siger hun til TV 2.
Kommet for at blive
- De nationale test er kommet for at blive, fastslår ministeren, men hun er enig med forskerne Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner i, at de ikke har været så anvendelige i den daglige undervisning, som man kunne ønske sig.
Derfor er hun parat til at revidere dem.
- Jeg har tidligere lovet, at der kommer et eftersyn i 2018 og 2019, hvor vi skal evaluere på de nationale test. Der er det en god ide, at det pædagogiske Danmark blander sig; forskere, lærere og forældrene vil vi også gerne høre fra, siger hun og tilføjer:
- Man skal så lige huske, at hvis man ændrer helt grundlæggende på dem, så kan man ikke længere bruge dem til at måle på udviklingen over tid. Så det er ikke nogen nem øvelse at revidere dem. Men det betyder ikke, at man ikke skal forsøge at gøre det.